ŠKODA 1000 MB

55 évvel ezelőtt született a ŠKODA 1000 MB. Az 1000 MB név az 1000 cm3 -es motort, és a Mladá Boleslav-i gyártást jelöli. A ŠKODA 1000 MB az egyik legjelentősebb modell a Mladá Boleslav-i autógyár 124 éves történetében. 1964 tavaszán váltotta fel a népszerű ŠKODA OCTAVIA-t, ami a klasszikus hajtáslánccal – orrmotor és hátsó kerékhajtás – rendelkezett. Az 1000 MB egy nagyon modern, 1,0 literes, négyhengerű motort kapott a különösen könnyű, önhordó karosszéria hátuljába.

A ŠKODA alumíniumötvözetet, valamint speciális öntési eljárást használt a motor forgattyúsházához, és négyfokozatú kézi sebességváltót, ami Európában egyedülálló volt. Ez a Josef Polák cseh mérnök által 1922-ben bejegyeztetett szabadalomra támaszkodott. Ugyanakkor az intelligensen tervezett, mindös - sze 105 kg súlyú forgattyúházba nem kellett lyukakat fúrni, az öntvények meneteit egyszerűen belevágták. Ez hozzájárult a rövidebb termelési időkhöz és az alacsonyabb energiafogyasztáshoz.

A négyhengerű, vízhűtéses OHV-motort hátra helyezték el és a hátsó tengelyt hajtotta. A könnyű motor teljesítménye 27 kW (37 LE) volt az első fázisban a 988 cm3 -es hengerűrtartalommal. A modern jármű végsebessége elérte a 120 km/h-t, és ezzel egyidejűleg átlagosan 7–8 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként. 1966-ban a teljesítmény 32 kW-ra (43 LE) nőtt, a ŠKODA 1100 MB-vel pedig egy második motorváltozat is megjelent, amely 1,1 literes hengerűrtartalommal 38 kW (52 LE) teljesítményt nyújtott. A ritka kétajtós MBX változat napjainkban különösen a klasszikus autók gyűjtői között keresett modell.

TESZTEK SZÉLSŐSÉGES KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT A SZOVJETUNIÓBAN

A járművek új generációja a NOV (Nový Osobní Vůz, „új személygépkocsi”) megjelölést kapta a fejlesztési szakaszban. A sorozatgyártás megkezdése előtt alapos tesztnek vetették alá. 1962 májusáig 50 prototípus összesen 1 598 840 kilométert tett meg, többek közt a volt Szovjetunió szélsőséges hidegében is. A fék-, üzemanyag- és hűtőrendszerek tesztjeit a Kaukázusban végezték, ahol három járműnek szélsőséges 45 Celsius-fokos hőmérsékleten kellett teljesítenie.

KOMPAKT AUTÓ ÖNHORDÓ KAROSSZÉRIÁVAL

A ŠKODA 1000 MB teljesen új koncepcióval lépett fel: önhordó karosszériája volt, minden keréknél független felfüggesztéssel. A korszerű kialakításnak és az alumíniumötvözetek következetes használatának köszönhetően a családi autó mindössze 755 kg volt. A négyajtós karosszéria 665 préselt részből állt és 6900 hegesztési ponttal épült. Kompakt méretei ellenére (hosszúsága 4,17 m, szélessége 1,62 m, magassága 1,39 m) a ŠKODA 1000 MB nagyon tágas és funkcionális belsővel büszkélkedhet. Erre példa, hogy a szériaülések fekvőhellyé alakíthatók át. Az autó két csomagtérrel volt ellátva: a hátsó ülések mögötti akár menet közben is elérhető volt; az autó elülső részében lévő pedig 220 liter térfogattal rendelkezett, ami a pótkerék felett helyezkedett el. Ennek eléréséhez csak a homloklemezt kellett előre billenteni – a poggyászok kipakolása nélkül.

NEMZETKÖZI SZENZÁCIÓ: PREMIEREK BRNÓBAN, PÁRIZSBAN ÉS LONDONBAN

A ŠKODA 1000 MB gyártásának kezdete 1964. április 11-e. Ugyanezen év szeptemberében az új modellt bemutatták a nagyközönség számára a hagyományos mérnöki kiállításon Brnóban, és októberben a párizsi és a londoni autókiállításokon is kiállították. 1965 májusáig havonta mintegy 1000 jármű gördült le az összeszerelő vonalról. Az év végéig a vállalat 150 egységre tudta növelni napi termelését, így az 1000 MB az első cseh jármű, amely valóban tömegtermelésre került. Az 1964 és 1969 között gyártott 443 000 ŠKODA modell több mint felét több tucat országba exportálták világszerte. 1965-ben például az export aránya elérte a 70 százalékot. Az 1000 MB híres ralikon elért sikerei is növelték a külföldi keresletet.

Forrás: POHU