Autós FAM képzés a Bánkiban – „Feszültség alatt csak biztos kézzel”
A „Gépjárművontatási akkumulátor FAM szerelő” és bemeneti feltétele, a „Hibrid és elektromos járművek szerelője villamos ismeretekkel” képzések olyan specializált szakmai továbbképzések, amelyek napjaink járműtechnikai kihívásaira adnak választ. Ezek a képzések lehetővé teszik, hogy a résztvevők korszerű ismereteket és készségeket sajátítsanak el a nagyfeszültségű járműrendszerek diagnosztizálásában és javításában, miközben megfelelnek a szigorú villamos biztonságtechnikai és környezetvédelmi előírásoknak. Évek óta vágyott cél testesült meg mostanra, hiszen van már részletes szabályozása és megvalósítható, fenntartható képzési formája ennek a már nem is új részterületnek. A képzés jelenleg az országban egyedül a Budapesti Gépészeti SZC Bánki Donát Technikumban elérhető – a képzésről a szakterületért felelős szakmaiigazgató-helyettessel, Hornyák András tanár úrral beszélgettünk.
De előbb a szokásos alapozás
Az autóipari FAM (feszültség alatti munkavégzés) képzés bevezetését elsősorban az elektromos és hibrid járművek technológiai fejlődése, valamint a hozzájuk kapcsolódó munkavédelmi, diagnosztikai és felelősségi elvárások tették elkerülhetetlenné. A modern gépjárművek nagyfeszültségű rendszerei – jellemzően 400–800 voltos tartományban működnek, akár több száz amperes áramfelvétellel – halálos kockázatot jelentenek, amennyiben azokon nem megfelelően képzett szakember végez szerelést vagy diagnosztikát. A hatályos jogszabályok (pl. 40/2017. NGM rendelet, MSZ EN 50110 szabvány) értelmében feszültség alatt csak az végezhet munkát, aki FAM jogosultsággal rendelkezik, amit hivatalos képzés és dokumentált kompetenciák útján lehet megszerezni. Mindez különösen indokolttá vált, mivel az elektromos hajtásrendszerek diagnosztikája sok esetben csak üzemi feszültség alatt kivitelezhető – például hőtermelés, terhelés alatti áramfelvétel vagy cellazárlathibák esetén –, amit nem lehet szimulálni feszültségmentes állapotban