Lássunk világosan!

Ön beülne egy olyan autóba, ami nem felel meg a törvényi előírásoknak, szabványoknak, amivel kockáztatná a saját és mások testi épségét? – bízunk benne, hogy a kérdésben eleve benne van a válasz: NEM. A biztonság egyik elemét adó autólámpák világában is vannak olyanok, melyek a megtévesztésig hasonlítanak a jóváhagyott lámpákhoz, be is szerelhetők, de nem felelnek meg az előírásoknak. Jelölésük részlete – teljes kör helyett csapott kör – azonosítja a különbséget.

Napjaink egyik korszakalkotó megoldása a LED-technológia. Számtalan készülékben használjuk, nincs ez másképp az autóiparban sem. A fényforrások/ autólámpák megfelelő működése kulcsszerepet tölt be a közúti balesetek megelőzésében – egy megfelelően megválasztott autólámpa-típus egy jól beállított fényszóróval szignifi kánsan javítja a látásminőséget mind a gépjárművezető, mind a vele szemben közlekedő gépjárművezető részére. A helyesen megválasztott fényszóró segítségével elkerülhető a vakítás, meghosszabbodik a belátható útszakasz, amivel a gépjárművezető reakciójához rendelkezésre álló idő is megnő.

Ugyanez vonatkozik a segédvilágítási lámpákra, pl. egy működő féklámpa kifejezetten biztonsági tényező. Az előírásnak megfelelő lámpákat a tűréseken belül optimalizálva tervezik. Magyarországon az ENSZ EGB (UN ECE) előírás a kötelező, amely a világítás mellett a közlekedés szinte minden elképzelhető és már-már elképzelhetetlen részletére kitér, 131 regulációban írva elő a betartandó szabályok sokaságát. Az összes előírás teljesülését jóváhagyó intézmények vizsgálják.

TermékJóváhagyás jel példa

Fényforrás (UN ECE R37, R99, R128)

Az E jelet (és a jóváhagyó ország kódját) alul-felül csapott kör veszi körül.

Elektronikai autóalkatrészként (UN ECE R10)

Az E jelet (és a jóváhagyó ország kódját) teljes kör veszi körül

Példák a jóváhagyási jelre. (Forrás: UN ECE R37, UN ECE R10)

 

Ha megfelel a lámpa, engedélyezik, ezt a megfelelőséget a gyártó az ún. „E” jellel, a bélyegzésben tünteti fel. Közúton csak ilyen lámpák használata engedélyezett! Ennek ellenére találkozhatunk olyan termékekkel, amelyek nem felelnek meg ennek az előírásnak, és erre nem minden esetben fi gyelmeztetik a vásárlót. Fontos tisztában lennünk azzal, hogy ha a hagyományos halogén H4-es, H7-es vagy egyéb típusú fényszórólámpát valaki kicserél LED-esre és részt vesz a közúti forgalomban, akkor a közlekedési szabályokat megsérti a nem jóváhagyott alkatrész használatával, és veszélyezteti a közlekedésbiztonságot.

Sajnos a piacon megjelentek megfelelőségi jellel rendelkező LED autólámpák (fényforrások), melyek a hagyományos autólámpák helyére fi zikailag behelyezhetők. Ezek – bár jóváhagyással rendelkeznek – közúti használata nem jogszerű, ugyanis ezeknek az engedélyeztetése nem, mint fényforrás (UN ECE R37, R99, R128), hanem, mint elektronikai autóalkatrészként (UN ECE R10) történt. Közúton az ilyen lámpák használata nem engedélyezett!

Többfajta prémiumtípus közül a gépkocsi-tulajdonos szabadon dönthet, hogy melyik általa választott paramétert részesíti előnyben – pl. a nagyobb fénysűrűségű, jobb megvilágítást nyújtó Megalight Ultra és Sportlight termékcsaládokat –, vagy hosszabb élettartamú (Extra Life) lámpát választ, amellyel a rendszer még mindig teljesíti az előírásokat, vagy, esetleg egy magasabb színhőmérsékletű (kékes-fehér fényű) Sportlight Ultra lámpát, ami éjszaka jobb hatásfokú lehet, különösen fáradt vagy idősebb sofőröknél.

Ebben a cikkben nem tértünk ki a belső térben használt fényforrásokra, amelyekre más szabályok vonatkoznak, ezért ott a legtöbb esetben szabályos és hatékony kiváltása lehet a LED a hagyományos fényforrásoknak. Tartsa szem előtt a saját és mások biztonságát!

GE LIGHTING GLOBÁLIS AUTÓLÁMPA SZERVEZET