Az SKF HBU 2.1 kerékcsapágyak
Jelen cikkünkben a HBU 2.1 kerékagycsapágy ➊ SKF szerszámmal történő gyors, szakszerű szerelésének főbb lépéseit mutatjuk be, ugyanis ezt a típusú kerékcsapágyat nagyon sok járműbe építik be, így gyakran találkozhatunk vele a műhelyekben. A VKN 600, VKN 601 és VKN 602-1 szerszámkészletekkel az SKF képes lefedni több mint 20 millió, az európai utakon megtalálható, az ➊ táblázatban felsorolt autók 62 és 85 mm átmérő közé eső 2.1 csapágyának szakszerű ki- és beszerelését.
➊
A HBU 2.1 kerékagycsapágy előszerelt egység, amely ezáltal előfeszített, előre beállított csapágyhézaggal és szerelt osztókör tárcsával rendelkezik. A forgó osztókör tárcsa, menetes furattal, illetve előreszerelt tőcsavarral, valamint tehermentesítő központosító vállal ellátott, amely lehetővé teszi a féktárcsa és a keréktárcsa pontos illesztését. A kerékagycsapágy tömítésbe integrált ABS jeladó gyűrűvel ellátott, amely jeleket biztosít az ASB-, ASR- és ESP-rendszerek számára. A csapágy típustól függően biztosítógyűrűvel is rendelkezhet.
KERÉKAGYCSAPÁGYKÉSZLET HBU 2.1 | ÁTMÉRŐ (MM) | GYÁRTÓ | MODELL |
VKBA 3550 | 62 | VW, AUDI | LUPO (6X1, 6E1), A2 (8Z0) |
VKBA 3568 | 66 | VW, SKODA | POLO (9N_), FABIA (6Y2), FABIA Combi (6Y5), FABIA Saloon (6Y3), FABIA Praktik, FOX (5Z1, 5Z3), FABIA |
VKBA 6626 | 68 | SMART | FORTWO Coupe (451), FORTWO Cabrio (451) |
VKBA 3569 | 72 | SEAT, AUDI, VW, SKODA | TOLEDO IV (KG3), IBIZA V SPORTCOUPE (6J1), IBIZA V (6J5), IBIZA V ST (6J8), A1 (8X1, 8XF), A1 Sportback (8XA, 8XK), POLO (6R, 6C), POLO (9N_), RAPID Spaceback (NH1), FABIA (NJ3), FABIA Estate (NJ5), ROOMSTER (5J), ROOMSTER Praktik (5J), POLO Saloon, A2 (8Z0), FABIA (6Y2), FABIA Combi (6Y5), FABIA Saloon (6Y3), IBIZA IV (6L1), CORDOBA (6L2), FABIA Praktik, POLO Saloon (9A4), FOX (5Z1, 5Z3), FABIA, FABIA Combi, RAPID (NH3) |
VKBA 6635 | 72 | SKODA | ROOMSTER Praktik (5J), FABIA (6Y2), FABIA Combi (6Y5), FABIA Saloon (6Y3), FABIA Praktik, ROOMSTER (5J), FABIA, FABIA Combi |
VKBA 6680 | 75 | SMART, MITSUBISHI FORFOUR (454), COLT VI (Z3_A, Z2_A), COLT CZC Convertible (RG) | |
VKBA 6800 | 78 | MAZDA | 3 (BK), 3 Saloon (BK) |
VKBA 3660 | 78 | FORD | C-MAX (DM2), FOCUS II Estate (DA_), FOCUS II (DA_), FOCUS C-MAX, FOCUS II Saloon (DA_), FOCUS II Convertible |
VKBA 6543 | 78 | VOLVO | S40 II (MS), V50 (MW), C70 II Convertible, C30 |
VKBA 6752 | 82 | LAND ROVER, FORD | FREELANDER 2 (FA_), GALAXY (WA6), S-MAX (WA6) |
VKBA 6585 | 82 | FORD | MONDEO IV Saloon (BA7), MONDEO IV (BA7), MONDEO IV Turnier (BA7), FOCUS II (DA_) |
VKBA 6531 | 82 | VOLVO | V70 III (BW), V60, S80 II (AS), S60 II, XC60, XC70 II |
VKBA 3646 | 85 | VW | TRANSPORTER V Bus (7HB, 7HJ, 7EB, 7EJ, 7EF), TOUAREG (7LA, 7L6, 7L7), MULTIVAN V (7HM, 7HN, 7HF, 7EF, 7EM, 7EN), TRANSPORTER V Platform/Chassis (7JD, 7JE, 7JL, 7JY, 7JZ, 7FD, TRANSPORTER V Box (7HA, 7HH, 7EA, 7EH) |
A SZERELÉS MENETE
1. Használja a VKN 601 szerszámot a régi csapágy csonkállványból történő kiszereléséhez. Ügyeljen a szerszám csapágyra történő megfelelő illesztésére. Győződjön meg a szerszám megfelelő illeszkedéséről ➋. Óvatosan szerelje ki a kerékagycsapágyat a csonkállványból ➌. Elérhető tartozék: hidraulikus munkahenger, a könnyebb csapágykiszereléshez ➍.
➋
➌
➍
2. Alaposan tisztítsa le a csonkállvány illesztési felületét, és győződjön meg róla, hogy sérülés-, rozsda- és szennyeződésmentes ➎ ➏.
➎
➏
3. Ellenőrizze az új csapágy ABS jeladó gyűrűjét. Soha ne alkalmazzon mágneses végű csavarhúzót az ellenőrzéshez. A teszteléshez használja a mágneses jeladó gyűrű ellenőrző kártyát ➐.
➐
4. Használja a VKN 600 szerszámot az illesztéshez, amely a megfelelő beszereléshez szükséges erő kifejtésére méretezett. Használjon korróziógátló szerelőpasztát a csapágy illeszkedő felületein ➑. A csapágy károsodásának elkerülése érdekében a nyomóerőnek a külső gyűrűre kell hatnia ➒ ➓.
➑
➒
➓
MEGJEGYZÉS
A beszerelés a legkritikusabb lépés, amely a nem megfelelő szerszám használata esetében a leggyakoribb oka a korai csapágy-meghibásodások kialakulásának. Egy szokványos hidraulikus prés használatával, célszerszám hiányában, a kerékagytárcsán keresztül a csonkállványba történő csapágybepréselés hibás gyakorlat. A kerékagytárcsára történő nyomás a belső gyűrűre, a gördülő elemekre és így a külső gyűrűre átadódó erő miatt a belső szerkezetben maradandó alakváltozást, illetve tömítéskárosodást okoz. Ez a későbbiekben külső szennyeződés bejutását és gyors csapágy-meghibásodást eredményez ⓫ ⓬ ⓭.
⓫ ⓬ ⓭
5. A csapágy a csonkállványhoz képest 90 fokos szöget kell, hogy bezárjon. Ebben a pozícióban tartva húzza be, amíg a felület megfelelően felütközik. Figyelem: ne húzza tovább a csapágyat a felütközést követően ⓮.
⓮
6. A szerelés után ellenőrizze, hogy a csapágy megfelelően illeszkedik és szabadon forog ⓯.
⓯
7. Rögzítse a tengelycsonk véganyát. Soha ne használjon légkulcsot ⓫ ⓬ ⓭ ennél a lépésnél ⓰.
⓰
INFO
A javítás menetéről az alábbi linken keresztül egy szemléltető videót is megtekinthet: https://youtu.be/wHrfKITlSNE