A Bosch a jövő automobilitásán dolgozik

A Bosch párhuzamos full hibrid technológiájának sikeres bemutatását követően a vállalat egyre jelentősebben invesztál a teljesen villamos járművek erőátviteli technológiáinak fejlesztésébe.

A jövőben az erőátvitel módja az egyes vezetők mobilitással kapcsolatos követelményeitől fog függeni. A villamos autóknak egyre jelentősebb szerep jut majd” – állítja Dr. Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH benzines rendszerek divíziójának elnöke. A villamos autókban rejlő potenciált leginkább a nagyvárosokban lehetne kihasználni, melyekből egyre több van az egész világban.


Villamos tengelyhajtómű a Boschtól hibrid és villamos járművek számára

Tisztábbá tudnák tenni a levegőt, ugyanis ha az elektromosságot megújuló energiaforrásokból nyerik, akkor hatékonyan hozzájárulnak a CO2-kibocsátás csökkentéséhez is. A hibrid járművek alternatívát jelentenek rövid-, közép- és hosszú távú utakon is, míg a tüzelőanyag-cellás járművek hosszú távok megtételére alkalmasak. „Ezért nem csak egyfajta erőátviteli rendszerre koncentrálunk – továbbfejlesztjük dízel és benzines erőforrásainkat, miközben villamosításra is törekszünk” – folytatja Dr. Bulander.

A Bosch hibrid technológiája már sorozatgyártásban van

A belső égésű motort és az elektromotort kombináló hibrid technológiák egy köztes megoldást jelentenek a teljesen villamos hajtás felé vezető úton. Idén mutatták be a Porsche Cayenne S és a Volkswagen Touareg full hibrid verzióit, az első típusokat, melyekbe a Bosch innovatív párhuzamos hibrid technológiáját szerelték. A Bosch és a PSA Peugeot Citroën egy mérnöki szövetséget kötött elektromos összkerékhajtású, dízel hibridek fejlesztésére, melyek 2011-ben kerülnek a sorozatgyártásba.


Teljesítményelektronika a Boschtól hibrid és villamos járművek számára Kooperatív rekuperációs fékrendszer

A járművek részére a Bosch fejleszti és gyártja a teljesítményelektronikát és a villanymotorokat. A 2009-ben alapított hibrid és villamos autós divízióban további projektek is futnak. A Bosch valójában már 2004-ben elkezdte fejleszteni a hibrid technológiákat, mintegy 100 munkatárssal. Idén már 800 munkatárs dolgozik világszerte a hibrid és villamos technológiákon. További 650 alkalmazott dolgozik az SB LiMotive vegyesvállalatban, ahol az autókban használatos lítiumionos akkumulátorokat fejlesztik. A 2008-ban alapított vegyesvállalat első ügyfele a BMW, a bajor autógyártó a tisztán villamos Megacity Vehicle modell akkumulátorait rendelte meg az SB LiMotive cégtől.


A Bosch szakemberei a hibrid és villamos autók komponensein dolgoznak

A hibrid és villamos erőátviteli rendszerek teljes termékpalettája

A Bosch a hibrid és villamos erőátviteli rendszerek teljes termékpalettájával rendelkezik. Ez magában foglal olyan alapkomponenseket, mint a teljesítményelektronika, amely az energiaáramlást vezérli a hibrid és villamos járművekben, továbbá a nagy nyomatékú elektromotorokat is. Előkészítés alatt áll a teljesítményelektronika komponensek sorozatgyártása Reutlingenben, továbbá elektromotoroké Hildesheimben. Továbbá nem szabad megfeledkezni a töltőkről sem, melyek lehetővé teszik a plug-in hibridek és a villamos autók számára, hogy hálózati aljzatból feltölthessék őket.


Villamos tengelyhajtómű a Boschtól hibrid és villamos járművek számára Elektromotor a Boschtól

„A fő cél most ezen komponensek tömegének és beszerelési helyigényének csökkentése és hatékonyságuk növelése, vagyis a minél nagyobb hatótáv elérése az akkumulátorkapacitás figyelembevételével” – véli Dr. Matthias Küsell, a Bosch hibrid és villamos autós diví­ziójából. Ezekkel a termékekkel, beleértve a Samsunggal közösen alapított SB LiMotive által gyártott lítiumionos akkumulátorokat is, a Bosch már képes a teljes villamos erőátviteli rendszer szállítására – az energiatároló egységtől kezdve egészen az elektromotorig. A vállalat évente 400 millió eurót különít el az erőátviteli rendszerek villamosításának fejlesztésére.


A hibrid és villamos erőátvitel használata hatással van sok más autós komponensre és rendszerre is. A Bosch beruház ezekbe a területekbe is. Ide tartoznak hatékony segédberendezések, mint például az elektromos kormányszervó, továbbá a hibrid és villamos járművekhez alakított fék- és ESP-rendszerek. Ezek koordinálják a hagyományos súrlódó fék és a generátor fékhatása közötti interakciót. Végül pedig meg kell említeni a villamos járművek hűtő-fűtő rendszereinek hatékony hőmenedzsmentjét, illetve a navigációs rendszereket, melyek kikalkulálják a tüzelőanyag-hatékonyság szempontjából optimális útvonalat.


Elektromotorok sorozatgyártása a Boschnál

Elektromobilitás – az erőátviteli komponenseken túl

Annak érdekében, hogy felfedezze és megteremtse az elektromobilitáshoz szükséges környezetet, a Bosch más vállalatokkal dolgozik együtt három, a német kormányzat által támogatott projektben, melyek felölelik az elektromobilitás fejlesztésének fő területeit. Az „e-performance” a villamos járművekkel foglalkozik, a „MeRegio-Mobil” a villamos autó integrációjával egy jövőbeli akkumulátortöltő infrastruktúrába, a „BeMobility” pedig új mobil szolgáltatások teszteléséről szól.


Villamos autók komponensei és rendszerei

Ezekben a projektekben a Bosch szakértelme nagyban hozzájárul a technológiák, az infrastruktúra és a mobilitási koncepciók felfedezéséhez, kiértékeléséhez és továbbfejlesztéséhez. Végeredményben mindez hozzá fog járulni a villamos autók kirajzásához. 2020-ban a 100 millió újonnan gyártott gépjármű közül a Bosch szerint 3 millió lesz villamos autó és plug-in hibrid, továbbá 6 millió hibridet is gyártanak majd. Ezez a számok a jövőbeni jogszabályi követelmények, az emelkedő tüzelőanyagárak és az akkumulátortechnika fejlődése függvényében változhatnak. Hosszú távon a jövő mindenképpen a villamos autóé, véli a Bosch. De az is biztos, hogy a következő 20 évben még a belső égésű motor marad a domináns hajtási mód.