Javítható PSA hátsó hidak
A mai trendekkel szembe menve (vagy már velük haladva?) a Ruville cég egy olyan javító- és célszerszámkészlettel állt elő, amellyel az eddig csak cserével javítható PSA hátsó hidak ➊ a járművön felújíthatók, ezzel költséghatékonyabban javíthatók.
➊
➋
Mintegy 14,5 millió „öregedő” PSA-csoporthoz tartozó modell van szerte Európa útjain, melyeknek hátsó tengelycsonkja a nagy futásteljesítmény miatt természetes elhasználódással kopik, berágódik. Az eddigi javítási költség az autók piaci értékével vetekedett, hiszen a gyári utasítás szerint ilyenkor az egész tengelyt cserélni kellett, nem csak a tengelycsonkot. Így született az igény egy lényegesen olcsóbb, „on-board” javításra. A Ruville alkatrészkereskedő cég reagált elsőként erre és már forgalmazza a 965906S, 965907S, 965908S és 965909S számú javítókészletet ➋, valamint az előbb felsorolt alkatrészcsoportok beszereléséhez használatos 1002226 számú célszerszámkészletet ➌. A megoldás a Peugeot 106, 206, 306, 309 és Partner, valamint a Citroën AX, Saxo, Berlingo, Xsara és ZX modelleknél alkalmazható és 40%-kal csökkenti a javítás költségeit.
➌
A probléma észlelése és forrása
A tengelycsonk a tönkremenetelét nyikorgó hangokkal és a hátsó kerék geometriájának, vagyis az autó viselkedésének változásával jelzi. A jármű akár több százezer megtett kilométere alatt a tengelycsonkot a csapágy elkoptathatja, a tömítések elkezdenek szivárogni, ami miatt a tengelycsonk korrodál és rövid időn belül tönkreteszi önmagát és a csapágyakat is ➍ ➎ ➏.
➍
➏
A megoldás
A tengelycsonk javítószettje ➋ tartalmazza a szükséges alkatrészeket:
– 2 db külső csapágy,
– 2 db belső csapágy,
– 2 db tengelycsonk,
– 2 db tömítőgyűrű,
– 1 db műanyag zárócsavar,
– 2 db M20x1,5-ös anya a régi tengelycsonk kiszereléséhez,
– 1 tubus csapágyzsír.
A tengelycsonk kiszereléséhez szükséges célszerszámkészlet tartalma az alábbi táblázatból olvasható ki:
A szerelés menete
Ahhoz, hogy a tengelycsonkot a célszerszámokkal ki tudjuk cserélni, először le kell csupaszítani a hátsó tengelyt, meg kell szabadulni a lengőkaroktól, kerékagyaktól. Ez a folyamat eltérhet a különböző modellek esetén, ezért és mert rutin autószerelői munka, nem részletezem. A „csupasz” tengely ➐ és javítás módszere viszont minden esetben ugyanaz.
➎
Először a csőtengelyt kell kihúzni, amihez két célszerszámot kell készíteni. Az első a kihúzás előkészítését segíti: a 1002222 számú M20x1,5-ös csavarra fel kell húzni a 1002223 számú védőcsövet és a végére fel kell hajtani a javítókészletben található (mivel egyszer használatos, ezért a javítókészletben van és nem a célszerszámok között!) M20x1,5-ös anyát. Fontos, hogy az anyának azt a felét kapassuk a csavarszárra, amelyiken van egy nyúlvány ➑. Ezután a célszerszám anya felőli végét be kell tolni a csőtengelybe és a védőcsövet az anyára kell tolni. Ha ezzel megvagyunk, akkor ívhegesztővel körbe kell hegeszteni a csőtengely belső peremét úgy, hogy a célszerszámot ne tudjuk kihúzni ➒. Ezután a csavart ki kell csavarni az anyából, ami benn marad a tengelyben ➓.
➐
A másik célszerszámmal maga a kihúzatás kivitelezhető: az 1002222 számú, előbb is alkalmazott M20x1,5-ös csavarra fel kell hajtani a 31305 számú, M20x1,5-ös anyát és a menetet meg kell zsírozni ⓫. Ezután az egyik 51204 számú axiális csapágyat kell megzsírozni, összeszerelni és felhúzni a csavarszárra, nekitolva az anyának, a csapágynak pedig az 1002219 számú végdarabot kell nekitolni. Közben a tengelycsonkra fel kell húzni az 1002217 vagy 1002218 számú alátétek valamelyikét, attól függően, hogy milyen átmérőjű a tengelycsonk, majd ennek kell nekitolni az 1002216 számú csövet. Ezután a csavart bele kell kapatni a behegesztett anyába ⓬. Ha ez sikerült, akkor a külső anyát jobbra kell hajtani (32-es kulccsal), a csavarfejet pedig kezdetben 22-es villáskulccsal kell ellentartani, majd kizárólag az anya behajtásával az első tengelycsonkot ki is lehet húzni ⓭. Nagyon fontos, hogy a menetet megfelelően kenjük, és ne használjunk légkulcsot a csavaráshoz, mivel tönkreteheti a szerszámokat!
➑
➒
➓
⓫
⓬
⓭
Még mielőtt kivennénk a másik oldali csőtengelyt, be kell szerelni az újat. Először meg kell tisztítani a csap helyét és zsírral meg kell kenni a csatlakozó felületeket, hogy a tengelycsonkot könnyebb legyen bepréselni a helyére. A beszereléshez a 2 db
1002221 számú 800 mm-es menetes szárat az 100224 számú csatlakozóval össze kell illeszteni és átbújtatni a csőtengelyen ⓮, lehetőleg úgy, hogy mindkét csonkállványból körülbelül ugyanannyira lógjon ki. A használt tengelycsonk oldalán az előzőhöz hasonlóan a tengelycsonkra fel kell húzni az 1002217 vagy 1002218 számú alátétek valamelyikét, attól függően, hogy milyen átmérőjű a tengelycsonk, majd ennek kell nekitolni az 1002216 számú csövet. A csőnek neki kell ütköztetni az 1002219 számú végdarabot, és arra kell felültetni az egyik 51204 számú axiális csapágyat, végül az egyik 31305 számú, M20x1,5-ös anyát kell feltekerni a menetes szárra ⓯. A másik oldalon a javítókészletben található új csapot kell a hüvelyhez helyezni, a csapnak az autó típusától függően az 1002220 vagy az 1002227 számú alátétet kell nekitolni, annak pedig a másik, 51204 számú axiális csapágyat. Végül a szerszámok között található másik, 31305 számú anyát kell feltekerni a szár végére ⓰ és addig hajtani, amíg a tengelycsonk közepén található jelzőhorony el nem tűnik ⓱.
⓮
⓯
⓰
A másik tengelycsonk cseréjéhez ugyanezen a tortúrán kell átesni. A lengőkarcsapágyak a javítókészlet részét képezik, és mivel a tengely elhasználódása a csapágy meghibásodására vezethető vissza, ezért a csapágyakat is cserélni kell. Ezt szintén nem részletezzük, hiszen ehhez már nem használható a bemutatott célszerszám.
⓱
Összeszerelésnél fokozottan ügyeljünk arra, hogy minden megfelelően tömített legyen, mert a rendszer legnagyobb ellensége a szennyeződés, ami kikezdi a tűgörgős csapágyakat, amelyek pedig tönkreteszik a tengelycsonkot is!
Ne feledkezzünk meg a torziós rugó pozicionálásáról sem! Jó munkát!
Őri Péter
Forrás:
Ruville dokumentáció, konzultáció az Autonet Mobility Show Ruville standján,
KRAFTHAND 2013/9. p. 14–18.
Érdemes megnézni a javításról készült videót is!
http://www.ruville.de/en/all-about-us/news-events/exhibition-highlight/