II. Rexroth Pneumobil verseny

A Bosch Rexroth vállalatok idén második alkalommal rendezték meg a sűrített levegővel hajtott járművek versenyét A zéró károsanyag-kibocsátás miatt még az is megeshetett, hogy a festői Eger belvárosának közparkjában, az Érsekkertben kialakított, végig belátható pályán zajlott a küzdelem.

Küzdelem a javából, hiszen a műszaki felsőoktatásból érkezett 31 csapat több mint 130 hallgatója mérkőzött meg a négy versenyszámban. A 13 nevezett egyetem mérnökhallgatói - elmondásuk szerint - több hónapot öltek a járművek kifejlesztésébe, mégis igazi „versenyfeelinget” árasztva a boxban az utolsó percekben is szereltek. Volt, aki a taktikát gyakorolta, volt, aki még elrontott dolgokat. A hangulatra jellemző volt, hogy nemcsak az egy városból jöttek, hanem szinte mindenki segített a másikon, megtapsolta, és hujjogott egy jól sikerült előzés vagy kanyarvétel után.
 



Thomas E. Beyer a Bosch csoport magyarországi reprezentánsa és felesége, Gödri István úrral a Bosch Rexroth Pneumatika Kft. általános ügyvezető igazgatója társaságában szemrevételezik a járműveket

Az első versenyszám a távolsági verseny volt, itt egy feltöltött palackkal maximum 8 bar-ra állítva a reduktort, kellett a legnagyobb távolságot megtenni. Ha ez nem lenne elég kihívás, még hozzátesszük, hogy 8 km/h alá nem eshetett a tempó, és három váltást is végezniük kellett. A srácok Ross Brawn-i magasságokat értek el, ki hagyta kigurulni, ki pedig egymás után váltotta a sofőröket, volt mit nézni az árnyas fák tövében jól szórakozó tömegnek. A futam nemzetközisége rögtön megmutatkozott, hiszen a számban az erdélyi Sapienta Magyar Tudományegyetem Aratók (17) csapata aratta le a sikert. A sportcsarnoki „úttörő tábor érzetű ebéd” után következett a gyorsasági futam ahol a leggyorsabb kör számított, repülő rajt után egymásra engedve egyszerre két csapatot, a nyomás 8 baron maradt egy feltöltés mellett. Egymás leküzdése és a hajtűkanyar okozott nehézséget mindenkinek, ebben a versenyszámban a debreceni Széllovagok (22) teljesítettek a legjobban. Az eltérő konstrukciók – elöl egy kerék hátul kettő, elöl kettő hátul egy és a hagyományos 4 kerék felosztás, bringavázas, hasoncsúszó, billegő, de háttámlás – érdekes, vicces és drámai helyzeteket hozott. Nem véletlenül volt gumifal és korlát, volt pár túlszaladás, keréktörés is! Végül, ha nem lett volna elég az izgalmakból következett a gyorsulási verseny, a beállítások a megszokottak. Majosházi Péter és Chronomoto csapata, aki a versenyen a profi időmérésről gondoskodott, igazi amerikás streetracing hangulatról gondoskodott, az egymás mellől induló összesorsolt járműveknek. Valakinél az utcahossz volt a nyerési faktor, volt ahol a célfotó döntött, összesítettben a találó kecskeméti Tűzgép (9) nyert. A közönség által látványában favoritnak tartott Gyalogkakukk (1) végül a nyolc-féle követelmény szerinti, szakmai zsűri által értékelt konstrukció eredetisége kategóriában győzött. A közönségdíjas az egyetlen kétüléses, vidámparki dodgem és vizibicikli formai keresztezésének tűnő Lecsó lett, szintén Kecskemétről.


A fődíjat, azaz aki egy évig viselheti a „Rexroth Legjobb Pneumobilja” címet a kategória győztesek közül kiválasztva, a Debreceni Széllovagok kapták.
A verseny tanulsága, amit, a verseny fővédnöke Dr. Manherz Károly is ecsetelt, bár nem pont ezekkel a szavakkal, hogy a baráti-tanköri-kollégista mérnökhallgatók - megszabott körülmények között, hiszen az iparág szakértője, a Rexroth biztosította egységesen a pneumatikus vezérlő és végrehajtó elemeket – komoly, innovatív munkát tudnak végezni, és ez komoly potenciált jelent a jövőre nézve hazánknak.
 


Thomas E. Beyer a Bosch csoport magyarországi reprezentánsa kipróbált egy pneumobilt