Benzinmotorok részecskeszűrője a műszaki vizsga látóterében
Írásunk tárgya a szikragyújtású (benzin-) motorok kipufogógáz-részecskeszűrője, mely már az emissziótechnika rendszerének kötelező eleme. Megnevezése angolul (és ahogy a világ nevezi) Gasoline Particulate Filter (GPF), egyes német gyártók az OPF (Otto-Partikel-Filter) nevet használják. Számos alkalommal írtunk már erről a technikáról, mint azt irodalomjegyzékünk mutatja. Aktualitást napjainkban e témának az ad, hogy a GPF-vel szerelt autók most érkeznek első műszaki vizsgájukhoz. A szűrő is a vizsgálat tárgyát képezi.
A Faurecia (ma FORVIA) fejlesztette ki az első kereskedelmi forgalomba kerülő benzinüzemű motorhoz való részecskeszűrőt (GPF). Az első működő GPF prototípusát 2013-ban mutatta be. A bevezetés szükségességét a közvetlen befecskendezésű Otto-motorok jelentős mennyiségű részecske- (PM – Particulate Matter) emissziója indokolja. A GDI motorok, a közvetlen befecskendezésűek elterjedésével vált sürgetővé, mert ezek a motorok a hagyományos szívócső-befecskendezésű motorokhoz képest lényegesen nagyobb részecskekibocsátásúak, emberi szervezetre gyakorolt egészségkárosító hatásuk jelentős.