Részecskemérés a műszaki vizsgán
Hollandia 2020. január 1-jétől részecskeszámolási eljárást vezetett be a dízelmotorral hajtott közúti járművek időszakos műszaki felülvizsgálati eljárásába. Egy új eljárásnak köszönhetően méréssel kiszűrik azokat a dízel járműveket, amelyeknek a részecskeszűrője hibásan működik vagy illegálisan kiszerelték.
A Holland Közlekedési Hatóság (RDW) úgy becsüli, hogy kereken 9%-a a teljes jóváhagyott dízel személygépjárművek és kishaszonjárművek részecskeszűrője hibás vagy hiányzik. Az új részecskeszámolási eljárással a hollandok legalább egy évvel Németország előtt haladnak. Németországban a dízelmotorú közúti járművek részecskeszámolási eljárás kezdete a környezetvédelmi vizsgálat keretében csak 2021. január 1-jétől tervezett. Ehhez még hiányzik a méréstechnika specifikációja, amit a Braunschweig-i Fizikai-Műszaki Szövetségi Intézet (Physikalisch-Technische Bundesanstalt, PTB) határoz meg. Ez a specifikáció lesz a műszaki alapja a részecskeszámláló készülék fejlesztésének és építésének. „Ennek teljes körű elvégzéséhez, amely tartalmazza a készülék specifikációját, úgymint prototípus-vizsgálat, piaci bevezetés (gyártás, képzés), kalibrálás, hitelesítés, legalább 15 hónap szükséges, így aztán 2021. január 1-jével való bevezetést egy nagy kérdőjellel kell érteni” – mondja az ASA (Bundesverband der Hersteller und Importeure von Automobil-Service Ausrüstungen) elnöke, Frank Beaujean [1].