A kipufogógáz-kibocsátás mérése

Benzinüzemű motorból származó károsanyag-kibocsátás

Az előírás engedi, hogy „Fedélzeti diagnosztikai rendszerrel (OBD) felszerelt jármű esetén a károsanyag-kibocsátó rendszer megfelelő működése az üresjáraton mért károsanyagkibocsátás helyett – a gyártó által a megfogalmazott ajánlásoknak és az egyéb követelményeknek (a) megfelelően, a vonatkozó tűrések figyelembevételével – az OBD által mutatott megfelelő érték leolvasásával és az OBD-rendszer megfelelő működésének ellenőrzésével is vizsgálható.”

(a) A „követelményeket” az első nyilvántartásba vétel vagy az első üzembe helyezés napján hatályos típus-jóváhagyási követelmények, valamint a nyilvántartásba vevő ország átalakításra vonatkozó kötelezettségei és nemzeti jogszabályai alkotják.”

Határértékek.

Korszerű kibocsátás csökkentő rendszerrel ellátott jármű esetében:

– alapjáraton a 0,5%-ot,

– üresjáraton, emelt üresjárati fordulatszám mellett a 0,3%-ot,

vagy

– üresen járó motorral a 0,3%-ot (5),

– üresjáraton, emelt üresjárati fordulatszám mellett a 0,2%-ot,

továbbá a lambda értéke az 1 ± 0,03 tartományon kívül esik, vagy a gyártó előírásának nem megfelelő, valamint az OBD-leolvasás jelentős mértékű működési hibára utal.

Dízelmotorból származó károsanyagkibocsátás

Füstölés mérés (E)

A kipufogógáz füstölés mérése szabad gyorsulás mellett (terhelés nélkül, alapjáratról a maximális fordulatszámig) üresjáraton, kuplunghasználat mellett.

Az eljárás alapelemeiben egyezik az ismert hazai mérési eljárással.

Elmarasztalás: a füstölés meghaladja a gyártó által a járművön elhelyezett táblán megadott értéket.

Ha ilyen információ nem áll rendelkezésre vagy a követelmények nem teszik lehetővé a referenciaértékek figyelembevételét:

– természetes szívású motorra: 2,5 m-1

– turbófeltöltésű motorra: 3,0 m-1

vagy meghatározott követelmények esetén (lásd a rendeletet, illetve a járművet 2008. július 1. után vették először nyilvántartásba vagy helyezték forgalomba)

– 1,5 m-1.

A kipufogógáz közúti ellenőrző mérésénél is elmondható mindaz, amit az imént a fékvizsgálatnál ecseteltünk. Ugyan itt nincs kibékíthetetlen ellentét a mai műszaki vizsga technológiával, de a harmonizáció elkerülhetetlen. A rendelet szövege iránymutatás, a részletek technológiai utasítás szintű elkészítése valakire vár, mert ez alapján hatósági vizsgálat egyértelműen nem folytatható le.