Platina, palládium vagy a ródium?
Széles körben tárgyalt téma, hogy a – gépjármű-technológiában is használt – platinacsoportba (PGM) tartozó fémek (platina, palládium, ródium) árát a jövőbeni gépjármű-hajtástechnológia fogja meghatározni. A világon a palládiumot és a ródiumot 85%-ban a gépjárművek kipufogógáz-utókezelő katalizátoraiban használják.
A platinát elsősorban dízelmotorú gépjárművek kipufogógáz-utókezelő rendszerében alkalmazzák (oxidációs katalizátorban és részecskeszűrőben), míg az Otto-motorral hajtott járművek hármas hatású (TWC) katalizátorában a palládium az oxidációt segítő katalizátorfém. A ródium a leghatékonyabb katalizátorelem a NOx redukálásában. Míg a ródiumnak nincs helyettesítője, addig a platina fizikailag lehet a palládium helyettesítője Otto-motorok utókezelő rendszerében. Ez a helyettesítési folyamat csak akkor kezdődik el, ha a palládium ára kétszerese lesz a platina árának. Tehát nem műszaki, hanem gazdasági hatás válthatja ki a helyettesítést!