Vigyázz, törékeny!

Az emissziótechnikai rendszerek reaktorai, magyarul a katalizátorok és részecskeszűrők anyaga, kevés kivétellel, rendkívül törékeny kerámia. Sok mindent elvisel, a külső erőbehatásoknak, ütéseknek azonban képtelen sérülés nélkül ellenállni. Régóta, akár 40 éve ismerjük, hogyha személyautókon zörög a katalizátordob, abban a kerámia bizonyos, hogy darabosra tört. A modern tisztítórendszereknél ugyanez a helyzet, kerámiabetétjeik mechanikai behatásra eltörhetnek.
A motorközeli, motorra épített katalizátorok, részecskeszűrők védettebbek, de ezen autóknak is van padló alatti reaktora, akár több is. A benzinesek részecskeszűrői (OPF vagy GPF a megnevezésük) is ide, tehát veszélyeztetett helyre kerülnek. Sérülés esetén csak a csere jöhet szóba. A sérült egység törött darabjai a másik reaktorig eljut(hat)nak és annak bemenetét lefojthatják.
A haszongépjárművek, elsősorban a teherautók (N2, N3) emissziótechnikájának elemeit koncentráltan, az ún. tisztítószekrénybe helyezik el. Ez közismert, szembetűnő az elhelyezése az A és B tengely között, oldalt, közel a vezetőfülkéhez, a tüzelőanyag-tartály mellett.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...
A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját
A belső égésű motor jövője