Vigyázz, törékeny!

Az emissziótechnikai rendszerek reaktorai, magyarul a katalizátorok és részecskeszűrők anyaga, kevés kivétellel, rendkívül törékeny kerámia. Sok mindent elvisel, a külső erőbehatásoknak, ütéseknek azonban képtelen sérülés nélkül ellenállni. Régóta, akár 40 éve ismerjük, hogyha személyautókon zörög a katalizátordob, abban a kerámia bizonyos, hogy darabosra tört. A modern tisztítórendszereknél ugyanez a helyzet, kerámiabetétjeik mechanikai behatásra eltörhetnek.
A motorközeli, motorra épített katalizátorok, részecskeszűrők védettebbek, de ezen autóknak is van padló alatti reaktora, akár több is. A benzinesek részecskeszűrői (OPF vagy GPF a megnevezésük) is ide, tehát veszélyeztetett helyre kerülnek. Sérülés esetén csak a csere jöhet szóba. A sérült egység törött darabjai a másik reaktorig eljut(hat)nak és annak bemenetét lefojthatják.
A haszongépjárművek, elsősorban a teherautók (N2, N3) emissziótechnikájának elemeit koncentráltan, az ún. tisztítószekrénybe helyezik el. Ez közismert, szembetűnő az elhelyezése az A és B tengely között, oldalt, közel a vezetőfülkéhez, a tüzelőanyag-tartály mellett.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Új motorokhoz új célszerszámok a Puma Toolstól I. rész
Jelen cikkünk a Ford 2.0 TDCI EcoBlue motor célszerszámait vesézi ki, amiket a Puma Toolsnál általában azonnal raktárról meg lehet vásárolni, vagy akár ki is lehet bérelni egy-egy szerel&eacu...
Kérdések a hibrid-, illetve tisztán elektromos járművek vizsgáztatása körül
Bár „döcög” az új járművek forgalomba helyezése, azért egyre több hibrid- (HV, PHV), illetve tisztán elektromos járművet (BEV) szeretnének forgalomba helyeztetni.