A TÜV Szövetség kibővítené a részecskemérést más járműtípusokra is
Németországban 2023 júliusa óta a dízelmotorok (Euro 6/VI) részecskeszámkoncentráció-értékét is mérik (PN mérés) a műszaki vizsga kipufogógázteszt részeként. Az értékelés figyelembe veszi az Euro 6/VI emissziós osztályú, 950 000 jármű PN mérésének eredményeit. Közülük csaknem 32 300-an buktak meg első próbálkozásra a vizsgán, ami 3,4 százalékos sikertelenségi aránynak felel meg. „Az eredmények mutatják a folyamat hatékonyságát, és aláhúzzák a károsanyag-kibocsátási vizsgálatok rendszeres korszerűsítésének szükségességét, hogy tükrözzék a járműtechnológia legkorszerűbb szintjét” – mondja Richard Goebelt, a TÜV Szövetség Jármű és Mobilitás osztályának vezetője. „Aki nem teljesíti az AU-t, azonnal el kell vinnie a járművet a műhelybe, hogy kijavítsák a hibát.” Ez csak szűrőcserével oldható meg.
A TÜV Szövetség szemszögéből a részecskeszám-koncentráció mérését a jövőben nem csak az Euro 6/VI dízeljárművekre kell korlátozni. „Azt javasoljuk, hogy a mérést terjesszék ki az Euro 5b emissziós osztályba tartozó gépjárművekre és a 6-os osztálytól kezdődően a közvetlen befecskendezéses benzinmotorokra” – ajánlja Goebelt. „Ebbe a károsanyag-kibocsátási osztályba tartozó járművekre már az EU kipufogógáz-típusjóváhagyás részeként szigorú részecskeszám-határérték vonatkozik, ami általában csak részecskeszűrő beépítésével érhető el. A meglévő mérési technológiával biztosítani tudjuk, hogy ezeknek a járműveknek a szűrői megfelelően működjenek.” A hibás vagy manipulált szűrőrendszerrel rendelkező járművek „jelentős környezetszennyezőknek” számítanak, amelyek a közlekedési szektor káros kibocsátásának nagy hányadáért felelősek.