A „PANNON”-elv
A hazai motorfejlesztések nagyszerű eredményeiről – a kezdetektől fogva a múlt század végéig – számos forrásmunka jelent meg. Bánki Donát és Csonka János együtt és külön-külön végzett munkáinak eredményeivel, Jendrassik György dízelmotorjával és gázturbinájával egyértelműen a világ élvonalába kerültünk. Az Autótechnikában is sorozat jelent meg a JÁFI-ban és az AUTÓKUT-ban végzett dízelmotor-kísérletekről, fejlesztésekről, a feltöltés korszakalkotó megoldásáról. És még mindig vannak korukban kiváló motorfejlesztési eredmények, melyekre kellő fény nem vetül, és félő, hogy a feledés homályába vesznek.
Jelen történetünk azzal kezdődik, hogy szerkesztőségünket régi kedves ismerősünk, Kadosa András, a dízelvilág, a dízel vasúti vontatás lelkes és értő híve felkereste. Miután több cikk is megjelent az Autótechnikában a hazai HSCS (Hofherr–Schrantz–Clayton–Shuttleworth) izzófejes traktormotorokról, és annak az utódvállalatnál készült változatairól, valamint a külföldi konkurens termékről, a Lanz Bulldogról, úgy gondolta, tudhatunk valamit az izzófejes motor, illetve traktor, a G–45, GS–45 típus továbbfejlesztéséről.