Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

V. Széchenyi Futam - Építsük a jelenben a jövőt!

A korábbi évek hagyományai alapján 2010-ben is egész hétvégés programmal várták a Széchenyi Futam szervezői az érdeklődőket. A Széchenyi István Egyetemen zajló intézményfejlesztés miatt a korábbi helyszín, az egykori parkoló jelentős része építési területté vált. Az egyetemi beruházás miatt az ötödik futam komoly kihívás elé állította a szervezőket. Végül az Audi-gyár parkolója lett a verseny helyszíne, s bebizonyosodott: nagyon jó választás volt.

A nap folyamán 2500 fő látogatott ki a rendezvényre, ahol sörsátor, aszfaltrajzolási lehetőség, koncertek, járműbemutató, tesztvezetési lehetőség és további érdekességek színesítették az önmagában is látványos programot. Nem utolsósorban a pálya is technikásabb, izgalmasabb lett, és a boxutcában is kényelmesebben elfért a tavalyihoz képest megduplázódott számú jármű.

A megnyitón Simon Róbert Balázs, Győr alpolgármestere elmondta: a rendezvény jól szimbolizálja azt a szoros kapcsolatot, amely a város, a Széchenyi István Egyetem és az Audi Hungaria Motor Kft. között évek óta fennáll. Mindhárom partner egyaránt fontosnak tartja a járműipar fejlesztését, az innovatív szemlélet térnyerését, s az ilyen programok sokat lendíthetnek a további együttműködésen.

A délelőtti időmérő edzések és a délutáni versenyfutamok eredményei, valamint a szakmai zsűri innovativitást értékelő szempontjainak együttes figyelembevétele alapján alakult ki az V. Széchenyi Futam végeredménye. A weboldalon idén is élőben közvetítették a háromnapos program eseményeit – a versenynapot 1000 látogató követte figyelemmel távolról, az internet segítségével.

A zsűritagok véleménye szerint egyértelmű szakmai fejlődés mutatkozott az elmúlt öt évben a Széchenyi Futamra nevező csapatok által alkalmazott megoldások terén, s ez bizakodással töltheti el a szervezőket a jövőre nézve. Ezt igazolja az egyik újonnan alapított különdíj: az ITD Hungary döntése értelmében az egyik „futamos” jármű, az EPR (Electron-Powered Racer) fogja képviselni októberben Magyarországot az alternatív hajtású járművek nemzetközi kiállításán, a müncheni eCartec Expo-n.


hirdetés

Boxutcakép

Minden Széchenyi Futamnak megvan a sajátos hangulata, hisz sokféle ember, szerte az országból – és most már világból –, sokféle, egyedi technikával jelenik meg évről évre, egyre nagyobb számban. Az új helyszín alapvetően jobb volt, mint a korábbi években, elsősorban a versenypálya vonalvezetését tekintve, ami a legfontosabb. A pálya hossza és szélessége most már tényleg alkalmas volt akár a szériaautók fej-fej melletti küzdelmére is, és a boxutca elég helyet adott a kényelmes közlekedésnek, valamint a műszaki problémák megoldásának egyaránt. Mert az volt bőven, de mindemellett teljes biztonságban, balesetmentesen zajlott le a verseny.

A verseny előtti izgalmakat enyhítette a városi felvonulás, mely beillik egy előfutamnak is, annak ellenére, hogy természetesen kis sebességgel, csupán 5 km/h-val haladtak a járművek Győr utcáin. Mégis egy levegővel vagy nitrogénnel hajtott jármű esetén a hatótáv, a villamos gépeknél az állandó elindulás és fékezés jelentheti a rögtönzött „tartós teszt” elemeit. Az egyedi építésű járgányok sajátja, hogy egy felhívásra, a futamra készítik őket, ezért több elemük csak az utolsó pillanatban áll össze. A gyerekbetegségek, a rendszer gyengéi az első próbák során derülnek ki.

Aztán eljött a vasárnap hajnal, amikor mindenki feszülten érkezett a szabadedzésre. Szervezők és versenyzők egyaránt nagy várakozásokkal indultak a napnak, de ahogy egy autóversenyen szokás, az ismeretlenbe kellett indulniuk. A versenybíróktól azonnali döntéshozatalt, a versenyzőktől hihetetlen koncentrációt, a csapatoktól pedig kivételes odafigyelést, műszaki lélekjelenlétet kíván egy ilyen rendezvény. Ugyan itt nem kimondottan a lóerők harcolnak, és egyetlen masina kipufogója sem üvölt, mégis technikai sportról van szó. Az innovatív járművek általában hangtalanul suhantak a pályán. Csak a pneumatikus csodák adták ritmikus szelephangjukat, az emberi erővel segített háromkerekűeknek pedig a bringákhoz hasonló racsnihangjuk hallatszott.

Legnagyobb felfordulást az elektromos gokartok okozták, melyek hihetetlen kanyar- és egyenesmeneti sebességgel, a villanymotorok visításával és a versenypályán zajló, életre menő harccal kilógtak a sorból. Kétszer 10 perces futamon futott négy gokart, melyekben a 20 kW-os motorokat 4-4 ólomakkumulátor táplálta. 100 km/h feletti csúcssebesség és eszméletlen gyorsulás az eredménye a villamos hajtásnak. Azt mondják, jobban megy, mint benzines társai!

Több éve képviselteti magát egy csúcsgép a futamon. Az EPR több fejlesztési fázison átesett formaautó az V. Futamon is győzött, hiszen második legjobb időt futott a gokartok után – akik külön kategóriát képviseltek. Míg az apróságok alig 44 másodperc alatt tettek meg egy kört, az EPR 49,3 s alatt teljesítette ugyanezt. Természetesen minden kategória derekasan küzdött, és például a szériaautóknál a Villanyverda 55 s-os ideje figyelemre méltó. És valóban a leültetett „aszfaltszaggatók” mellett az utcai elektromos hajtású járművek úgy néztek ki, mint a szélben hajlongó fűszálak. Kocsiszekrényük billegett, de kiválóan mentek a 600 méteres, kanyargós pályán. A motorosok és rolleresek is megmutatták magukat, több új szériaérett és egyedi koncepció és konstrukció mutatkozott be.

A legjobb Széchenyi Futamon mindenki örülhetett bemutatkozásának vagy éppen tényleges sikereinek, hiszen jó időben, napelemes verdáknak kedvező napsütés mellett zajlott le a rendezvény. Reméljük, jövőre még több résztvevővel színesítve élvezhetjük a jövő járműveinek versenyét, melyek továbbra is büszkén hirdetik a környezettudatos közlekedés lehetőségeit.


Kapcsolódó dokumentum:


14-15


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés