HDSF Cleaner

Semmi különös nincs abban, ha azt mondjuk, hogy egy szakmát szakszerűen kell művelni. És abban sem, hogy e körbe az autószerelés beletartozik. Az autószerelést „sújtja” a szerkezet-sokféleség, a gyors típusváltás és az egyszerre velünk élő történelem megoldásainak nagy száma. Ezeket egyszerre ismerni szinte lehetetlen. A tévedések, a járóbetegre szerelés, a cserélgetem „kísérletezés” kísérik a szakma mindennapjait, a kontárok „nagy arca”, a vetítés az ügyfélnek mind-mind csorbítják a szakma becsületét szerte Európában, és ebben sajnos mi sem vagyunk kivételek.

Van ebből kiút? Van! A szakterületenként, gépjárműszerkezet-csoportonként is létező általános alapismeretek és ez alapján a konkrét megoldások logikus összerakása. Ha tudjuk, hogy elvileg milyen, miért és hogyan kell működnie és mi kell hozzá, mit nekünk a sokféleség, nem foghat ki rajtunk. Ez igaz a részegységek szerelésére, hibafeltárására és a részegységjavítók munkájára is. Természetesen ezt tanulni kell, nélkülözhetetlen a gyakorlat és a szakirodalom.

Ezekkel a gondolatokkal érkeztem Veszprémbe, hogy megnézzem a HDSF Cleaner 4.0 emissziótechnikai reaktorok tisztító berendezést. Olvasóink minden bizonnyal nem először hallanak Varga Józsefről, több, mint egy évtizedes, elsősorban koromszűrő-tisztítói munkássága okán. Jelmondata: az autójavításban csak hozzáértéssel.

– Köszönöm a meghívást! Tudjuk, hogy ebben a műfajban a legkiválóbbak között említenek, sőt mint berendezéskonstruktőrt és építőt, a legnagyobb tapasztalattal bíró szakműhelyként tartanak számon. Úgy fogalmaztam az előbb, hogy „emissziótechnikai reaktorok tisztító” szakember, mit is jelent ez?

– Így még senki sem nevezett, de sejtem, hogy ez mi mindent foglal magában. A DPF, a koromszűrő áll az első helyen, ma már többnyire az oxidációs katalizátorral egy házba építve, igaz néha szétszedhető. Már érkeznek a koromszűrő és SCR egyesített egységek is. Természetesen mind a benzines katalizátor, mind a dízel oxidációs katalizátor, az önálló SCR és a tárolókatalizátor is szen - nyeződhet, eltömődhet, így tisztításra szorul. Valószínűsíthető, hogy hamarosan találkozunk a benzinesek részecskeszűrőjével is. Gépeinkkel mindegyik kezelhető, az eredeti tisztaság és az új állapotnak megfelelő áramlási ellenállás visszaállítható.

– Van-e egységes tisztítási eljárás?

– Van. Mi a vizes átmosás és szárítás alapeljárásával dolgozunk, erre fejlesztettük ki a telepitett tisztítóberendezéseinket, a 4.0-ás legújabb is ilyen. A koromszűrőket gázárammal szemben, tehát ellenirányból mossuk át. A tisztítás lényege, hogy a szűrőcsatornák felületén lerakódó korom, olajhamu és FBC-anyagokat, ilyen az Eolys, onnan eltávolítsuk. Mérjük az öblítő (szárító) levegő ellennyomást és az áramlást induláskor és a tisztítási folyamat végén, de ha kell, menet közben is.

– Viszonylag egyszerűnek tűnik.

– Talán igen, de itt is az ördög a részletekben van. Kicsit mindegyik más, a technológiát ehhez kell igazítani. Az a véleményem, hogy teljesen nem automatizálható a folyamat. A vízhőfok 40 °C körüli, nyomását mi állítjuk be, a tisztítás és az azt követő szárítás időtartama is változik szennyezettség és típus függvényében.

– Milyen állapotban érkeznek a „reaktorok”?

– Nagyon változó. Először is mindig mondom, kérjük, lehetőleg ne vágják el a rá- és elmenő csöveket, ott bontsák csak, ahol lehet. A berendezésbe a tisztításhoz hosszú csővel is beférnek. A jeladókat se szereljék ki. A külső szennyezést az új gépünkbe újonnan épített zárt nagynyomású mosóterébe, kesztyűvel benyúlva, kézzel távolítjuk el, de szigorúan csak a DPF külső felületéről.

– Mivel kezdődik a munkafelvételi vizsgálat?

– Megnézzük, mit is hoztak. Már szinte mindenfélét láttunk a sokéves gyakorlatban, de újdonság is akad. Értékeljük a külsérelmi nyomokat, esetleges korábbi elvágásra utaló jeleket. Ha koromszűrőről van szó, megnézzük, hogy a kimenő cső kormos-e. Nem szabad annak lennie. Ha mégis, erre felhívjuk az ügyfél figyelmét, kérésre elvégezzük a tisztítást, de garanciát nem vállalunk rá. Száloptikával megnézzük a be- és kilépő keresztmetszetek szennyezettségét és mechanikai állapotát. Nem részletezem, hogy milyen, emberi beavatkozásra utaló sérüléseket is találunk. Ha DOC+DPF az egység, akkor a kettő közötti hőmérőt eltávolítva be tudunk nézni a koromszűrő elejére. Mindezek ismeretében tudunk tájékoztatást adni a DPF állapotáról. Az ár 3,5 t-ig fix, felette van csak áreltérés a tisztitásban.

– Mi van az AdBlue befecskendezésű SCR-ek tisztításával?

– Nem okoz gondot. Ha az AdBlue befecskendezés meghibásodik, vagy szabályozási hibája van, az AdBlue karbamid és a belőle kialakuló anyagok, ezek szilárd halmazállapotúak, lerakódnak, eltömik az SCR-bejáratot és a csatornákat is. Az SCR maradéktalanul kitisztítható. Mivel átmenő csatornás, tiszta állapotban gyakorlatilag nem mutat áramlási ellenállást.

– Rengeteg szennyeződés jön ki egy DPF-ből, illetve a kombinált reaktorokból. Ezek többnyire veszélyes anyagokat is tartalmaznak. A mosóvizet miként lehet tisztítani?

– Ez a „mosógépünk” hidraulikakörének talán a legfontosabb eleme. Ipari szűrőket építettünk be. Ha telítődnek, mivel ez veszélyes hulladéknak számít, el kell szállíttatni hivatalos hulladék-megsemmisítő helyre.

– A tisztítással el lehet rontani a szűrőt? Értem ezalatt, hogy megsérülhet-e a kerámia vagy a csatorna finomszerkezet, például okozhatunk-e mikrorepedéseket vagy a platinabevonat károsodhat-e?

– Valóban kényes, törékeny kerámiáról van szó. A technológia alapfeltétele a kíméletes bánásmód. Ha közelről nagynyomású mosóval „megtámadják” a bemenő felületet, hamar kikap belőle anyagot. Azt sem tudni, milyen repedéseket okoz belül. A kemény vegyszerezés, koromoldók biztosan nem használnak. Ha nagyon eltömődött, nem lehet a tisztításnál egyből nagy víznyomással rámenni, mert a házban a nagy nyomás megmozdítja a kerámiatestet. Ezért készült úgy az új tisztítóberendezésünkön, hogy a mosási paramétereket egyenként be lehet állítani, még pontosabban, mint az előző generációs szintén telepített tisztitóberendezésünknél. A tisztítási hatékonyság növelését és a kíméletes bánásmódot egy kímélő mosási program szolgálja.

– Mégis, honnan lehet azt tudni, hogy nem sérült-e meg a koromszűrő, azaz nem ereszt át részecskét? Mielőtt válaszolnál, mondom, hogy ezt már néhány éve a fedélzeti diagnosztika is meg tudja állapítani, mert részecskeszenzort is építenek be. De addig mi a megállapítás módja?

– Ha a tisztítandó DPF kimenő oldala tökéletesen tiszta, tehát koromlerakodás-mentes, akkor tisztítás utáni használatban sem szabad elkormozódnia. Ha ez megtörténik, valóban a tisztítás okozta a bajt. Mi garanciát vállalunk a munkánkra, ebben még egy évtized alatt ilyen reklamációt nem kaptunk.

– A HDSF 4.0 berendezést gépészszemmel nézve, professzionális szerkezet. Levegő- és hidraulikakörei, az elektromos beavatkozók, csapok, számtalan jeladó és a teljes szoftverirányítás, adatkapcsolat alapján jogos a 4.0 megnevezés. Kikből áll az alkotócsapat?

– Jó 14 éve kerültem először kapcsolatba ezzel a műszaki feladattal, először a koromszűrő-tisztítással, azóta nem ereszt el sem gondolatban, sem a legapróbb műveletekben sem. A tisztítást sokáig csak magam végeztem. Az első gép elkészültekor, mellyel ma is dolgozunk, már látszott, milyennek kell lennie a következőnek. Vállalkozásunktól ez nincs távol, hiszen géptelepítéseket, ipari karbantartást, kisebb gépek szerkesztését, gyártását is csináljuk. Társalkotó segítségem műegyetemi gépész hallgató fiam, akinek külön köszönet jár érte. Az természetes, hogy villamosmérnökök, programozók dolgoznak be nekünk, a vázszerkezeti, döntően rozsdamentes acél vázelemeket is magunk gyártatjuk, illetve a mechanikus szerelési munkát is mi magunk végezzük.

– Nem olcsó technológiai berendezésről van szó, mi a tervetek vele?

– Természetesen termelnie kell, budapesti új telephelyünkre szánjuk a gépet. Előtte még itthon végezzük el a felmerülő finomításokat. Minden érdeklődőnek itt mutatjuk be. Koromszűrő-tisztítási tanfolyamot is tartunk az AOE szervezésében, Veszprémben, február 15-én. Itt külön köszönet dr. Nagyszokolyai Ivánnak, Spindler Tibornak, Őri Péternek és az AOE-nak! Már ezzel a géppel mutatjuk be a tisztítási technológiát februárban.

– Miután minket a szakma, kiváltképpen ezen területe köt össze, gyakran beszélgetünk az autószerelői világról, az autószerelés helyzetéről, az autószerelők tájékozottságáról vagy inkább tájékozatlanságáról. Sokfélék vagyunk: jók és még jobbak, gyengébbek és nagyon nem közénk valók. Az autós közvéleményben – ez már csak így van – nem a jók kapnak teret, sajtót, hanem a fenti felsorolásban az utolsó kettő. Máshol is így van (lásd az építőipart…), miért lenne ez másképp mifelénk.

– Igen, és én is sajnos a kevésbé jókkal találkozom. Hozzák tisztításra a „cuccot”, mondom így, mert sokszor nem is tudják, hogy mi van a kezükben még 20 év után sem, mivel azóta van a DPF a személyautókban. Hozzák, hogy hibás, eltömődött, pedig semmi baja sincs. Rosszul diagnosztizálták. Elviszik a tisztított DPF-et és nagyon hamar visszahozzák, hogy ismét rossz. Azt nem nézték meg, talán nem is tudják, hogy miért tömődött el. A motorhoz hozzá sem nyúlnak. Megpróbálják házi módszerekkel tisztítani, általában eredménytelenül és egyben tönkre is téve. Sajnos nem ismerik, nem tudják, nem látják át a rendszert. A továbbképzésekre nem szívesen járnak el! De kivételek szerencsére mindig vannak! Velük öröm dolgozni!

– Tudom, hogy szinte megszállott ismeretterjesztő, felvilágosító munkát végzel. Ott vagy a rendezvényeket illetően minden „kilométerkőnél”, ahol lehet, előadást is tartasz. Figyeled, az interneten mit írnak, mit hirdetnek erről, egyetértek veled: a kóklerség* szinte határtalan.

– Senki sem születik úgy, hogy hozza magával, ahogy te szoktad mondani, az emissziótechnikai ismereteket. Tanulni kell! A belső égésű motoros autók ugyanolyan fontos alkatrésze, mint a dugattyú. Sőt ez közveszélyes is lehet. Ezekhez is kellő szakszerűséggel kell hozzáállni, van karbantartási igényük, van diagnosztikájuk. Élettartamuk jelentősen meghosszabbítható, ha megfelelően bánunk velük, például kellő időben tisztíttatjuk. Erről szoktam beszélni, most egy műhelyplakátot is készítettem; remélem, van vagy lesz némi foganatja. Minden téren igyekszünk az autószerelőket segíteni akár csak telefonon, de különböző mechanikus mérőeszközök újragondolásával is a DPF-tisztitáson kívül.

– Köszönöm a beszélgetést!

* a szótár szerint a kóklerség szemfényvesztés, megtévesztés, átverés, csalás, szélhámosság, becsapás, átejtés, felültetés