A dízelmotor születése

A dízelmotor létrejöttéről bizonyára mindenki ismeri azt az anekdotát, hogy a feltaláló még iskoláskorában egy fizikaszertárban látott egy kompressziógyújtót, és ez adta a dízelmotor ötletét. Ha ennek van is alapja, a valóság ennél sokkal bonyolultabb volt. A dízelmotor megszületése rendkívüli mérnöki tudás, zseniális gondolat és sokéves nagyon kemény, kitartó munka eredménye volt.


A kezdetek

A dízelmotor nevét természetesen feltalálójáról, Rudolf Diesel német mérnökről kapta.

Rudolf Diesel Párizsban született 1858-ban. Szülei bajor bevándorlók voltak, apja bőrcikkeket készített, anyja angoltanárnő volt. Rudolf iskoláit Párizsban kezdte. A család szerette volna felvenni a francia állampolgárságot, de 1870-ben a porosz–francia háború kitörése miatt el kellett hagyniuk Franciaországot. Londonba költöztek, ám Rudolfot rövidesen Augsburgba küldték unokatestvéréhez, hogy ott folytassa tanulmányait. Elhatározta, hogy szülei kívánsága ellenére gépész-mérnök lesz. (Szülei-hez írt leveleit az augsburgi M.A.N. gyár archívuma megőrizte.) 1875-ben, 17 évesen, két évvel a szokásos beiratkozási kor előtt ösztöndíjjal vették fel a főiskolára (Technische Hochschule München), ahol francia és angol nyelvtanítással tartotta el magát, 1880-ban kitűnő eredménnyel végzett, az iskola addigi legjobb diákjaként.

Általa nagyra becsült professzora, Karl Linde termodinamika-előadásában a gőzgépek igen gyenge hatásfokáról volt szó, ugyanakkor az izotermikus állapotváltozás kapcsán azt tanulta, hogy ebben a folyamatban a hő teljes egészében munkává alakul, kitűzte célul ennek a technikai megvalósítását. 

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.