Shim Master – Az időnyerő

A dízel tüzelőanyagellátó technika, benne a nagynyomású rendszerrel nagyon sok, akár 30 darab fém alátétet is tartalmaz. Ezek között vannak a csak tömítést szolgáló fajták, különösebben nem kényesek például méretvastagságukra. A sor másik végén vannak a hézagolóelemek, többnyire alátétek. Ezek magassági méretében minden ezred számít! Egyes precíziós alátétek a tűszelep mozgásának finomhangolására szolgálnak. A túl nagy vagy a túl kicsi hézag befolyásolhatja az injektor működését, ami hibás porlasztáshoz, ezen keresztül járásegyenlőtlenséghez vagy akár más motorproblémákhoz vezethet. Tehát nagy szerepet játszik a befecskendezési nyomás optimalizálásában.

Ahogy azt a dízeladagolósok pontosan tudják, a common rail injektorok javításának – megvan, hogy melyik gyártó és melyik típus – egyik legfontosabb eleme a porlasztó megfelelő hézagolása. Ez nem csináld magad művelet, ehhez mindenképpen szükség van egy professzionálisan felszerelt mérőállomásra, speciálisan erre a célra előkészített mérőórákkal. Kell egy kivezérlőegység, ami megvezérli az injektor elektromágnesét, hogy pontosan diagnosztizálható legyen a Bosch szelepgolyó útja. Az injektor hézagolóalátétjének (1. és 2. ábra) megfelelő méretével tudjuk beállítani a megfelelő befecskendezési paramétereket, állítani a befecskendezési mennyiséget, nyomást, reakcióidőt stb. 

Hogyan kell elvégezni a hézagkimérést? Ebbe itt és most nem megyünk bele, de a lényege, hogy az injektortű feletti lapka méretével állíthatjuk be az előírt szállítási mennyiséget. A méréshez nagy pontosságú mérőóra és adatbázis szükséges. Az injektor szétszerelése után két mérőórával megmérjük az elektromágnes útját, majd a mért értékekből kiszámítjuk, hogy milyen méretű (vastagságú) hézagolót (Calibration Shim) tegyünk be.

Ezután összeépítik az injektort és lehúzzák a fejegységet az előírt nyomatékkal. Ezen technológiával gyakorlatilag percek alatt lehet elvégezni az injektor hézagolását. 

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.