OSZTV 2011

Győr, 2011. április 13–15.

Az OSZTV versenyeket 2011-ben a győri iskolák szervezték, a Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakképző Iskola és Kollégium és a Bercsényi Miklós Közlekedési Középiskola. A közlekedéselektronikai és közlekedéstechnikai (autószerelő) szakképesítésekben, mely az Autótechnika olvasóit érintheti, a Lukács-iskola kiváló ipari kapcsolatai, jó felszereltsége révén minden kritériumnak megfelelt.

 

Ami a versenyek inhomogenitását illeti (lásd a technikus és autószerelő közötti gyakorlati versenykülönbséget) a moduláris rendszerből fakadnak. Valamint az is, hogy az autószerelő szóbeli verseny tételei – kérem ezt külön is nézzék meg – olyanok, amilyenek…

Szakmánkban az OKJ módosítása már nagyon megérett. A jót megőrző, de a szakma követelményeinek megfelelő ésszerűsítésekre van szükség. Az „alulról” jött javaslatok már a fentiek íróasztalfiókjában vannak. Annyiszor hallottuk már, hogy a képzés milyen fontos, hogy a mi erőnk a szürkeállományban van, hogy ez a kitörési pontunk. Már annyi mondvacsinált szakképzési „szakértőnk” volt az utóbbi húsz évben, akik munkája után nem lettek jobbak a dolgok. Már csak a nagyszámok törvénye szerint is (hátha ez még tudatos lenne), kellene már jönnie valakinek, aki új világot teremt, és ez még nem is csak pénz kérdése…

Közlekedéselektronikai versenycsoport

A szakképesítések: autóelektronikai műszerész és közlekedésautomatikai műszerész.

Versenyfelelős: Hegedűs János, elnök: dr. Komócsin Zoltán.

Interaktív versenyfeladat.

Az interneten megtalálható képzési lehetőségek alapján továbbképzési terv összeállítása.

Gyakorlati versenyfeladatok:

– Gépjármű-generátor hibafeltárása, alkatrészminősítés és a csapágyak, szénkefék cseréje.

– A diagnosztikai rendszerteszter használata adott gépjárművön, élőadat-megjelenítést. Lambda-szonda minősítés.

– Teszt gépjárművön teljes körű világító- és jelzőberendezés-ellenőrzés, fényszórók beállítása. Munkalapfelvétel, árajánlat-készítés.

– Audi motorokról leszerelt hőmérséklet-érzékelő, fojtószelep-potenciométer és gyújtóegység beazonosítása, műszaki adataik kikeresése Autodata adatbázisból, ellenőrzés mérésekkel.

– Peugeot személygépjármű motorirányító elektronikából hibakód-kiolvasás, az izzítórendszer ellenőrzése méréssel.

– LITO-EMB mérőtáska felhasználásával hőmérséklet-érzékelők és Hall-jeladó vizsgálata, mérőáramkör összeállítása, mérések elvégzése.

– Peugeot vagy Audi gépkocsi motorvezérlő elektronikájának lekérdezése Gutmann Mega Macs diagnosztikai műszer segítségével. A befecskendező blokksémájának elkészítése Autodata adatbázis segítségével.

– Audi, Peugeot, Chevrolet gépjárművek adattáblái információinak értelmezése. Az autó adatainak kikeresése Autodata adatbázisból.

A szóbeli verseny tételei:

A lambda-szonda, a lambda-szabályozási kör működésének magyarázata.

Javítóipari tevékenység során keletkező veszélyes hulladékok és azok kezelésének áttekintése.

Gazdasági társasági formák bemutatása.

Közlekedéstechnikai technikus verseny

A szakképesítések: autótechnikus, hajózási technikus.

Versenyfelelős: Fehér Béla, elnök: dr. Papp Zoltán.

Interaktív versenyfeladat.

Az interneten megtalálható tárgyi továbbképző tanfolyamok, szakmai konferenciák, kiállítások kikeresése, rendezett megjelenítése. Továbbképzési terv készítése az interneten megtalálható képzési lehetőségek alapján.

Gyakorlati versenyfeladat:

A vizsgálati Peugeot, illetve Audi gépkocsik belső égésű motorjainak irányítóegységéből Gutmann mega macs műszerrel megadott paraméterek kiolvasása, illetve megjelenítése és a gyártó adataival való összehasonlítása.

A szóbeli verseny tételei:

Az OBD (EOBD) feladata, célja, a folyamatosan és az időszakosan felügyelt paraméterek, vezetőtájékoztatás módja.

A tankszellőztető berendezés ismertetése.

Közlekedéstechnikai szerelő verseny

Szakképesítések: autószerelő, repülőgép-szerelő

Versenyfelelős: Gubán Gyula, elnök: Csóti Ferenc.

(A továbbiakban az autószerelők versenyfeladatait ismertetjük.)

Gyakorlati versenyfeladatok.

– Felkészülés futómű-beállításhoz, adat- és technológiai előírás kigyűjtése AUTODATA program segítségével.

– Környezetvédelmi felülvizsgálat végzése, Chevrolet gépjármű előírt adatainak kikeresése, a mérések elvégzése Bosch BEA 350 berendezéssel.

– lambda-szonda-diagnosztika Gutmann célberendezés használatával.

– gumiköpenyek vizsgálata, minősítése, egy szélességlépcsővel kisebb gumiköpeny és hozzá gyári acél keréktárcsa választása, váltóméret-táblázat használatával.

– A gépjárműben alkalmazott folyadékok közül a fagyálló hűtőfolyadék minősítése.

– Akkumulátor állapotfelmérésének elvégzése a rendelkezésére álló Forex célműszerrel.

– A rendelkezésre bocsátott gépkocsin az összes világító- és jelzőberendezés átvizsgálása.

– A rendelkezésre bocsátott turbótöltő szétszerelése alkatrészeire, a részek minősítése, majd tisztítása, kenése és összeszerelése.

– Peugeot 406 jármű műszeres futóművizsgálata, előírt értékre történő beállítása.

– Gépjárműmosás, a mosóberendezés beüzemelése.

– Audi TT hatósági műszaki vizsga elvégzése.

– Audi TT fékhibája javítási anyagigényének, javítási műveleteinek megállapítása.

– BPY kódú Audi motor hengerfej bontása.

A szóbeli verseny tételei:

– a munkavédelem állami szabályozásának rendszere,

– gépjármű hidraulikus fék tömítettségének kisnyomású vizsgálata,

– hulladékgazdálkodási feladatok végrehajtásáról szóló képzés szakmai tartalma,

– a kézi gépjárműmosás lehetőségei (anyagok, technológia).

A tanulók felkészültsége, vizsgaszereplése – a rendkívül komplex feladatkört is tekintve – dicsérhető. A néhány kiváló, a győztesek, a szakmát szerető megszállottak, akikkel öröm volt a verseny közben elbeszélgetni. A döntő átlagától – talán nem maximalizmus ez – több is elvárható lett volna, hiszen ők 2011-ben a szakma legjobbjai.

A szerkesztőség nevében gratulálunk a döntősöknek, kiemelten is a helyezetteknek!