A DPF nyomáskülönbség- szenzor jelkorrekciója

Amióta a dízelmotorokon részecskeszűrőt (DPF) alkalmaznak, annak nyomásértékű eltömődésjellemzője fontos üzemi, üzembiztonsági paraméter. Megtanultuk, hogy itt nyomás-különbség-jeladót kell alkalmazni: a szűrő előtti tér nyomását össze kell hasonlítani a szűrő utáni nyomással, a két érték különbségét kell képezni. Ezt differencia- (nem differenciál) nyomásnak is nevezik. Van olyan rendszer, ahol a gyártó csak a szűrő előtti, ún. kipufogási ellennyomást méri. Ennek a mindenkori aktuális értéke nagyon fontos, mert a DPF szoftvere „intézkedik” a regeneráció fajtájáról a nyomáskülönbség, tehát szűrőeltömődés függvényében.

 

Mi zavarja meg a nyomás-különbség-mérést?

A kisnyomású (LP) EGR-rendszer (Low Pressure Exhaust Gas Recirculation) a működése során – ha szelepe nyílik – rákapcsolódik a DPF utáni gáztérre. Ezt a teret nyitja meg, innen veszi a kipufogógázt a visszavezetéshez, tehát a kipufogógáz egy része visszakerül a szívóoldalra, a turbótöltő elé. 

Emiatt a DPF utáni nyomás lecsökken, ami a differencianyomás-értéket torzítja, ha ezt nem veszik figyelembe.

A motorECU figyelembe veszi az LP EGR-szelep nyitásának mértékét, és ennek megfelelően szoftveresen helyesbíti a differencianyomás értékét.

Ez azért fontos, mert EGR-működés közben a DPF utáni nyomás csökken, ami úgy tűnhet, mintha nagyobb lenne a nyomáskülönbség, nagyobb lenne a DPF ellenállása (eltömődése).

Ha nem korrigálják az EGR hatását:

hamis regenerációs ciklusok indulhatnak, hibás diagnosztikai kódokat dobhat a rendszer (pl. P244A, P2002),

a jármű teljesítménye csökkenhet, felesleges szervizbeavatkozásokat eredményezve.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.