A kipufogógáz-kibocsátás mérése
Benzinüzemű motorból származó károsanyag-kibocsátás
Az előírás engedi, hogy „Fedélzeti diagnosztikai rendszerrel (OBD) felszerelt jármű esetén a károsanyag-kibocsátó rendszer megfelelő működése az üresjáraton mért károsanyagkibocsátás helyett – a gyártó által a megfogalmazott ajánlásoknak és az egyéb követelményeknek (a) megfelelően, a vonatkozó tűrések figyelembevételével – az OBD által mutatott megfelelő érték leolvasásával és az OBD-rendszer megfelelő működésének ellenőrzésével is vizsgálható.”
(a) A „követelményeket” az első nyilvántartásba vétel vagy az első üzembe helyezés napján hatályos típus-jóváhagyási követelmények, valamint a nyilvántartásba vevő ország átalakításra vonatkozó kötelezettségei és nemzeti jogszabályai alkotják.”
Határértékek.
Korszerű kibocsátás csökkentő rendszerrel ellátott jármű esetében:
– alapjáraton a 0,5%-ot,
– üresjáraton, emelt üresjárati fordulatszám mellett a 0,3%-ot,
vagy
– üresen járó motorral a 0,3%-ot (5),
– üresjáraton, emelt üresjárati fordulatszám mellett a 0,2%-ot,
továbbá a lambda értéke az 1 ± 0,03 tartományon kívül esik, vagy a gyártó előírásának nem megfelelő, valamint az OBD-leolvasás jelentős mértékű működési hibára utal.
Dízelmotorból származó károsanyagkibocsátás
Füstölés mérés (E)
A kipufogógáz füstölés mérése szabad gyorsulás mellett (terhelés nélkül, alapjáratról a maximális fordulatszámig) üresjáraton, kuplunghasználat mellett.
Az eljárás alapelemeiben egyezik az ismert hazai mérési eljárással.
Elmarasztalás: a füstölés meghaladja a gyártó által a járművön elhelyezett táblán megadott értéket.
Ha ilyen információ nem áll rendelkezésre vagy a követelmények nem teszik lehetővé a referenciaértékek figyelembevételét:
– természetes szívású motorra: 2,5 m-1
– turbófeltöltésű motorra: 3,0 m-1
vagy meghatározott követelmények esetén (lásd a rendeletet, illetve a járművet 2008. július 1. után vették először nyilvántartásba vagy helyezték forgalomba)
– 1,5 m-1.
A kipufogógáz közúti ellenőrző mérésénél is elmondható mindaz, amit az imént a fékvizsgálatnál ecseteltünk. Ugyan itt nincs kibékíthetetlen ellentét a mai műszaki vizsga technológiával, de a harmonizáció elkerülhetetlen. A rendelet szövege iránymutatás, a részletek technológiai utasítás szintű elkészítése valakire vár, mert ez alapján hatósági vizsgálat egyértelműen nem folytatható le.