Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. május | Olvasson bele!

Teroson mesterkurzus

A Henkel Magyarország Kft. partnereinek szóló szakmai továbbképzési programjában ismét kiemelkedő eseményre került sor. Az AUTOCOLOR Kft. biatorbágyi oktatóbázisára hívták a kiválasztott érdeklődőket, hogy meghallgassák Hermann Schwarze úrnak, a Henkel-Loctite-Teroson nemzetközi oktatójának előadását és gyakorlati bemutatóját.

A szakmai nap fő témája a ragasztás anyagai és technológiája volt. Minden anyag és technológia esetében két tényezőt hangsúlyoztak. Az egyik a gyártói követelményeknek való maximális megfelelés, a másik a munkavégzés egyszerűsítése, könnyebbé tétele és gyorsítása. Ezekkel a termékekkel és technológiákkal nem kell kompromisszumot kötni a javítási munka során.

A bemutatott termékek legfőképpen szélvédők és oldalüvegek beragasztására szolgálnak. Jól tudjuk, hogy egy autóüvegnek ma járulékos funkciói is vannak, így például konstrukciós szerkezeti teherviselés, karosszéria csavarómerevség növelés, a hőszigetelés, de az integrált fűtőszál és antennahordozás (GPS-, mobiltelefon-, távirányítós riasztó és rádióantenna egyaránt) is együttesen feladata, ezért nem mindegy, hogy milyen ragasztó- és tömítőanyagot használunk. Ilyen üvegekhez csakis HMLC minősítésű ragasztóanyagot szabad használni. (HM = High Modulus, azaz nagy szilárdság és LC = Low Conductivity, azaz alacsony vezetőképesség.)

Sajnos még sok helyen nem veszik kellő szakmai komolysággal, hogy e területen is alapvetően megváltoztak a technológiai követelmények. Nem az adott feladathoz rendelt termékkel dolgozni nehezebb, nem gazdaságos és nem is lehet velük minőségi munkát végezni. A Teroson termékek csak pár euróval drágábbak, viszont tökéletesebb munkavégzést eredményeznek.

Az első bemutatott terméket a gumikeretes szélvédőknél lehet használni tömítésre. Nagy előnye a többi ilyen anyaggal szemben, hogy ez még nedves felületen is használható, azonnal tömít, de nem szilárd, hanem rugalmas, gumis szerkezetű anyag lesz belőle.

hirdetés

A következő termék aktivátor és primer is egyben, tehát mindkettő funkcióra alkalmas. Amíg két külön anyagot használtak, elég sok volt a probléma. Az új anyag gyors száradása miatt már két perc múlva használható a ragasztó, ezért jóval gyorsabb lehet a munkavégzés. A műhelyek egy részében még a régi eljárást használják, ami lehet, hogy kicsit olcsóbb, de minőségben a megkívánt szintet nem teljesíti.

Nézzünk néhány bemutatott terméket!

Teroson 8597 HMLC: autógyártói minősítéssel rendelkező, 1 komponensű, nagyszilárdságú szélvédőragasztó, melynek tesztelése mutatja, hogy két órával a szélvédő behelyezése után, ha az autó 50 km/h sebességgel ütközik (FMVSS 212, USA szabvány), akkor is kellően fog a ragasztás, tehát a szélvédő el tudja látni karosszériamerevítő- és utasoldali légzsák támasztó feladatát is.

Teroson 8599 HMLC: ez a szélvédőragasztó egykomponensű, mely kisebb külső hőmérsékleteken is köt. Az anyagot először fel kell melegíteni 60 ºC-ra, és csak utána szabad használni. Elég nagy a nyírószilárdsági (HMLC) értéke, mely a ragasztóanyag szilárdságát jellemzi. Minél nagyobb ez az érték, annál szilárdabb és merevebb kötést lehet vele elérni. A gépjármű visszaállhat a forgalomba amint a ragasztóanyag visszahűlt, tehát az üveg behelyezése után 15 perccel.

Teroson 8630 2K HMLC: ez már kétkomponensű termék. A kötési idő itt is 2 óra, de ebben az esetben ez az anyag teljesen átköt keresztmetszettől függetlenül, így teljesíti az EURO NCAP típusú töréstesztet, amelynél az autót 64 km/h-s sebességgel ütköztetik, a homlokfelületének 40%-ával egy betontömbnek, így a járművet 4x nagyobb terhelés éri, mint az USA-szabvány szerinti teszt esetén. Buszok és teherjárművek szélvédőcseréjének alkalmával nem kell 24–48 órát állnia a járműnek (egykomponensű termék használata esetén), hanem 5 óra elteltével visszaállhat egy akár 300 kg-os szélvédővel szerelt busz a forgalomba.

Teroson 9097 PL HMLC: a Teroson mérnökeinek legújabb fejlesztése, amely termékkel egyszerűbbé válik a szélvédőcsere folyamata. Ez a termék poliuretán (PUR) bázisú (autógyárak kivétel nélkül, szélvédőragasztásra kizárólag PUR anyagot használnak), viszont az eddig említett ragasztókkal ellentétben, primer (alapozó) mentesen használható, így megtakarítunk egy lépést a ragasztás folyamán. Maga a csere folyamata 15 perccel rövidül (nem kell várni a primer száradására), valamint a gépjármű 1 óra múlva ismét részt vehet a forgalomban.

Teroson QuickCheck: fényezésszimulátor – felület-ellenőrző spray, mellyel fényezés előtt 1 perc alatt (szimulálva egy fényes fekete fényezést) könnyen megláthatjuk a még megmaradt felületi hibákat. A terméket vizesbázisú zsírtalanítóval kell eltávolítani a felületről. Ezután folytathatjuk a munkát (amennyiben rejtett hibát észleltünk, a felület újrajavítása után) fényezéssel. Így nagy biztonsággal kiküszöböljük az újrafényezés veszélyét és minőségi munkát adhatunk ki a kezünkből.

Az oktató a hallgatóság figyelmét megragadva, nagy lelkesedéssel, és ami fontos, abszolút profi módon tartotta meg az előadást, és mutatta be saját kezűleg a szakma gyakorlati fogásait. A résztvevők maguk is kipróbálhatták a gyakorlatban a különböző termékeket. Úgy gondolom, hogy mindenki jól érezte magát, nagyon sok jó és hasznos dolgot tanultunk, tapasztaltunk, amit e sorok írója a szakoktatásban is igen jól fel tud használni. A vendéglátók alaposan kitettek magukért, hogy mindenki jó érzéssel zárja a napot. Köszönjük az előadónak, a szervezőknek!


Kapcsolódó dokumentum:


40-41


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés