Innovatív mérőpadi gyakorlati képzés

„Hallom - elfelejtem. Látom - emlékszem. Csinálom - megértem." – Konfuciusz

A Maróti Gépjárműtechnikai Képző Központban törekedtünk az általunk szervezett Általános- és Hibrid autódiagnoszta képzések kialakításánál az előbbi bölcseletet szem előtt tartani. Az elmélet és a gyakorlat közötti mezsgye azonban szélesebb, mint azt elsőre gondolnánk. Ezen átmenet első lépcsőfoka a Multiméteres hibakeresés mérőpad.

Ez a mérőpadi mérési gyakorlat tekinthető egyszerre a legkényesebbnek és legkritikusabbnak is.

Legkényesebb abból a szempontból, hogy több résztvevő – gyakorló szakemberek lévén – jogosan abban a tudatban van, hogy a multiméter használatában nincs igazán új a Nap alatt. Emellett legkritikusabb abból a szempontból, hogy ezen „egyszerű” műszer már önmagában egy erőteljes eszköz egy autódiagnoszta kezében és sziklaszilárd alapjául szolgál későbbi oszcilloszkópos mérésekhez. Az általunk szervezett önálló, egész napos gyakorlati mérés keretén belül a résztvevő egy digitális platformon keresztül kap instrukciókat, amelyeket egy valós mérőpadon keresztül kell elvégezni, illetve a mérési eredményeket vissza kell csatolnia. Mivel a mérés egyedi, így a feladatok megoldása saját tempóban történik, nincs semmilyen külső nyomás, hogy „ezt már tudni kellene”.

A mérés során három vezérlési típusú (normál, relé, MOSFET) áramkörön kell különféle szimulált meghibásodás pontos helyét feltárni mérés segítségével, majd egy virtuális motortérben kell megoldania szintén szimulált hibákat, amelyeket multiméterrel egyértelműen meg lehet oldani. A legalább 80%-os végeredmény ezen a szinten is feltétel az előmenetelhez.

A gyakorlatban még mindig igen elterjedt próbalámpás és kisípoltatásos vizsgálati módszerek igen veszélyes helyzeteket teremthetnek a modern járművek elektromos rendszerelemein. Gondoljunk csak egy ellenállásmérésre egy okosérzékelő vagy egy vezérlőegység lábai között. Ilyenkor az adott áramköri részre helyezett tesztfeszültség meghaladhatja a tervezett feszültségi szintet; ezzel igen gyorsan, észrevétlenül kisüthetjük a mért szakaszt. A tesztfeszültség bizonyos esetekben vezérlőjelként is működhet, aminek veszélyességét a légzsákrendszer véletlenszerű aktiválása szemlélteti a legjobban. Biztonságosan ellenállást mérni tehát csak az adott tesztfeszültségre nem érzékeny, áramtalanított részeken lehetséges, így azonban kiiktatjuk a legfontosabb mérési feltételt: adott működő rendszerben vizsgálni a hibát.

A Multiméteres hibakeresés során mi az ún. U4 feszültségmérés alapú hibakeresést mutatjuk be, amellyel a legérzékenyebb áramköröket is működés közben vagyunk képesek vizsgálni. A nehézség az, hogy kissé eltérő logikát, mérési stratégiát követ, mint az eddig megszokottak.

A módszer segítségével működés közben, egyértelműen ellenőrizhető egy berendezés tápellátása, a karosszéria- vagy jeltest állapota, lokalizálható az átmeneti ellenállások, szakadások és zárlatok pontos elhelyezkedése, ezen felül természetesen a berendezés működése is vizsgálható. Annak érdekében, hogy az előbb említett méréseket elvégezzük, szükség van a kapocs-, potenciálfeszültség, feszültségosztás és feszültségesés fogalmak gyakorlati értelmezésére.

Várjuk önöket digitális elméleti tanfolyamainkon és gyakorlati képzéseinken.

DIÓSY MIKLÓS
járműmérnök

VEZETETT MULTIMÉTERES HIBAKERESÉS - 1 napos gyakorlati képzés

Vezetett mérőpadi mérések

  • Alapáramkörön történő hibakeresés
  • Relé vezérelt áramkörön történő hibakeresés
  • MOSFET vezérelt áramkörön történő hibakeresés

Motormenedzsment szimulációs feladatok

  • 4 db multiméterrel diagnosztizálható meghibásodás

Helyszín: Gépjárműtechnikai Képző Központ 1204 Budapest XX. ker. Kossuth Lajos utca 64.

Az Autótechnika 2021/1. 61. oldalon megjelent „Mi a hiba?” helyes megfejtése a következő linken érhető el: gepjarmu-akademia.hu/page/news/7