Lámpakonstrukciós formavilágváltás a motorkerékpároknál
Legény legyen a talpán az a vizsgabiztos a műszaki vizsgák során, aki megfelelő mélységű típusismerettel rendelkezik a motorkerékpárok terén, melyben a világítás az egyik kiemelt szakterület. Ezen kihívást tükrözi a címben is megjelenő „lámpakonstrukciós formavilágváltás” megfogalmazás is, hisz a kereskedelembe folyamatosan jelennek meg azok az újabb és újabb design lámpa- és világítótest-konstrukciók a gyári alap – a típusbizonyítványokban is megjelölt – kivitelek „kiváltására”, melyek alapstruktúráját a LED-ek biztosítják, és az irányvonal a minimalizálás. A klasszikus kör-, illetve téglalapformák már a múlté, és például egyre jellemzőbbek az irányjelzőknél az egyre kisebb nyújtott hexagonformák, vagy az egyéb lámpáknál a LED-vonalas, netán hurkos kivitelek. Viszont a műszaki vizsgák során az egyenértékűség-megállapítás felelőssége a vizsgabiztosé, hisz az engedély nélküli átalakítások „határa” e területen nagyon keskeny, rengeteg szubjektív elemmel, megítéléssel!
Ha már a műszaki vizsgák kerültek említésre, a vizsgabiztos számára önmagában nem biztosíték, hogy a jóváhagyási jelet sokszor nagyítóval sikerül megtalálni, de hol van olyan adatbázis, mely adott motorkerékpár gyártmány /típus változatokhoz ezen világító-, fényjelző-és fényvisszaverő berendezések, tartozékkivitelek összerendelten rendelkezésre állnak, így alátámasztva akár színdinamikai, akár a fényintenzitási, megvilágítási, észlelési, láthatósági megfelelőséget is? Ne felejtsük el, hogy nem mindegy, hogy pl. milyen karosszéria, burkolati elemek vannak szerelve a motorokra, azok mennyire vannak összehangolva a kormányparaméterekkel, beállításokkal, azok kivitele mennyiben befolyásolja adott esetben pl. egy irányjelző láthatósági szögeit akár tűző napsütésben, akár korlátozott látási viszonyok között, netán vaksötétben.