III. AOE - BOSCH szakmai tanulmányi verseny 2009-2010
Az Autószerelők Országos Egyesülete és a Robert Bosch Kft. 2009-ben harmadik alkalommal hirdette meg az egyesület bázisiskolái között szakmai tanulmányi csapatversenyét. A verseny döntőjére március közepén, az Istvánko Bosch Car Service-ben került sor.
A versenyre 24 iskola küldte el nevezését, a háromfős csapatok az első forduló, a válogató feladatait iskolájukban oldották meg. A zsűri 2009. november 24-én ült össze, hogy kijavítsa a beküldött feladatokat, mely után kialakult a középdöntő mezőnye. A versenykiírás szerint régiónként csak a legjobb csapat, így tehát hét csapat, tehát hétszer három tanuló került tovább. A középdöntőt a Bosch budapesti székházában 2010. január 26-án rendezték, írásbeli és gyakorlati – autón hibadiagnosztizálási – feladatok megoldásával. A gyakorlati feladatokat az egyes csapatoknak nem azonos autótípusokon kellett megoldaniuk, de a szervezők igyekeztek azonos fajsúlyúra készíteni a feladatokat. Komoly megmérettetés volt. A középdöntőből, melyet a nyíregyháziak nyertek minimális pontkülönbséggel, három csapat került a döntőbe.
A döntő helyszíne, ez már a versenysorozat hagyománya, egy Bosch Car Service, ahol a feladatokat a Bosch-oktatás munkatársai és a szerviz szakemberei együtt határozzák meg.
A III. AOE–BOSCH verseny döntőjének teljes szakmai hátterét és természetesen a helyszínt a budakalászi Istvánko Bosch Car Service, Istvánko Károly és munkatársai biztosították. A feladatok közel olyanok voltak, tehát teljesen életszerűek, mintha az aznapi, utcáról érkezett javítandó autóknak kellett volna orvosolni a problémáit.
A rendelkezésre álló 2,5 óra tiszta munkaidőben az egyes csapatoknak három összetett feladatot kellett megoldaniuk. A Cserháti Sándor Szakképző Iskola csapata, egy tagjának betegsége miatt két főre zsugorodott. Így is vállalták a részvételt. Mindenkivel egyeztetve és ezt elfogadva, némi időtúllépést engedélyezett számukra a zsűri.
A versenyfeladatok
A feladatcsomagokat a csapatok borítékhúzással kapták meg.
I. feladatcsomag (Cserháti Sándor-iskola csapata)
I/1. Skoda Fabia gépjármű ESP hibajelző lámpa világít, végezzen hibakeresést, hárítsa el a hibát (kerékjeladó-érintkezési hiba). Végezze el a kormányelfordulás-érzékelő inicializálását (tudni kellett, hogy ehhez futóműmérő műszer szükséges).
I/2. VW Polo személygépkocsi dízelmotorja, VE adagolószivattyú-előtöltés beállítása, a porlasztók ellenőrzése (elállított előtöltés, hibás porlasztók).
I/3. Végezzen menetjavítást menetbetétes felújítással!
II. feladatcsomag (Bánki Donát-iskola csapata)
II/1. Cserélje ki a VW Passat személygépkocsi hátsó fékbetétjét és féktárcsáját, végezze el az elektromos kézifék illesztését (tudni kellett, miként kell a munkahengereket „visszajáratni”, mit jelent az illesztés)!
II/2. Hibakeresés Ford Focus személygépkocsi keverékképző rendszerében emissziómérő és soros diagnosztikai műszer segítségével (gyertyahiba, gyújtáskimaradás, fals levegő a kipufogógáz-visszavezetésnél).
II/3. Végezzen menetjavítást menetbetétes felújítással adott alkatrészen
III. feladatcsomag (Fáy András-iskola csapata)
III/1. Opel Astra személygépkocsi MIL lámpája állandóan világít. Végezzen hibakeresést és hárítsa el a hibát (trafósor, fordulatszám-jeladó, lambdaszonda hiba).
III/2. Végezze el Peugeot 206 személygépkocsi vezérműszíjcseréjét!
II/3. Végezzen menetjavítást menetbetétes felújítással adott alkatrészen!
Minden csapat, minden feladatot megoldott. Nagyon szoros verseny alakult ki, a zsűri plusz pontokat is adott, ha járulékosan adódó hibákat találtak és megoldottak a versenyzők a kiírt feladat mellett. Igaz, ebből mindenkinek azonos pontszám kerekedett. Az „utcai” autók minden csapatnak hoztak, a rendezők által be nem tervezett szerelési nehézséget, ez mindig benne lehet az autószerelői „pakliban”. Az értékelőket, a Bosch oktatóit és a szerviz munkatársait meghallgatva, a zsűri tagjai a csapatok között csekély különbséget csak a diagnosztikai munkában való jártasságban, logikus hibakeresési gondolatmenetben tudott fellelni.
A döntő eredménye
A döntő eredményét a zsűri elnöke,
dr. Nagyszokolyai Iván hirdette ki, kiemelve, hogy a versenyzők az igényes Bosch Car szervizek bármelyikében, mint nagyon tehetséges pályakezdők, szívesen látottak lennének.
I. helyezett
Cserháti Sándor Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium, Nagykanizsa
Versenyzők: Cseresnyés László, Mile Balázs.
Felkészítő tanár: Kránitz Zsolt.
II. helyezett
Fáy András Közlekedésgépészeti Műszaki Szakközépiskola, Budapest
Versenyzők: Koncz Gábor, Bilky Viktor,
Juhász Dániel.
Felkészítő tanár: Kasuba György.
III. helyezett
Bánki Donát Műszaki Középiskola és Kollégium, Nyíregyháza
Versenyzők: Révész Gábor, Benedek
József, Kvaka Balázs.
Felkészítő tanár: Balázs Elek.
A verseny díjai
Az I. helyezett csapat, felkészítő tanáruk, illetve iskolájuk díjai:
részvételi lehetőség 3, általuk választott Bosch szakmai oktatáson,
KTS 340-es diagnosztikai műszer,
szerszámkészlet.
A II. helyezett csapat, felkészítő tanáruk, illetve iskolájuk díjai:
részvételi lehetőség 2, általuk választott Bosch szakmai oktatáson,
KTS 200-as diagnosztikai műszer.
A III. helyezett csapat, felkészítő tanáruk, illetve iskolájuk díjai:
részvételi lehetőség 1, általuk választott Bosch szakmai oktatáson,
BAT 121-es akkumulátordiagnosztikai műszer.
Valamennyi résztvevő a Boschtól ajándékcsomagot is kapott. Az első helyezett különdíját, a Böllhoff Kft. menetjavító szerszámkészletét a cég képviselője nyújtotta át.
A nap folyamán nem mindennapi élményben részesültek a versenyzők, kísérő tanárok: bemutató mérésen megtekinthették az országban egyedülálló összkerekes görgős teljesítménymérő próbapadot, mérés közben is, mindezt terheléses diagnosztikával tetézve.
Az AOE elnöke, Spindler Tibor okleveleket, emléklapokat adott a versenyzőknek, kísérőtanároknak és a szervezőknek. Zárszavában méltatta és megköszönte a rendezők, a Bosch, az Istvánko szerviz, az AOE munkatársai és a zsűri áldozatos munkáját, a házigazdák vendégszeretetét.
Viszontlátásra a következő AOE–BOSCH tanulmányi versenyen!