Gépjármű-beavatkozók vezérlése

Elérkeztünk a mérőpadi napok utolsó lépcsőfokához, a Modern gépjármű-beavatkozók vezérlése és félvezetők mérőpadhoz.

A feldolgozott téma igen fontos szerepet tölt be a járműtechnikában. Egy vezérlőegység az érzékelőktől érkező jelek alapján egy belső program szerint - amely általában adattábla-alapú interpoláció vagy logikai feltételrendszerek - szabályozni kívánja a hozzá tartozó alrendszert. A szabályzás beavatkozókkal, vagy más néven aktuátorokkal történik. A beavatkozók széles skálán mozognak, a befecskendezőktől, a szelepeken át a villanymotorokig. Egy aktuátor meghibásodása esetén az alrendszer helytelen üzemállapotba kerülhet. A probléma az, hogy egy aktuátor hibás működését jellemzően csak áttételesen, egy érzékelőelem által mért „nem hihető” értéke jelzi csak számunkra.

Ez a gyakorlati mérési nap sokak számára – hasonlóan az előző mérőpadokhoz – szokatlan formában kerül lebonyolításra. A résztvevők egyedülálló, eLearninggel támogatott mérési gyakorlatok során ismerkednek meg a korszerű járművekben található különféle beavatkozó vezérlési módokkal. A mérés teljesen önállóan történik, gyakorlatvezető nélkül, így ezúttal is a saját tempónkban haladhatunk. Az egyszerűbb működésű, relé vezérlésű áramkörök mellett bemutatásra kerülnek a különféle félvezetővezérlőelemek (Z-dióda, MOSFET stb.) által szabályzott beavatkozó áramkörök is. A gyakorlat során különféle vezérlőáramkörök szakszerű összeállítására van lehetőség a mérőpanelen, mint feszültségszabályzó és erősítő áramkörök vagy a késleltetett kikapcsolású, kondenzátoros áramkörök.

A modern járművekben található beavatkozók egyre nagyobb arányban aktív ciklusidő vagy PWM-vezérléssel rendelkeznek. Ennek a vezérlési módnak köszönhető többek között egy LED-világítótesttel megoldott eltérő világításintenzitás vagy pedig egy villanymotor fordulatszám-szabályozása fölösleges ohmikus veszteségek nélkül. Az aktív ciklusidő vezérlés (PWM) méréséhez, illetve hibakeresés végrehajtásához egy multiméter és egy kétcsatornás PicoScope oszcilloszkóp áll rendelkezésre. Így a bemutatott mérési módszerek magabiztos műszerhasználat elsajátításával is társulnak. A gyakorlati nap második részében egy motormenedzsment-szimulátor segítségével négy különböző, témához köthető meghibásodást lehet virtuális térben diagnosztizálni.

A most és a korábbiakban bemutatott négy mérőpadi mérés legalább 80%- os teljesítésével a résztvevő egy erős autóvillamossági és méréstechnikai alapot kap, amit a mindennapi autódiagnosztikai feladatok során akár másnap kamatoztathat. Másrészt a későbbi kiscsoportos mérőmotoros és -járműves gyakorlati napokra előfeltételként szolgálnak.

Ha felkeltettük érdeklődését a képzéseinkkel vagy az általunk forgalmazott járműtechnikai termékeinkkel kapcsolatban, állunk szíves rendelkezésére.

 

DIÓSY MIKLÓS
járműmérnök

Innovatív mérőpadi gyakorlati képzések
www.maroti-akademia.hu

maroti-akademia.hu
06 (1) 285-6608, 06 30/523-1179
info@marotikonyvker.hu