Analóg vagy digitális?

Az Autótechnika egyik sokat taglalt, közkívánatra népszerűvé lett témája a gépjármű-világítás ellenőrzése, különösen annak műszaki vizsga gyakorlata. A hagyományos fényvetők ellenőrzése nem okoz gondot, a bemérés technológiai fegyelme van, ahol kívánnivalót hagy maga után. Az intelligensnek mondott AFL világítási rendszerek azonban felkavarták a „fotonokat”. Kell-e az ellenőrzéshez igen drága digitális fényszóró-ellenőrző készülék? Milyen berendezést vegyenek a vizsgálóállomások a műszaki vizsgához? Sokan tanácstalanok, mert az előírások és szakmai irányítóink elegendő információval nem szolgálnak.
A fényvetők fénykéve-vetítési helyzetének ellenőrzése, a karbidlámpák korszakától fogva, sok évtizedeken át, az inasok dolga volt. Nem kellett hozzá más, csak egy fehér fal és egy csavarhúzó vagy imbuszkulcs. A feladat végrehajtásához ez pontosan elegendő volt. Nagy változást, érdemben újat, a műszeres korszak, a gyűjtőlencsés kamera sem hozott. A jelölővonalakkal összerajzolt falat váltotta ki és a kocsihoz állítható.
A beállító állással szemben szigorú az előírás. Vajon a vizsgálóállomás-auditálásnál nézi ezt az auditor? Láttam több helyen, hogy aknaperemre tett vékony pallón tolták a kamerát a kocsi előtt… (A német hatóság az ottani lazaságot megelégelte és előírta a vizsgálóállomásnak a beállítóállás-állványzatát. Volt és van is palotaforradalom…) Vajon a legfontosabb kamerabeállítást elvégzi-e a vizsgabiztos, a gépkocsi hossztengelyi függőleges síkjával párhuzamos, vízszintes kameratengely-helyzetet beállítja-e kellő precizitással?
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...
A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját
A belső égésű motor jövője