Nem minden az, aminek látszik
Sajnos folyamatosan lehet tapasztalni, hogy a gépjárművek lámpatesteinél egyre újabb és újabb, többnyire nem gyári „designtrendek” jelennek meg az utakon. Optikai tuning jelleggel a hagyományos világítótestek festékkel lefújásától azok lámpafóliázásán, majd a gyártói sötétítésen keresztül eljutottunk már a kaméleon lámpafóliákig. Ezek a változtatások még bevizsgálások, minősítések után is rejthetnek közlekedésbiztonsági anomáliákat, veszélyforrásokat a klasszikus „látni-látszani” követelmények terén, és akkor még ezt is lehet fokozni, mikor a piaci érdekek néha felülírják a „józan ész határait”, és jóváhagyás nélkül, vagy akár „álcázott E-jellel” kerülnek forgalmazásra a járművek lámpái. Nézzük meg tehát, hogy milyen veszélyeket rejt, ha „felülünk egy divat hullámvasútjára”.
Gondoljunk csak bele, milyen fizikai jellemző „torzulással jár” egy lámpa ún. beködölése, majd akár ezt megspékelve a hagyományos, bevizsgált belső fényforrás cseréje házilag, mely a vizuális észlelést bizony negatívan befolyásolja. Ezt szemlélteti a fényképen látható engedély nélküli optikai beavatkozás is, ahol a gépjármű tulajdonosa a minősítés nélküli sötétített hátsó lámpába saját maga rakott be egy minden optikai számolást, kalkulációt nélkülöző LED-adaptációt a hagyományos izzó helyére, mindezt a saját szubjektumára alapozva. Anélkül is, hogy a mérési eredményeket konkretizálnánk, látható, hogy bár az irányjelzőnél az optikai észlelhetőség csökkent, a középső képen a hátsó helyzetjelző, míg a jobb oldalin a féklámpa fényereje érzékelhetően változott. Ha ránézünk a bal és a jobb oldali lámpára, akkor látható a két oldal közötti különbség is.