Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny - A döntő

Az első Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny döntőjére 2011. május 12-én került sor a NISSAN Gablini Márkakereskedés és Márkaszervizben, Budaörsön. A versenyt az Autószerelők Országos Egyesülete és az X-Meditor Kft. Járműipari Divíziójához tartozó Autótechnika szakfolyóirat szerkesztősége hirdette meg és szervezte, hagyományteremtő szándékkal.

A döntőbe három csapat, csapatonként három tanulója került Győrből, Nyíregyházáról és Szekszárdról. A verseny házigazdája Gablini Gábor, a Gablini Márkaszervizek tulajdonosa és a versenynek helyszínt adó NISSAN Gablini Márkakereskedés és szerviz ügyvezető igazgatója, Zsíros György. A verseny szakmai együttműködő partnere a NISSAN gépjárművek importőre, a Nissan Sales Central & Eastern Europe Kft., a cég képviseletében Wolf Gábor aftersales igazgató. A verseny együttműködő partnere a GÉMOSZ, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége, akit a versenyen Ivanics Lajos, a GÉMOSZ elnökségi tagja képviselt.

A megnyitó köszöntőiben a felszólalók hangsúlyozták a szakmai képzésben a versenyek, a megmérettetés fontosságát, és azt, hogy ez a majdani munkáltatók szervezeteinek rendezésében, követelményei szerint történjék. Elmondták, hogy a döntőbe jutott tanulók már így is a legjobbak, akikre a szakmának joggal kell felfigyelnie. A döntőben már „csak” az egyenlők között kell, hogy a zsűri legjobbakat kiválassza a verseny szigorú szabályai között.

A versenykiírásnak megfelelően a versenyzőknek három feladattípusban kellett összemérni erejüket. A „házi feladatban” el kellett készíteni a NISSAN VVEL változtatható (szívó)szelepmozgatás-állító mechanizmusának síkbeli, kézzel mozgatható modelljét, melynek alkalmasnak kellett lennie a változó szeleplöket folyamatos állításának, a változó szeleplöketnek a bemutatására. A prezentációra negyedóra állt rendelkezésre, amikor is a csapattagok egymástól véve át a szót, mondták el a változtatható szelepvezérlésről megszerzett ismereteiket és mutatták be a modell működését.

Az írásbeli tesztek sorát a NISSAN-kvíz nyitotta. Kivetített képekre vonatkozó kérdésekre a megadott négy lehetséges válaszból kellett a helyeset kiválasztani, képenként egy perc idő alatt. Bizony alaposan kellett ismerni a NISSAN világát a tökéletes megoldáshoz. A legjobb eredmény közelítette a 70%-ot.

A szakmai teszt kérdéssora „csemegézett” az autóhoz kötődő ismeretek teljes köréből, a mértékegységektől kezdve, az elektronikai kapcsoláson át, a mai korszerű környezetérzékelő jeladókig. Igen erős koncentrációra késztette a versenyzőket. A kérdésben foglaltak megértése és a kép beazonosítása után kellett a lehetséges válaszokat áttekinteni, kiválasztani a jónak tartott megoldást. A nehézséget tetézte, ha a kérdés csoportosítást, párba állítást kért. Nehéz is volt, az idő is szűkös volt, de mindenkinek azonosak voltak a feltételek.

Különdíjban részesült a NISSAN-kvíz első három helyezettje (sorrend nélkül): Bihari Zoltán, Farkas Attila, Türk Norbert.

Különdíjban részesült a verseny legnagyobb pontszámot elért versenyzője: Bihari Zoltán.

A csapatok iskolái is részesültek jutalomban. Az I. és a III. helyezett iskola turbótöltő oktatómodellt kapott a Turbo-Tec Kft.-től, a II. helyezett pedig a Böllhoff cég menetjavító nagy készletét vehette át.

Az első helyezett csapat kétnapos szakmai tanulmányúton vehet részt Csehországban, ahol meglátogatják a HELLA AUTOTECHNIK Ltd. üzemet a Hella mohelnice-i fényvetőgyárát, majd Kopřivnice-ben a TATRA autógyárat és a Tatra műszaki múzeumát (Technical Museum Tatra). A kirándulás támogatója a Hella Hungária Kft. és az Eurotrade Kft.

A második helyezett csapat a veszprémi Valeo Auto-Electric Magyarország Kft.-t keresi fel, ahol a gyártás megtekintésén túl a termékekről és a fejlesztésről is kapnak tájékoztatást. A kirándulás támogatója a Valeo cég magyarországi kereskedelmi képviselete.

A harmadik helyezett csapat a szombathelyi LuK Savaria Kuplunggyártó Kft. vállalatot látogatja meg, ahol is a gyártás megtekintésén túl a termékekről és a fejlesztésről is kapnak tájékoztatást.

A csapatok mindegyik tagja kapott ajándékcsomagot, amelyet a versenyt támogató cégek által biztosított ajándékokból állított össze az X-Meditor Kft., a versenyzők mindegyike kapott további tárgyi ajándékokat az OMV-től, a Gablini cégcsoporttól és a GÉMOSZ-tól, az Autószerelők Országos Egyesületétől, a NISSAN-importőrtől. A helyezések alapján kaptak további tárgyi nyereményeket a versenyzők a Turbo-Tec cégtől és a Valeo cég magyarországi kereskedelmi képviseletétől.

A döntő zárszavában a verseny elnöke elmondta, hogy a rendezők szándéka az AOTV folytatása, már számos cég jelentkezett, akik a következő versenynek szívesen adnának helyszínt, támogatást. A tanulmányi versenyt terveik szerint meghirdetik az autószerelő szakmán belül a haszongépjárműszerelők számára is, és előkészítés alatt áll már a javítófényezők versenyének megszervezése is.

A döntőről készült fényképek és az eredménylista mind az AOE-portálon (www.aoeportal.hu), mind az Autótechnika honlapján (autotechnika.hu), valamint a Facebookon is megtalálhatóak.


A gyakorlati verseny

A gyakorlati verseny feladatait a szerviz napi műhelyfeladataiból merítettük. Ezt az is bizonyítja, hogy a verseny alatt hasonló munkákat élesben is végeztek a szerelők, mivel a szervizben nem állt meg az élet. A versenyfeladatok megoldásánál a „versenyezve tanulj” módszert választottuk. A versenyzőknek egy-egy állomáson nem az adott berendezés vagy az adott autó részletes ismeretére volt szükségük, hanem a feladatban megfogalmazott probléma mibenlétét, kezelését, az eredmény értékelését kellett átlátniuk, arról szóló ismeretüket kifejteniük. A feladatmegoldás során a bíráló kérdéseire éppúgy választ kellett adniuk, mint a mérési eredményből fakadó javítási műveleteket felvázolniuk. Nézzük sorra a feladatokat!

Ügyfélpanasz-kezelés. Ismertetniük kellett az olajfogyasztó gépjárműmotor, oldalirányban elhúzó személygépjármű és tüzelőanyag-túlfogyasztó dízelmotoros autó ügyfélpanasz-kezelésére teendő műszaki intézkedéseket, az indokoltság eldöntéséhez szükséges vizsgálatokat, a megvizsgálás módszereit.

Görgős próbapadi fékvizsgálat. Ismertetniük kellett az összkerékhajtású gépjárművek görgős fékerőmérő próbapadi vizsgálatának feltételeit! Mérést végezni (elmondani, hogy mit kell tenni) az adott összkerékhajtású gépjárművön műszaki vizsgatechnológia szerint. Értékelni a fékvizsgálat eredményét.

Futóműmérés. Ismertetniük kellett teljes körűen a futóműmérés előfeltételeit. Mérést végezni a futómű-mérőálláson elhelyezett gépjárművön. A mérési eredményeket értelmezni, majd a futómű-beállítás lehetőségeit megmutatni, a szerelési műveleteket ismertetni.

Légkondicionáló rendszer ellenőrző mérése. Diagnosztika. Klímatöltő és diagnosztikai berendezést kellett rákötni a vizsgálati gépjármű klímarendszerére, mérést végezni, a műszer kijelzése, a nyomásmérők mutatta értékek alapján ismertetni a rendszer állapotára vonatkozó megállapításokat.

A négy feladatra mindösszesen 100 perc állt rendelkezésre és 200 pontot hozott a verseny értékeléséhez. Köszönetet kell mondanunk a feltételek tökéletes megteremtéséért és a közreműködői, értékelő segítségért Zsíros György ügyvezető igazgatónak, Tamás János szervizvezetőnek, Rácz Ferencnek, Újvári Péternek, Gyenes Józsefnek (Hella Hungária Kft.).

Különbségek természetesen voltak a csapatok között, de általános volt az értékelők véleménye: már másnap szívesen látnák őket a szervizcsapatban.