Az új BMW 7-es fényvetője

A járművilágítás közlekedésbiztonsági jelentősége megkérdőjelezhetetlen. A látni és látszani követelménye mindig kettős: az út szélén gyalogoló vagy kerékpározó embert időben észrevenni közös felelősség, megfelelő világítóberendezéssel, fényvisszaverőkkel kell rendelkeznie mindkét járműnek.

Az egymással szemben haladó járműveknél ügyelni kell arra, hogy ne vakítsa el a járművezetőt a másik jármű fényszórója, ugyanakkor biztosítsa a megfelelő megvilágítottságot. Ez a probléma kritikus helyzetekben, például vasúti átjáróban, hídon vagy egyszerűen egy bukkanón fel- vagy lefelé hajtva még élesebben jelentkezik. A jármű világítástechnikának, az ún. adaptív világítórendszernek ma már megvannak a legjobb kompromisszumot adó megoldásai, melyet a BMW 7-es modell reprezentatívan mutat be. A BMW új 7-es széria Bi-Xenon fényszóróval szerelt, amely az utazás során a szó szoros értelmében aktív. Szériában automatikus fényszórókapcsolóval és ködfényszóróval szerelik az autót, kiegészítőnek azonban választható és rendelhető a távolsági fényszóróasszisztens, az adaptív ívmeneti fényszóró, valamint a kanyarlámpa, mindezt fénykévehossz-szabályozással.

 

Fénykévehossz-szabályozás

Elsőként a BMW 7-es szériában találkozhatunk olyan fényszóró előrevilágítás vezérléssel, amely a domborzati viszonyokat és az úttest megvilágítottságát is egyidejűleg figyelembe veszi. A fénykéve magasságvezérlését nem csupán a tengelyterhelés függvényében, vagy erőteljes fékezéskor, gyorsításkor jelentkező bólintások alkalmával végzi az elektronika, hanem emelkedőn vagy lejtőn való haladáskor is. Bukkanón, vasúti átjáróban való áthaladáskor a fénykéve felfelé vetítését úgy szabályozza, hogy az ne vakítsa el a szemben haladó forgalmat, ugyanakkor az útfelületet megfelelően megvilágítsa.

 

Változtatható fényeloszlás az útviszonyoknak megfelelően

Az ívmeneti fényszórónak eleme a változtatható fényeloszlás, amely precízebben körülhatárolt és a közlekedési helyzetnek megfelelően világítja meg az úttestet. Fontos eleme a rendszernek az, hogy szabályozása sebességfüggő. 50 km/h sebesség alatt az elektronika felkapcsolja a városi fényt a járművön, melyhez egy szélesebb fénykéve tartozik. Ennek köszönhetően az út jobb- és baloldalán közlekedő gyalogosok, kerékpárosok jobban láthatóvá válnak. 110 km/h sebesség felett automatikusan bekapcsol az úgynevezett autópálya fény, amely nagyobb fényerővel és megnövelt megvilágítási hosszal bír, a közlekedési sáv teljes szélességében. A fényszóró beállítási paramétereit természetesen az időjárási körülményeknek és a látási viszonyoknak megfelelően automatikusan változtatni képes az irányító elektronika, így az esős vagy ködös időben jelentkező, zavaró szórt fény intenzitása nagymértékben csökken. Mihelyt a vezető bekapcsolja a ködfényszórót, 110 km/h sebességig ez a beállítás marad aktív, majd automatikusan egy szélesebb és erőteljesebb fénykéve geometriát állít be az elektronika.


Bukkanónál


Kanyarban

 

Adaptív ívmeneti fényszóró

Az adaptív ívmeneti fényszóró biztosítja az ívben futó úttest megfelelő megvilágítását. Az adott ívmenethez tartozó kormányelfordítás szöghez és a jármű sebességéhez viszonyítva módosítja a fénykévét az rendszert irányító elektronika. A fényszóróházba beépítve található az úgynevezett kanyarlámpa, egy fix, adott állású izzó, mely a kanyarbemenet kezdetekor gyullad fel, megvilágítva ezzel az úttestet adott irányban.

 

Távolsági fényszóróasszisztens

A fényszóróasszisztens a belső visszapillantó-tükörbe épített kamera jelei alapján automatikusan kapcsolja a távolsági fényt. A kamera érzékeli az előttünk haladó, vagy szemből érkező járműveket, valamint az út megvilágosítottságát, majd a közlekedési helyzetnek megfelelően kapcsolja ki, vagy be a távolsági fényszórót. A fényszóró kézi kapcsolása így feleslegessé válik.