Ford Transit és Tourneo 2,5D és TD motorok vezérműszíj cseréje

A 4BC, 4CC, 4DA, 4EA, 4EB, 4EC, 4FA, 4FD, 4GA, 4GC, 4GD, 4HA, 4HC, S1 motorkódú Ford Transit és Tourneo modellek esetében a korábban gyártott 5338XS és 5502XS vezérműszíjat és a K015338XS készletet az 5571XS és 5572XS vezérműszíjak és készleteik – K015571XS és K015572XS – váltották fel (1. ábra). Habár az új 5571XS és 5572XS fekete színű belső szövetanyagot tartalmaz, ezek a szíjak megegyeznek a gyári – fehér színű szövetanyaggal készült – szíjakkal. Az új szíjak csak automata feszítőkkel szerelhetőek, ezért csak automata feszítővel rendelkező készletek kaphatóak.

A régi, még készleten lévő szíjak mind az új automata, mind a régi, manuális feszítővel szerelhetőek.

Elképzelhető, hogy bizonyos források manuális feszítőt ajánlanak a turbó dízelmotorhoz. Habár a turbó dízelmotor vezérműszíj-terhelés szempontjából kevésbé kritikus mint a szívó dízel, műszakilag indokolatlan a manuális feszítő felszerelése.

Az alkalmazott legújabb szerelési utasítás szerint mind a szívó, mind a turbó dízelmotort automata feszítővel kell szerelni.

Az új automata feszítő és csavar egyszerűen a régi, manuális helyére szerelhető be. A művelethez semmilyen változtatás vagy egyéb célszerszám nem szükséges. Mivel az automata feszítő felszerelésének műveleti sorrendje a szerelők számára lehet, hogy nem tisztázott, az alábbiakban szeretnénk a korrekt szerelési folyamatot lépésenként leírni.

FONTOS: csak szobahőmérsékletű motorra szerelje fel a szíjat és a feszítőt! Csak az óramutató járásával megegyezően forgassa a motort!

1. Forgassa a motort Felső Holtpontra (FHP).

2. Rögzítse a lendkereket (13 mm-es tüske), a vezérműtengelyt és az adagolószivattyút.

3. Lazítsa meg az adagolószivattyú csavarjait.

4. Vegye le a szíjat és a feszítőt.

5. Szerelje fel az új (automata) feszítőt és kézzel húzza meg a csavarját (a belső hatlapnyílású feszítő lyuk (Allen key hole) 9 óra állásba mutasson). Szerelje fel az új szíjat.

6. Fordítsa el a feszítőt az óramutató járásával megegyezően (imbuszkulcs segítségével), amíg a jelölés a kivágott rész alsó éle fölé esik.

7. Rögzítse a feszítő csavarját (40–45 Nm).

8. Rögzítse a befecskendezőszivattyú tárcsa csavarjait (25 Nm).

9. Távolítsa el a pozícionáló tüskéket.

10. Forgassa a motort 2 főtengelyfordulatot, és ellenőrizze, hogy a jelölés a kivágott rész alsó éle fölé esik. Ha nem így lenne, kezdje elölről a szerelési folyamatot!