Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. február | Olvasson bele!

Vigyázz, törékeny!



Az emissziótechnikai rendszerek reaktorai, magyarul a katalizátorok és részecskeszűrők anyaga, kevés kivétellel, rendkívül törékeny kerámia. Sok mindent elvisel, a külső erőbehatásoknak, ütéseknek azonban képtelen sérülés nélkül ellenállni. Régóta, akár 40 éve ismerjük, hogyha személyautókon zörög a katalizátordob, abban a kerámia bizonyos, hogy darabosra tört. A modern tisztítórendszereknél ugyanez a helyzet, kerámiabetétjeik mechanikai behatásra eltörhetnek.

A motorközeli, motorra épített katalizátorok, részecskeszűrők védettebbek, de ezen autóknak is van padló alatti reaktora, akár több is. A benzinesek részecskeszűrői (OPF vagy GPF a megnevezésük) is ide, tehát veszélyeztetett helyre kerülnek. Sérülés esetén csak a csere jöhet szóba. A sérült egység törött darabjai a másik reaktorig eljut(hat)nak és annak bemenetét lefojthatják.

A haszongépjárművek, elsősorban a teherautók (N2, N3) emissziótechnikájának elemeit koncentráltan, az ún. tisztítószekrénybe helyezik el. Ez közismert, szembetűnő az elhelyezése az A és B tengely között, oldalt, közel a vezetőfülkéhez, a tüzelőanyag-tartály mellett.



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés