Duális képzés - így kell ezt csinálni
A duális képzés fogalmát ma még csak ízlelgetik a témában érdekelt felek Magyarországon. Lényege, hogy a tanulók oktatása a munkaerő-piaci igények szerint, a szakintézmények és a cégek közötti együttműködés alapján zajlik. A duális képzésben részesülő fiatalok az elméletet az iskolában, a gyakorlati tudnivalókat pedig élesben, a partnercég munkakörnyezetében sajátítják el. A duális képzés anyagi hátterét is az utóbbi adja, cserében jól felkészült pályakezdőkkel biztosíthatja munkaerő-utánpótlását.
Az AUTOTECHNIKA 2011 szakkiállításon részt vevő Kecskemét városában újonnan meghonosodott duális képzés elméleti és gyakorlati részleteiről Gubán Gyulát, a kecskeméti Gáspár András Szakközép- és Szakiskola igazgatóját kérdeztük. Az intézményvezető kulcsszerepet játszott a hírös városban közelmúltban megtelepedett Mercedes-gyár és iskolája között létrejött szakképzési együttműködés kidolgozásában.
– A „Mi lesz veled, szakképzés” című nagysikerű nyílt fórumon Ön is felszólalt, és beszámolt a Kecskeméten letelepedett Mercedes-gyár és a szakközépiskolája között kölcsönös érdekek mentén kialakult oktatási együttműködésről. Összefoglalná a lényegét?
– Természetesen. Azt ugyebár már évek óta lehetett tudni, hogy a Mercedes Kecskemétet választotta új gyárának helyszínéül. Ahhoz, hogy a gyár hatékonyan működhessen, egyrészt beszállítói háttérbázisra, másrészt szakképzett munkaerőre van szüksége. Mi ez utóbbit „szállítjuk” a Mercedesnek, mégpedig a németországi minta alapján megszervezett duális képzési formában.
– Mit jelent a „duális képzés” úgy általában, illetve Kecskeméten?
– Nos, ugyanazt jelenti Kecskeméten, mint Németországban, hiszen mi elsősorban a Mercedes példáját próbáltuk átültetni a magyarországi környezetbe. El kell mondanom, hogy nem ment minden simán, a hazai jogi környezet egyelőre nem ad kellő mozgásteret a duális képzés bevezetéséhez. Maga a duális képzés egyébiránt röviden annyit tesz, hogy egy cég és egy oktatási intézmény között olyan tanulmányi szerződés jön létre, amelyben a cég a képzéshez szükséges technikai és anyagi feltételeket, míg az iskola a cég igényei alapján a meglévő oktatási hátteret adja a közösbe. A diákok számára ez egy hét elméleti, illetve egy hét gyakorlati képzést jelent. Utóbbit a Mercedes-gyáron belül végzik, így már a képzésük alatt el tudják sajátítani azon munkafolyamatokat, amelyeket később a Mercedes alkalmazottjaként végezni fognak.
– Milyen tapasztalatok gyűltek eddig össze?
– Tanintézményünkben 13 járműipari szakirányban folyik képzés, ebből 8 a Mercedes számára indult idén szeptemberben. Az eddigi hónapok során mind az iskolánk, mind pedig a pénzügyileg és a gyakorlati képzésben kitűnő feltételeket nyújtó Mercedes elégedett. Természetesen akadnak olyan tanulók, akik nem tudják teljesíteni a követelményeket, és a későbbiekben lemorzsolódnak. Ugyanakkor, aki tényleg akar, sokat tanulhat a duális képzés révén, és végzősként kiszámítható életpályán indulhat el.
– Végül, de nem utolsósorban hasznosnak ítéli, hogy Kecskemét városának standján a Gáspár András Szakközép- és Szakiskola is képviselteti magát?
– Hogyne, főként az első két napon érzékelhetően sok általános és középiskolai tanuló látogatott ki a kiállításra, és szerencsére nálunk is megálltak. A legtöbben érdeklődve, csillogó szemekkel figyelték, hogy micsoda kedvező karrierlehetőség rejlik az autóiparban, és az iskolánk programja is felkeltette az érdeklődésüket. Nincs kétségem afelől, hogy a nem túl távoli jövőben számos olyan arcot fogok viszontlátni az iskolában, akik az AUTOTECHNIKA 2011 szakkiállításon fertőződtek meg az autóiparral, és az itt bemutatott életpálya miatt akár a Kecskemét vonzáskörzetén kívül élők közül is sokan a mi szakképzésünket és ezzel egyúttal a Mercedest választják, amikor azon gondolkodnak, hogy milyen foglalkozást válasszanak maguknak felnőttkorukra.