Érdemes a tavaszi átvizsgálás során a lengéscsillapítókat is ellenőrizni

A téli gumiabroncsról nyárira váltás alkalmával időtakarékosan és költséghatékonyan ellenőrizhetjük a futómű biztonságos működését. A felfüggesztés meghibásodásának veszélyeit az autósok még mindig alulbecsülik. A németországi technikai ellenőrző szervezetek, mint pl. a TÜV és a Dekra felmérései alapján a járművek 15 százaléka hibás lengéscsillapítókkal közlekedik. E szerint mintegy 6 millió német autós veszélyezteti a saját és mások testi épségét. A Dekra statisztikái szerint 20 százalék körüli aránnyal – a fék és a kerék után – a hibás felfüggesztés a harmadik leggyakoribb technikai meghibásodás, amely balesethez vezet. A tíz évnél idősebb és legalább 150 ezer kilométert futott járművek okozta baleseteknél legalább részben a lengéscsillapító is hibás. Ezért a BILSTEIN mint futóműszakértő, kifejezetten ajánlja, hogy a tavaszi átvizsgálás során ne csak a fékeket, az akkumulátort, az olajszintet, az ékszíjat, a kipufogót, a gumikat és az ablaktörlőket ellenőriztessük, de nézessük át a lengéscsillapítókat is, amelyek komoly igénybevételnek vannak kitéve, különösen a téli időszakban.

A lengéscsillapítók ellenőrzésénél a BILSTEIN nem kizárólag mások eredményeire hagyatkozik, saját maga is teszteli a csillapítóerőt. A BILSTEIN mobil felfüggesztés vizsgáló állomásai 2013-ban bejárták Németországot, és mérési eredményeik szinte tökéletesen megegyeztek a nagy ellenőrző szervezetek eredményeivel. A BILSTEIN által megvizsgált járművek 20 százalékánál találtak valamilyen hibát a felfüggesztésben. Mind az első és hátsó tengelyek is ellenőrzésre kerültek. Minden negyedik járműnél több mint 20 százalékos volt az úttartási eltérés – ez egyértelmű jele a hibás felfüggesztésnek. Ezek közül, a BILSTEIN szakértői szerint, majd minden hatodik esetben az eltérés a hibás lengéscsillapítók okozták, ahol az elöregedés belül kezdődik, így az nem látható. Emiatt az autótulajdonosok általában csak akkor veszik észre a lengéscsillapító elhasználódását, amikor már túl késő.

A következmények súlyosak lehetnek, mivel a biztonságos közlekedés nem biztosított, ha a kerekek elvesztik a tapadást. Ez a kockázat kanyarodásnál és kitérő manővereknél tovább növekszik, mert a jármű könnyebben megcsúszik. Ezen kívül, a szakértők szerint, a féktáv akár 20 százalékkal is megnőhet, valamint a rettegett aqua­planing is könnyebben bekövetkezik. „A gátlók és a rugók általános ellenőrzése a bizonságos közlekedés elengedhetetlen része” – hangsúlyozza Rainer Popiol, a BILSTEIN képzési vezetője. „Ennek megfelelően az autótulajdonosoknak a tavaszi átvizsgálás során, ha az autó már úgyis a szervizben van, ajánlott ellenőriztetni a felfüggesztést is.” Ez a szervizeknek is hasznos, mivel egy ilyen biztonsági kockázat feltárása növeli az ügyfelek bizalmát és hűségét, nem beszélve a bevételről, abban az esetben, ha az elhasználódott lengéscsillapítót cserélni kell. A BILSTEIN javaslata alapján célszerű minden, a biztonsággal összefüggő alkatrészt 20 ezer kilométerenként ellenőrizni.n