Elektromosan fűtött katalizátor

A Vitesco elektromosan fűtött katalizátorok gyártásába kezd. A katalizátorokat kisteherautókba tervezik először beépíteni. Az innovatív elektromos katalizátorral a járművek közvetlenül a hidegindítást követően, illetve lépésben araszoló forgalomban is megfelelhetnek a tervezett Euro 7 szabványnak. A Vitesco Technologies, a járművek villamosításának vezető szállítója és a Continental Powertrain részlege jelentős szerződést nyert egy európai járműgyártótól a dízelkatalizátorok innovatív elektromos fűtőelemeinek szállítására. Ezt az EMICAT márkájú e-katalizátor technológiát az egyelőre még meg nem nevezett gyártó 48 voltos hibrid kisteherautó-modelljeiben kezdik alkalmazni. A gyártás beindítását 2022 végére tervezik.

Az EMICAT katalizátor működése a hibrid rendszer rekuperáló (visszatápláló) képességére épül, kiküszöböli a katalizátorok működésének gyenge pontjait azokban a részüzemmódokban melyek különböző vezetési helyzetekben a katalizátorhő a motor változó terhelése miatt adódnak. A modern dízelmotorok magas hatékonyságukból adódóan bizonyos üzemi helyzetekben szinte alig melegszenek fel. Elvileg ez kívánatos, mivel az elvesztett hő alacsonyabb hatékonyságot jelent. A kipufogógáz-szennyező anyagokat azonban csak akkor lehet ártalmatlan anyaggá átalakítani a katalizátorban, ha a kipufogógáz és ezért a katalizátor kellően forró. Ez gyakran nem így van, különösen a lassú belvárosi forgalomban, ahol gyakran csak a hideg motorindításkor ismert körülmények fordulnak elő. "Ez kritikus fontosságú a szigorú kibocsátási normák betartása szempontjából, mert az üzem során a szennyező anyagok túlnyomó része a hidegindítási szakaszban szabadul fel. A 48 V-os enyhe hibrid technológiával felszerelt kisteherautókban a rekuperáció során „betakarított” áramot használják a katalizátor-rendszer felmelegítésére ezekben a helyzetekben. „Ezután a kipufogógáz-utókezelés is megbízhatóan működik.

Bemutató járművében a Vitesco Technologies bemutatta az EMICAT katalzátort. 48 V-os rendszert tartalmazó Super Clean Electrified Diesel kísérleti járművében az NOx-kibocsátás 40% -kal csökkent , a CO2-kibocsátás pedig 3% -kal a végrehajtott WLTP-teszt során. Forgalomban tesztelve „Forgalom Londonért” projekt keretében az NOx-kibocsátás a Vitesco beszámolója alapján még 62% -os értéket is elérte rendkívül lassú forgalomban London utcáin.

Mindezek összességeként a Super Clean Electrified Diesel-ben a kipufogógáz-utókezelés hatékonysága 97% -ra emelkedhet. (Küllei)

forrás: vitesco.com