Alu-keréktárcsa felületi hibák javítása
Az alumínium keréktárcsa ötvözött, nagy értékű alumínium alapanyagból készül. Normál használat esetén nem igényel semminemű különleges kezelést, karbantartást. Nem vonatkozik ez a megállapítás arra az esetre, amikor a felületi réteget - pl. útpadkának ütközve - meghúzzuk, ledörzsöljük, egyáltalán felsértjük. Jóllehet az alumínium önmagában is képes a felületi sérüléseket orvosolni, új felületi oxidréteg létrehozásával, de természetesen ennek megvannak a korlátai. Ezek akkor állnak fenn, ha a sérülés túl mély vagy idegen fémrészecskék ágyazódtak be az alumínium felületbe. Az idegen fémrészecskék (fémszilánkok) beágyazódási helyén kialakul egy károsodási zóna, megindul az elektrolitikus korrózió a két fém eltérő elektromos feszültsége miatt, gyengítve ezzel a tárcsa szilárdságát.
A keréktárcsa viselkedése enyhe karcolások esetén
Ha a sérülés kizárólag a lakkréteget érintette, a felületet igen alaposan meg kell vizsgálni. Megtörténhet ugyanis, hogy a nedvesség és só a lakkréteg alá beszivárog, és a lakkréteg a sérülés körzetében megemelkedik. Kialakul az ismert lakkfelhólyagosodás, ahol további károsodási folyamat , pl. „lyukszuvasodás”, lyukkorrózió indulhat el, 1 ábra.
Teljesen mindegy, hogy a lakk felhólyagosodása játszódik le, vagy csak a karcok vannak jelen, fennáll a további károsodás veszélye. Az időben felismert hibahelyen a célirányosan végrehajtott felújítással a keréktárcsa szépsége helyreállítható. A TÜV Süd által elvégzett vizsgálatok összhangban a javítási intézkedésekkel meggyőzően kimutatták, hogy az alu-tárcsák nem kijavított, sérült helyei a kiindulási pontjai az extra terheléskor bekövetkező keréktárcsa töréseknek. Ezért az alu-tárcsák felületének a felújítása a szépség helyreállítása mellett egyidejűleg kritikus helyzetekben biztonsági védelmet is jelent.
1. ábra: Lakk buborékok a keréktárcsán, miután a keletkezett karcokat nem szüntették meg
Az AUDI javítási módszere
Az Audi járműveket szinte kizárólagosan alumínium keréktárcsákkal szállítják. Ezért már 2004 tavaszán kidolgoztak ügyfeleik számára egy folyamat-biztos szervizszolgáltatást, amellyel lehetővé tették a sérült tárcsák helyreállítását. Ezt a munkát a TÜV Süd Automotive-val, mint független szervezettel közösen végezték el, beleértve ebbe számos tesztvizsgálatot a rések és a karcolási helyek kitöltésével javított, a felületén helyreállított tárcsákon.
Az elvégzett vizsgálatok az alábbiakra terjedtek ki:
• Oldalütést álló szilárdság vizsgálata (végrehajtás szabványos őrleménnyel)
• Lakktapadás vizsgálat (rácskarcolásos technikával)
• Repedésvizsgálat (a lakk alá szivárgás vizsgálatával)
• Hajlításos körfutás vizsgálat szárazon és nedvesen
• Tárcsaszarv nyomóvizsgálata
Már az első kísérletek után ismételten meggyőződhettek a legjobb javítási gyógymódról, azaz „El a kezekkel a forgácsleválasztó és hőt bevivő javításoktól”. Ezt követően koncentráltak a „megmaradt” felületrész kijavítására, helyreállítására, hogy ügyfeleiknek legalább egy elfogadható ajánlatot tehessenek.
Az ilyen céllal folytatott vizsgálatoknál öt különböző, a sérült felületre felkenhető anyagot hat különböző lakkféleségen próbáltak ki. Az eredmény kijózanító: Mélyebb karcolások a küllő tartományában szilárdsági vizsgálatok során töréshez vezettek. A töltőanyagok vagy kiestek a helyükről vagy felhólyagosodtak. Csupán egyetlen lakk teljesítette megközelítően a korrózióállósági vizsgálatok előírásait. Ezek alapján egyértelművé vált, hogy egy generális keréktárcsa helyreállítási engedély nem adható ki.
Az elvégzett vizsgálatok tapasztalataira alapozva az AUDI úgy értékelte, hogy alumínium keréktárcsák engedélyezett javítására vonatkozó feltételeit, előírásait rögzítheti és nyilvánosságra kell hozni. Csak így garantálható a tervezett technológiai folyamat biztonságra alapozott végrehajtása. Ilyen céllal négy alfejezetet dolgoztak ki, és illesztettek be az „Audi-Lakk-Irányelvek”–be. Ezek:
1. Tiltás meghatározások - ismertetve minden korlátozást, és kizáró okot.
2. Mintakatalógus összeállítása a határesetekhez.
A szervizvezető a képek alapján tájékozódhat a javítás engedélyezéséről.
3. Lépésről-lépésre szóló útmutató a lakkozásról és a javítási technológia folyamatának valamint az engedélyezett anyagok dokumentálásáról.
4. Keréktárcsa áttekintés az összes engedélyezett színárnyalattal.
Fontos irányelvek az ügyfél és a szerviztanácsadó számára
• A garancia az elvégzett munkákra csak akkor maradhat érvényben, ha a felújításkor az összes előírást a felhasználandó anyagokra és feldolgozásukra betartották.
• A javítási munkák átvihetősége más járműgyártókhoz kizárva.
• A sérült hely a tárcsaperem tartományában csak 50 mm belül helyezkedhet el (a tárcsaszarvától mérve), 2. ábra.
• Az adott karcolás nem lehet 1 mm-nél mélyebb, 2.ábra.
• A kör-, és síkfutási eltérés nem lehet 0,5 mm-nél nagyobb.
2. ábra: Grafika a Határérték-katalógus adatainak gyors kikeresésére
A technológia lépései
Az új Lakkozási Irányelvek (LLF= Lackleitfaden) 3. fejezetében „Reparatur-Lackierung” címmel a keréktárcsa javítás egyetlen az Audi által elismert munkafolyamat. A helyes lakkra vonatkozó keverékösszetétel a tárcsa hátoldalán található alkatrészszámával eszközölhető. Az ETKA”-ban az alkatrészszám beadásával a színkód megtudható, 3.ábra. A színkeverék előírása azután az interneten (www.vwcolor.info) lehívható.
3. ábra Segítség az Audi keréktárcsa hátlapján található színkód lehívására az alkatrészszám segítségével
A tényleges javítás főbb műveletei, és segédanyagai, részben ábrákon szemléltetve:
• A felület leköszörülése, 4. ábra.
• Alu-töltőanyag és edzője, összetétele azonos az A8 keréktárcsa anyagával, 5. ábra.
• Az összekevert nyúlós masszát kenőszerszámmal kell a megtisztított felületre felvinni, 6. ábra.
• Felvitt anyag szárítása, melynek ideje infravörös szárítóberendezés alkalmazásával gyorsítható.
• A megszáradt töltőanyag csiszolása P180-P220-as csiszolópapírral, 7. ábra.
• Finomcsiszolás nagyon finom szemcsés papírral (1000), 8. ábra.
• A komplett lakkozandó felület tisztítása egyéb felületek leragasztása előtt. Gondoskodni kell pl. letakarással a kerékanyák helyének védelméről a súrlódó felületen(meghúzási nyomaték befolyásolás miatt).
• Lakkozás.
• Száradás, esetleges segítése infravörös lámpával, 9. ábra.
4. ábra: A felület előkészítése köszörüléssel
5. ábra: Alumínium tömítő paszta és edző, melyek azonosak az A8 keréktárcsa anyagminőségével
6. ábra: Az összekevert nyúlós tömítő masszát a sérült helyre kenőszerszámmal kell felvinni
7. ábra: A megszáradt tőltőanyagot P180-P220 -as csiszópapirral kell megmunkálni
8. ábra: A finomcsiszolás megfelelő papírral (1000)
9. ábra: A szárítás ( ideje csökkenthető infravörös sugárzó használatával)
Javítási költségek alakulása
Az Audi az időadatok alapulvételével ezt a kérdést alaposan megvizsgálta. Egy alu-tárcsa javítás kb. 2,3 órát igényel (0,4 óra javítás és 1,9 óra lakkozás). Az óradíj 60-70 € / óra közötti, tehát az ügyfél kb. 170 € -t fizet egy tárcsa felújításért. Ebben benne van a le és felszerelés kiegyensúlyozás is . Ezzel lehet összehasonlítani egy új tárcsa árát kb. 430 € -t
Felhasznált irodalom:
Fahrzeug+Karosserie 05/07