Szálljunk fel a CAN-BUSZra!

Az előző cikkünkben bemutattuk a Soros kommunikációs mérőpadunkat, amely csupán egy lépcsőfok annak érdekében, hogy közelebb kerüljünk a buszvonalak működésének megértéséhez.

Rengeteg visszajelzést és megkeresést kaptunk az elmúlt évben azzal kapcsolatban, hogy hozzunk létre olyan képzési programot is, amely kifejezetten a járműves kommunikáció diagnosztikájával foglalkozik. Ennek hatására született meg a CAN-busz diagnoszta képzésünk, amely – hasonlóan a Hibrid- és Általános Autódiagnoszta képzéseinkhez – szisztematikusan felépített és gyakorlatközpontú. Az összesen 128 órás képzés alapját képezi az Autóvillamossági Alapok, illetve a CAN-busz Alapok digitális szaktanfolyam. Ezekben az otthon, saját ütemezés szerint elvégezhető részekben a résztvevő többek között az elektrotechnikai alapfogalmakat, méréstechnikai eszközöket, jelalakvizsgálatot sajátíthatja el. Kifejezetten a járműves adatkommunikáció témakörében bemutatásra kerülnek a soros és párhuzamos kommunikáció közötti különbségek, a CAN elektronikai működés alapelvek, a SAE J1939 protokoll, a CAN-busz arbitrálás, -topológia és -átviteli vonalak.

Hasonlóan a másik két képzési programunkhoz, ezt követik az önálló gyakorlati mérőpadi napok, illetve a szakelőadók által tartott szemináriumok. Ezen részben többek között az U4 feszültségmérés alapú diagnosztizálás módszerével, a soros kommunikáció gyakorlati megvalósulásával, a PicoScope alapfokú kezelésével, diagnosztizálási stratégiákkal, kapcsolási rajzok értelmezésével, és még sok más érdekes témakörrel ismerkedhetünk meg. Természetesen itt is a legalább 80%-os sikeresség előfeltétele a gyakorlatoknak.

A gyakorlatokat kis csoportokban tartjuk annak érdekében, hogy mindenki aktívan részt tudjon venni a mérésekben. A felügyeletet egy járműmérnök-oktató felügyeli, vezeti, de a mérések kivitelezése a résztvevők feladata. A járműves adatkommunikáció vizsgálata és diagnosztizálása során a PicoScope autós oszcilloszkópot, illetve annak releváns kiegészítőit (magas impedanciájú szonda, OBD csatoló doboz stb.) alkalmazzuk. A mért rendszerek tárgya egy közvetlen benzinbefecskendezésű mérőmotor és egy plug-in hibrid mérőjármű. Mindkét eszközön kialakításra kerültek a vezérlőegységek és az átjárók (gateway) közötti járműves adatkommunikáció vonalak csatlakozási pontjai. A kommunikáció egyik esetben sem szimulált, valós üzemállapotokhoz tartozó valós üzenetek kerülnek átadásra. A gyakorlati mérési napok során az alábbi témakörökkel foglalkozunk:

  • OBD2 lábkiosztás
  • Hálózat-felépítés és azonosítás
  • CAN párhuzamos diagnosztika
  • Jelformavizsgálat, torzulások
  • Lezáró ellenállásmérés
  • CAN mat. csatornák
  • Buszvonalterhelés
  • Egyeres kommunikáció (K-line, BEAN)
  • CAN soros diagnosztika
  • Dekódolás beállításai (baudráta, hiszterézis)
  • Üzenetvaliditás (ID, DATA, ACK stb.)
  • Üzenetfolyam-felvétel
  • Küldő / fogadó ECU azonosítás
  • CAN-üzenet visszafejtési technikák
  • Adatbázisfájlok
  • CAN-üzenetek beágyazása
  • CAN-busz valós meghibásodások diagnosztizálása

Ha felkeltettük az érdeklődését a CAN-busz diagnoszta képzésünkkel vagy a járműves adatkommunikáció PicoScope diagnosztikai eszközeivel kapcsolatban, akkor forduljon hozzánk bizalommal.

Diósy Miklós
járműmérnök

 

Pályázzon velünk!

  • Megjelentek a pályázatok (GINOP PLUSZ és VINOP)
  • Pályázható termékeink
    Pico műszerek és eszközök
    (benzines, dízeles, hibrid és elektromos, NVH csomagok)
    Diagnoszta képzések (Általános, CAN-busz, Hibrid- és elektromos diagnoszta képzés)
    Járműtechnikai szoftverek (MSS, Autodata, HaynesPro)

Pályázati referens: Maróti Boglárka 06 30/862-2045