Garancián túli garancia

Akik járatosak a jogi útvesztőkben, azok tudják, hogy a mindenkori jogszabályokban megjelölt garancián – jótálláson – felül a gyártó, forgalmazó vállalhat be „extra garanciát” a két fél megállapodása alapján. Jelen esetben viszont a cím nem erre az esetre utal, hanem arra, mikor pl. egy járműtulajdonos garanciális időn belül beviszi a járművét adott esetben egy márkaszervizbe, ahol azonban különböző okokból nem tudják pontosan behatárolni az ügyfél által jelzett hibát, és adott esetben „tüneti kezeléssel” nyugtatják meg mind a tulajdonost, mind nem utolsósorban magukat a szervizmunkatársakat is. Mint látni fogjuk, vannak olyan esetek, amikor bár a jótállási időn kívül jelentkezik ismételten az adott probléma az autóval kapcsolatban, de bizony összevezethető lehet ok-okozati összefüggésként a garanciális időszakon belüli adott gépjármű-fenntartói beavatkozás nem megfelelő mélységű hibafeltárásával.

Az előzményekről egy átfogó keresztmetszetet nyújt a jármű tulajdonosának megbízásából az adott márkaszerviz felé írt szakértői garanciális méltányossági kérelem, melynek tényfelsorolása az alábbiak szerint kivonatolható:

A jármű tulajdonosa tisztában volt azzal, hogy a szóban forgó gépjárművön 2021. 03. hónapban a garancia naptári időszak szerint lejárt, viszont az alábbiakban felvázoltak alapján vélelmezhető volt, hogy a szakszervizben 36.393 km-nél történt rendkívüli 2020. 12. 08-ai olajcsere előzményei – még a garanciális időn belül –, és az immár megbontott járműmotor állapota között ok-okozati összefüggés nagy valószínűséggel gyanítható volt, hisz feltételezhetővé vált, hogy a már említett 2020. 12. 08-át megelőzően a motorban található meghibásodás már fennállt – ha nem is ilyen mértékben –, és ez volt egyrészt az akkori drasztikus olajcsökkenés kiváltó oka, és ez vezetett a szerviz munkatársai által is feltárt 2021. 05. 18-ai mérés szerint a 3. hengerben a kompresszióhiányhoz.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.