Mit üzennek a rémálmok?

Biztosan megfigyelte már a Kedves Olvasó is, hogy mennyi mindent vagyunk képesek irányítani akár egy kormánykapcsoló segítségével. Vajon minden egyes funkció direkt vezetékes kapcsolattal rendelkezik a működtető elemekhez, csakúgy, mint régen? Vajon a keréksebesség-érzékelők jelvezetékeit minden egyes vezérlőegységhez közvetlenül eljuttatják, amelyek számolnak vele? Nem igazán.

A modern járművekben – és bármilyen rendszerben, amiben egynél több mikrokontroller található – a közepes és hosszú távú vezérlés és jeltovábbítás elsődlegesen ún. soros kommunikációval történik. Az adattovábbítás lényege abban rejlik, hogy egy erre dedikált kommunikációs csatornán (buszvonalon) keresztül kapcsolódnak az egyes vezérlőegységek, és ezen a vonalon keresztül halad az összes üzenet is. Ezzel a módszerrel egy robusztus, megbízható, rugalmas és nem utolsósorban költséghatékony rendszer építhető ki. Nem újdonság ez az autóiparban, már lassan 20 éve minden legyártott járműben találunk például CAN-busz hálózatot. Ez mind szép és jó, de bármilyen Uxxxx hibakódtól vagy vezérlőegység-státuszhibától a számos járműves szakembernek a mai napig rémálmai vannak. Pedig nem kellene.

Minden járműdiagnoszta-továbbképzésünkön (Általános és Hibrid autódiagnoszta) nagy hangsúlyt fektetünk a soros kommunikáció, különösképpen a CAN-busz megismertetésére. Az elméleti alapok elsajátítása után a következő lépcsőt az általunk szervezett önálló, egész napos gyakorlati mérés képezi. Hasonlóan a Multiméteres hibakeresés mérőpadhoz, itt is egy számítógépen keresztül kap a résztvevő utasításokat, amelyeket egy valós mérőpadon keresztül kell elvégezni, majd ezzel kapcsolatban visszacsatolást is. Ez a gyakorlat egynapos és önállóan végezhető. Sikeres teljesítéséhez itt is legalább 80%-os eredményt kell elérni. Az eddig megszokott „CAN-es” oktatásokhoz képest a feladatok nem a protokoll-felépítéssel és a bitek hexadecimális jelentésével foglalkoznak. Ezzel ellentétben a témát közérthetően, a gyakorlat oldaláról közelíti meg. A mérőpadon adott két vezérlőegység, amely között kommunikációt szeretnénk létrehozni és vezérelni egy jármű külső világításait. A gyakorlat során a résztvevő manuálisan, saját maga állítja be fizikai kapcsolók segítségével a címet, majd az adatot is bitenként. Önállóan tapasztalja meg, mi történik, ha rossz a címzés, az adat, ha párhuzamosan ellentétes értelmű, de ugyanolyan prioritású üzenet kerül kiküldésre. Az üzenetek valós időben, PicoScope segítségével vizsgálhatók és értelmezhetők. Ennek köszönhetően a résztvevő egyrészt betekintést nyer abba, hogy mit lát egy vezérlőegység, másrészt a buszvonalak oszcilloszkóppal való méréstechnikájának alapjait is észrevétlenül elsajátítja. A buszvonalak alappillérének tekintett táp, test, adat hármas diagnosztizálásának fontosságára is rávilágít. A fizikai mérések után egy motormenedzsment-szimulátoron lehet a frissen megszerzett tudást kipróbálni a nélkül a félelem nélkül, hogy bármiben is kárt okoznánk. Ezen szimulációs feladatokban különféle zárlatokat, lezáró ellenállás hibákat és más CAN-busz rendszert érintő hibákat lehet diagnosztizálni.

Azoknak, akik igazán el szeretnének mélyedni a CAN-rendszerek felépítésében és diagnosztikájában, javasoljuk a hamarosan induló CAN-busz diagnoszta képzésünket. Várjuk önöket digitális elméleti tanfolyamainkon és gyakorlati képzéseinken.

Innovatív mérőpadi gyakorlati képzések: www.maroti-akademia.hu

1 napos gyakorlati képzés

Vezetett mérőpadi mérések

  • Soros kommunikáció működése
  • Soros kommunikációs jelalak
  • Oszcilloszkópos mérések

Motormenedzsment szimulációs feladatok

  • 4 db CAN-es meghibásodás diagnosztizálása

Helyszín: Gépjárműtechnikai Képző Központ 1204 Budapest XX. ker. Kossuth Lajos utca 64.

maroti-akademia.hu
06 (1) 285 6608, 06 30/523-1179
info@marotikonyvker.hu