Az Opel gépjárművek DPF-regenerációjának néhány kérdése
A különböző komponensek cseréje után az irányítóegységgel tudatni kell, hogy mit cseréltünk ki. Ez részecskeszűrő cseréje esetén a hamutartalom nullázása miatt feltétlenül szükséges, a többi alkatrész esetén pedig az adaptív értékek törlése miatt fontos. Ne felejtsük el ezt megtenni!
Ha az izzógyertya szimbólum villog a műszerfalon: a részecskeszűrő elérte a telítődési határértéket, de a regeneráció valamilyen okból nem tudott elindulni, vagy ha elindult, akkor nem fejeződött be sikeresen. A mért értékblokkok között a DPF korom felhalmozódás értéke 108–125% között található (irányítóegység-típustól függően).
Gyakori rövid távú használat esetén ez „normális", hiszen nem teljesülnek a dinamikus regenerálás feltételei. Ha a lámpa villog, akkor a járművel lehetőleg addig és úgy kell menni, hogy a regenerálás feltételei teljesüljenek, és meg kell várni, amíg a regeneráció befejeződik (a lámpa villogása megszűnik).
A dinamikus regeneráció üzemi feltételei
– DPF korom felhalmozódás >80%,
– motor hűtőközeg hőmérséklet >70 °C,
– a motorindítás óta legalább 2 perc eltelt,
– nincs a DPF-rendszer elemeivel kapcsolatos fennálló hibakód,
– legalább egyszer már átlépték a 100 km/h sebességet a motor beindítása óta.
Statikus (kényszerített) regeneráció után a DPF korom felhalmozódás 70–80% közötti értéket mutat. Ez normális dolog?
Igen. Ennek oka, hogy a statikus regeneráció nem annyira hatékony, mint a menet közben elvégzett dinamikus regeneráció. Ezért a statikus regeneráció után a vezérlőegységbe a 70–80% közötti érték tárolódik el, ami a következő dinamikus regeneráció sikeres teljesülése után áll vissza a normális értékre.
Milyen feltételek esetén szakad meg a már elkezdett regeneráció?
– ha a maximum 20–25 perces (irányítóegységtípus-függő) regenerációs időintervallum lejárt,
– ha a motort szándékosan leállítják, vagy valami egyéb oknál fogva leáll,
– ha a motor hosszú időre, 10–15 percre (irányítóegységtípus-függő) alapjáraton jár,
– ha a kipufogógáz hőmérséklete eléri az 1000 °C-ot,
– ha az irányítóegység a DPF, a befecskendező- vagy a szívórendszer valamilyen hibáját érzékeli.
A regenerálás 50%-os elvégzése előtti megszakadás esetén a következő motorindítás után az izzításlámpa villogni fog, és a regenerálás üzemi feltételeinek elérése után folytatódik.
A regeneráció autópályán, optimális esetben 10–15 perc alatt befejeződik, de városban, gyakori megállásokkal ez akár 20–25 percet is igénybe vehet, de max. 25 percig tarthat. Ha ez idő alatt nem sikerül a regenerációt befejezni, akkor a regenerációt az irányítóegység megszakítja.
Szoftverfrissítés
Szoftverfrissítés után (SPS programozás) a DPF korom felhalmozódás [%] értéke általában nem változik, néhány modell esetén azonban beáll 104%-ra, és a következő motorindítás után újra elindul a dinamikus regeneráció.
Ha az akkumulátort a gyújtás levétele után 5 percen belül lekötjük, majd újracsatlakoztatjuk, akkor a következő motorindítás után villogó izzításlámpával jelzi a rendszer, hogy regeneráció szükséges.
Ez ismert szoftverhiba, mely úgy kerülhető el, hogy várunk 5 percet a gyújtás levétele és az akkumulátorsaru levétele között. A másik megoldás az újabb szoftver vezérlőegységre töltése (SPS) programozás.
Irányítóegység-csere után a DPF korom felhalmozódás [%] nem változik, mert a programozói rendszer beírja az új vezérlőegységbe a régi vezérlőegységből a megfelelő értéket.
Az újabb, Euro-V környezetvédelmi osztályos járművek esetén a J2534-es Pass Thru eszközök (például Bosch KTS, Actia XS, Mongoose GM stb.) is használhatók a szoftverfrissítéshez!
További információ a gyári hozzáférésről a következő honlapon:
https://www.gme-infotech.com/
A gyári programozáshoz a TECH2 vagy újabban a GM MDI műszer használható. Előfizetési árak: 1 óra – 4 €, 1 nap – 30 €, 1 hónap – 300 € és 1 évre – 3650 €.