Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. május | Olvasson bele!

Évfordulós oldtimerek Brnóból

A Brnói Autószalonon, június 5–11. között az érdeklődők veterán autókülönlegességeket, jubiláló márkákat, típusokat is megcsodálhattak. Összeállításunkban ezekből csemegézünk.

90 éves az Aero

Aero Vodochody – így hívják a legjelentősebb, ma is működő cseh repülőgépgyártót, amely a közelmúltban ünnepelte alapításának 90. évfordulóját. Talán kevesen tudják, hogy 1929 és 1939 között az Aero autókat is gyártott. Az első modell 499 cm3 hengerűrtartalmú, egyhengerű, kétütemű, vízhűtéses erőforrással rendelkezett (Aero 10 HP). Az autó nagy népszerűségnek örvendett alacsony ára, kiváló minősége és kedvező menettulajdonságainak köszönhetően. A következő típust 660 köbcentiméteres kéthengerű motorral szerelték, majd jött egy 998 köbcentiméteres ismét csak kéthengerű változat (Aero 30 HP).

Az 1934-es modell elsőkerék-hajtású volt, karosszériája négyüléses. Az utolsó gyártott típus motorja négyhengerű, 1997 köbcentiméteres kétütemű volt, 50 lóerő teljesítménnyel (Aero 50 HP). A második világháború alatt két prototípust készítettek Aero 750 Ponny és Aero 1500 Rekord néven, ezek azonban már nem kerültek sorozatgyártásba. Az Aero a versenysportban is jeleskedett, több híres versenyző is vezetett ilyen autót, és számos versenyt meg is nyertek.

80 éves a Ford A-modell kombi

A-modell néven két Ford-típust is neveztek, az elsőt 1903–1904-ben gyártották, a másodikat pedig 1927 és 1932 között. Ez utóbbi a rendkívül sikeres T-modell utódja. Az A-modell a kor legmagasabb műszaki színvonalán állt, elődjénél alacsonyabbra és szélesebbre tervezték, mind a 4 kereke fékezett volt, és háromfokozatú, fogaskerék-kapcsolású, csúszóáttételes sebességváltóval rendelkezett. 1927. október 20-án meginduló gyártása új korszak kezdetét jelentette az autók sorozatgyártásának történetében: ez volt az első olyan nagy szériában gyártott autó, melynek biztonsági üvegből készült szélvédője és hidraulikus lengéscsillapítói voltak. További újdonságot jelentettek az alumíniumdugattyúk és hengerfejek, az újfajta gyújtáselosztó, a lökhárítók, az automata szélvédőtörlők, valamint az acélküllős, krómbevonatú dísztárcsával ellátott kerekek. 1929-ben mutatták be a kombi változatot, ez volt az első nagyszériás autótípus a világon, amelynek kombi kivitelét közvetlenül az alapmodellből fejlesztették ki.

hirdetés

A 80 éves évforduló alkalmából a helyi Ford-veteránklub egy gyönyörűen restaurált, sötétkék színű kombit állított ki Brnóban. Az A-modellből egyébként értékesítése első 16 hónapjában 1 millió darabot adtak el, amit csak 1980-ban tudott egy másik Ford-modell, az Escort megismételni. A modellt – melyből összesen 4,8 millió darabot gyártottak – egy 3,3 literes, soros négyhengerű erőforrás hajtotta, 40 LE maximális teljesítménnyel. A kombi mellett kupé, kabrió, szedán, kisáruszállító és pickup karosszériakivitelben is kapható volt.

45 éves a Porsche 911

A Porsche leghíresebb és legsikeresebb modellje, a 911-es idén ünnepelte gyártásának 45. évfordulóját – a sikertörténet napjainkban is folytatódik. A modell kezdetben hathengerű, boxer elrendezésű farmotort kapott, lökettérfogata 2 liter, teljesítménye 130 LE volt. Az évek során a motorok nagysága és teljesítménye folyamatosan növekedett. 1973-ban került piacra a 210 lóerős, könnyűépítésű karosszériás 911 Carrera RS 2,7, az addigi leggyorsabb Porsche. 1974-ben módosították először jelentős mértékben a karosszériát, a lökhárítók amerikai méretűek lettek. A ’80-as évek elején a modellt már 3,2 literes, 231 lóerős motorral forgalmazták, neve pedig Carrerára változott.

Az 1974-es párizsi autókiállításon a Porsche egy olyan sportkocsit mutatott be, amely hamarabb gyorsult fel 0-ról 100 km/h sebességre, mint bármely más korabeli autó. Ez volt a 2,6 literes, 250 lóerő teljesítményre képes 911 Turbo. A modell külsőleg is eltért a normál változatoktól, szélesebb volt és hatalmas hátsó szárnnyal rendelkezett. Turbo a következő évtizedekben is készült az újabb típusokból, egyre nagyobb és erősebb motorokkal.

1989-ben nagy modellfrissítésre került sor, új erőforrásokat mutattak be, és bevezették az állandó összkerék-hajtást, amit a 959-es modellből vettek át. Az új verzió gyári kódszáma 964-re változott, és először szerelték fel ABS-szel és szervokormánnyal, és ebben debütált a korát megelőző Tiptronic automata váltó is. 1993-ban megérkezett a 993-as sorozat, amely az utolsó léghűtéses 911-es volt, és karosszériája kismértékben a legendás 959-esre hasonlított. 1998-ban mutatták be a 996-os verziót, az első vízhűtéses típust a sorozatban, melyet 2004-ben a napjainkban is gyártott 997-es követett.

A Porsche 911-es a versenypályákon is bizonyított. Egy speciálisan átalakított modellel kétszer is megnyerték a Dakar-ralit (1984 és 1986). A gyorsasági autósportban és a hosszú távú versenyzésben is sikert sikerre halmoz(ott) a típus, továbbá több márkakupában is szerepelnek a 911-esek.


Kapcsolódó dokumentum:


67-68


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés