Korszerű járművilágítás fényszóróinak ellenőrzése
Vágjunk témánk közepébe! Röviden annyit lehet a címbeli témát összefoglalva elmondani, hogy a fénykéve – tompított és reflektor – vetítési ellenőrzése, mely fontos eleme mind a hazai, mind más országok műszaki vizsga előírásának, egyre problémásabb. Nevezetesen az, hogy miként is lehet az ellenőrző, majd szükség szerint a beállító műveleteket elvégezni. A fényvetők dizájn és más okok miatt sokfélék, ha egy is a feladatuk és a rájuk vonatkozó előírás is közös, de az ellenőrzési technológia különbözik és egyre több típusismeretet igényel. Némileg könnyíti a helyzetet – ne döbbenjenek meg –, az ellenőrzésnek egyre kisebb a jelentősége és a szervizek el sem végzik. Ma már valamennyi kameravezérelt, nagy gyakorisággal a fedélzeti diagnosztika által állapotfelügyelt, hibáit jelzi, azonkívül van vészüzemmódjuk is: hagyományosra visszakapcsolható.
A gyártó, a világítási rendszer beszállítójával természetesen azon az állásponton van, hogy egy a cél: a típusvizsgálati követelmények betartása mellett a gépkocsivezető kifogástalan éjszakai, rossz időjárás mellett is jó előre látása. Céljuk, hogy ügyfélpanasz ne legyen. Ha a gépkocsivezető kifogást emel a világítással szemben vagy tapasztalja, hogy a szembejövők villognak és kézjeleket adnak, irány a márkaszerviz.
Meglepő, de a gyártót nem érdekli a szerviz, vagy a műszaki vizsga ellenőrzés, több márka erre nem is utal szervizirodalmában, csak a javítás utáni beállításra, illesztésre ad részletes technológiát. Az autógyártónak van képernyőkép-előírása, de az a fényvetőtájéki karambolos javítás utáni első beállításnál kerül csak elő. A képernyőtávolság ajánlottan 25 m, de „megengedi” a 3 métert is.