Kéttömegű lendkerekek szakszerű vizsgálata

A kéttömegű lendkerekek már több mint 20 éve vannak jelen az autóiparban, javításuk és vizsgálatuk mégis folyamatosan aktuális téma. A sorozat első cikkében – melyet az Autótechnika 2015/7-es számában közöltünk – a célműszeres vizsgálatot és mérési eljárást ismertettük, valamint egy új, telefonra is letölthető alkalmazást mutattunk be, amellyel leellenőrizhetjük az aktuálisan mért kéttömegű lendkerék megfelelőségi határértékeit. Jelen cikkünkben kigyűjtöttük a szemrevételezéssel fellelhető hibákat, és az LUK ajánlásait arra vonatkozóan, hogy mely jelenség esetén szükséges a kéttömegű lendkerék cseréje.

HIBAJELENSÉGEK/VIZSGÁLAT

Nehezen hozzáférhető alkatrész lévén, a kéttömegű lendkerék vizsgálata jelentésmegbontással jár, ezért érdemes állapotfelmérést végezni rajta minden olyan alkalommal, amikor szabadon elérhetővé válik.

A működési paramétereket célműszeres vizsgálattal tudjuk ellenőrizni, de lehetnek olyan hatások/meghibásodások is, melyek a lendkerék különböző alkatrészein mutatkoznak, mérésük viszont műszerrel nem lehetséges.

Ezeket a jelenségeket gyűjtöttük össze táblázatos formában.

MIT SZABAD ÉS MIT NEM?

A kéttömegű lendkerekek kezelésére a gyártó több előírást is alkalmaz:

A leszerelt kéttömegű lendkereket nem szabad újra felszerelni!

A kéttömegű lendkerék súrlódó felületét felszabályozni TILOS!

Siklócsapágyas kéttömegű lendkerekeket nem szabad tengelyirányban nagy erővel feszíteni!

TILOS a kéttömegű lendkerekek tisztítása alkatrészmosó gépben, nagynyomású tisztítóval, gőzborotvával, sűrített levegővel és tisztítóspray-vel!

SZERELÉS

A kéttömegű lendkerekek szerelése során az alábbi pontokra kell ügyelni:

Tartsa be a járműgyártók előírásait!

Ellenőrizze a tengelytömítő gyűrűk tömítettségét, szükség esetén cserélje ki a tömítéseket!

Ellenőrizze a fogaskoszorú állapotát!

Mindig új rögzítőcsavarokat használjon!

A járműtől függően ügyeljen a fordulatszámszenzorok, és a kéttömegű lendkeréken található jeladók megfelelő pozícionálására!

Ügyeljen a kéttömegű lendkerék illesztő csapjainak megfelelő helyzetére! Ha a csap benyomódik a kéttömegű lendkerékbe, akkor eléri az elsődleges tömeget, ami nagy zajjal jár.

Tisztítsa meg a kéttömegű lendkerék súrlódó felületeit!

A kéttömegű lendkeréknek megfelelő csavarokat alkalmazzon a tengelykapcsoló felszereléséhez! Ha túl hosszú csavart alkalmazunk, akkor az beleérhet az elsődleges tömegbe, ami nagy súrlódással (zajjal) vagy az elsődleges tömeg teljes blokkolásával járhat.

Típustól függően a túl hosszú csavar tönkreteheti a golyóscsapágyat vagy lehúzhatják az ülékéről.

HIBÁNAK TŰNŐ ADOTTSÁGOK

A kéttömegű lendkerekek típustól függően különböznek egymástól, ezért lehetnek olyan műszaki adottságok, melyek elsőre meghibásodásnak tűnnek, de a rendeltetésszerű működéshez hozzátartoznak, ilyenek:

Enyhe zsírnyomok a kéttömegű lendkerék motor felőli oldalán.

A másodlagos lendkerék több centimétert elfordítható az elsődlegeshez képest, és magától nem áll vissza középső helyzetbe.

A kiviteltől függően legfeljebb max. 2 mm tengelyirányú játék lehet az elsődleges és a másodlagos tömeg között.

Néhány siklócsapágyas kéttömegű lendkeréknél akár 6 mm tengelyirányú játék is lehet.

Minden kéttömegű lendkeréknél tapasztalható billenő játék a két tömeg között. Golyóscsapágyaknál ez max. 1,6 mm, siklócsapágyaknál legfeljebb 2,9 mm.

Az elsődleges és a másodlagos lendkerék nem ütközhet egymással.