Kaáli autó-motor múzeum – 2. rész

A dörgicsei múzeumban látottak bemutatását műszaki részletekre figyelve, érdekességeket kiemelve mutatjuk be sorozatunkban. Nem járműtörténeti tanulmány szintjén, inkább a figyelemfelkeltés szándékával, hogy többeknek kedvet csináljunk a múzeum meglátogatására. A múzeum átfogó, általános bemutatása az előző folyóiratszámban található, illetve a múzeum honlapja ad részletes tájékoztatót.

Ahogy lenni szokott, a szakmai szem szelektál, és keresi azokat a fókuszpontokat, melyek a különböző konstrukciós megoldásoknál a maguk nevében a „zsenialitásukat” szemléltetik. A motorkerékpároknál ilyenek voltak pl. a villa-kialakítások és azok összehangolása a felfüggesztés konstrukciókkal. Erről szól sorozatunk 2. része.

James Starley és William Hillman 1870-ben, Birmingham városában alapított műhelyéből indult az Ariel (a levegő szelleme) márkanév „világ körüli turnéra” a gyártott motorkerékpárok által. Az évek során 250-es, 350-es és 500-as motorokkal került gyártásra az 1932-ben debütált Red Hunter (Vörös Vadász), melynek egyediségét a cég saját fejlesztésű teleszkópos villája, valamint a váz áttervezésével a kivehető kerék adja.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.