IntelliLux LED® mátrixvilágítás
A híre ugyan megelőzte a Frankfurti Autószalonon történő debütálását, de az új Opel Astra K premierjén, az IAA-n nézhette meg minden odalátogató először az Opel által szabadalmaztatott intelligens IntelliLux LED® mátrix gépjármű-világítást. A kompakt osztályba most érkezett először a kameratámogatású, vakításmentes fényszóró, amellyel lakott területen kívül állandó, de senkit sem elvakító távfénnyel lehet közlekedni. A LED-lámpa oldalanként nyolc elemből áll, folyamatosan, önműködően állítja a fénykéve hosszát, illetve eloszlását a forgalmi helyzetnek megfelelően. A felsőbb géposztályokban való megjelenése óta tulajdonságai, fényszolgáltatásai már jól ismertek. Ha szembe jövő vagy előttünk haladó járművet észlel a frontkamera, akkor egyes fénydiódák kikapcsolásával „körbevilágítja” azt, miközben az út többi részét és a környezetet továbbra is a távfény világítja meg.
Mint a Darmstadti Műszaki Egyetem és az európai LightSightSafety iniciatíva vizsgálatai mutatják, az IntelliLux távfénye állandóan a lehető legjobb világítási és látási viszonyokról gondoskodik, ezáltal ez egy fontos biztonsági előrelépés. 80 km/h sebességnél 30–40 méterrel messzebbről lát meg út menti akadályokat az autós, mint hagyományos halogén- vagy xenontompítottal, ezáltal másfél másodperccel több ideje van reagálni, például az utat hirtelen keresztező szarvasra.
Mivel nem feltétlenül lesz mindegyik Astrában navigáció, a rendszernek önállóan kell felismernie, hogy lakott területen belül vagy kívül autózunk éppen. Ez tehát az első fénydiódás mátrixvilágítás egy középosztályú szériaautóban, amely navigátor nélkül is folytonosan beállítja magát a környezetére. A különféle automatikus tompított és távfényeloszlásokon kívül az IntelliLux LED speciális autópályamódot is kínál, amely tovább fokozza az éjszakai vezetés biztonságát. További komfortszolgáltatás a kísérőfény, amely sötétségben megkönnyíti az autó megközelítését és elhagyását.
A LED-es mátrixvilágításnak jelentősen hosszabb az élettartama a halogén- és xenon fényszóróénál. Mozgó alkatrésze nincs, csak az egyes fénydiódák kapcsolódnak be vagy ki, ami a tartósság javára válik, és ami messze meghaladja a jármű élettartamát. A kisméretű LED-szegmenseknek köszönhetően „dizájnosabbra” készíthetők az autók lámpái, elmaradhatnak a nagy helyet foglaló mechanikus állítóberendezések és a túlméretezett fényszóróházak.
A felső képen az utolért gépjárművet hagyományos tompí- tott fénnyel világítjuk meg, az alsó képen vakításmentes intelligens világítással. Az intelligens világítás körbevilágítja a követendő autót, miközben környezetét a fényszóró fényé- ben látjuk, így a bal oldalon álló gyalogos időben észlelhető.
A városi világítás 55 km/h sebesség alatt automatikusan aktiválódik, amennyiben vannak kiegészítő fényforrások – például folytonos közvilágítás. Széles, szimmetrikus fénykévéje szimmetrikus eloszlású, csökkentett hatótávval és fényerővel, hogy a sűrű városi forgalomban ne vakítsa el a többi közlekedőt.
A statikus tompított fény szűk kanyarban vagy lekanyarodáskor, a kormányzásnak, az indexelésnek és a menetsebességnek megfelelően felkapcsol egy kiegészítő fényszórót, és menetirányban bevilágítja az utat. A funkció 70 km/h sebességig aktív.
A parkolási fény a beállás megkönnyítésére szolgál. A statikus kanyarodási fény megvilágítja a sötét területeket, amint hátramenetbe kapcsolnak.
Az országúti fény az út bal és jobb szélét erősebben és távolabbra világítja meg a hagyományos tompítottnál. A hosszú fénykéve nem vakítja a szembejövőket. A funkció 55 km/h-tól aktív.
Az autópályafény 105 km/h sebességtől egyes mátrixszegmensek a bal oldalon sorra kikapcsolódnak, hogy ne vakítsuk el a megelőzendő, vagy a szembe jövő sávon haladó járműveket.
Energiatakarékos módban a motor leállításakor – amikor a stop/start rendszer leállítja a motort – a városi fény részben kikapcsol. Ha előzőleg a távfény volt aktív, akkor felére veszi le a mátrixszegmensek teljesítményét. Motorindítás után ismét százszázalékos a fényerő.
Adott országok jobb vagy bal oldali közlekedéséhez a menüből aktiválva átállíthatjuk a fényszórót a jobb vagy a bal oldali közlekedésre.
Az Opel frontkamera az Opel Eye legújabb generációja, amely az új Astrában debütál, újabb és tökéletesebb funkciókat is lehetővé tesz. A jelzőtábla-asszisztens most már a frontkamera és a navigátor információit is felhasználja a vezető tájékoztatására. Az aktív kormánykorrekcióval kiegészített sávasszisztens automatikusan beavatkozik, ha az autós véletlenül hagyná el a sávját. Továbbfejlesztették a biztonságos követési távolságot felügyelő rendszert is. A frontális ütközésveszély-figyelmeztetés nemcsak hanggal és a műszeregységben megjelenő kijelzéssel riaszt, hanem a szélvédőre is vetít. Ha nem, vagy nem kellő mértékben reagál a vezető, a rendszer megnöveli a féknyomást (integrált féktámogatás), vagy akár önállóan lefékezi az autót (automatikus vészfékezés). Főként kis és közepes sebességtartományban, 8 és 80 km/h között segít csökkenteni az utoléréses ütközések erősségét, vagy teljesen elkerülni a karambolt. 40 km/h alatt teljes megállásig képes fékezni.