Hibrid autódiagnoszta képzés 3.

Azt, hogy a közeljövő járműveiben milyen energiahordozó fogja játszani a főszerepet, még nem tudjuk bizonyosan. Az is lehetséges, hogy egymással párhuzamosan több technológia is használatban lesz, a felhasználás módjától függően. Abban viszont majdnem biztosak lehetünk, hogy a közeljövő autóiban találkozni fogunk valamilyen formában nagyfeszültségű rendszerrel.

Az előző részben bemutattuk, hogy milyen logika szerint épül fel a Maróti Akadémia által szervezett 173 órás Általános autódiagnoszta képzésünk. A Hibrid autódiagnoszta képzésünket is ugyanezen rendszerben alkottuk meg. A teljes képzés 156 órás, amely 3 hónap digitális tananyagból és 12+1 nap gyakorlati oktatási napból áll. A Hibrid autódiagnoszta képzésünket minden olyan szakirányú képzettséggel rendelkező szakembernek ajánljuk, akik hatékonyan és biztonsággal kívánnak nagyfeszültségű rendszerrel ellátott járműveket karbantartani és javítani. Továbbá a képzés előfeltétele legalább 2 év szakmai gyakorlat.

A képzési tematika kialakításánál nagy kihívással szembesültünk, hiszen a nagyfeszültségű rendszerrel ellátott járművekben egy sor olyan rendszerelem található, amelyekkel eddig még egy autóvillamossági szakember is csak elvétve találkozhatott. A három hónapos digitális tananyag első részében általános autóvillamossági és műszerhasználati ismeretek szerezhetők meg. Az e-learning további részében a résztvevő megismerkedhet többek között a nagyfeszültségű (HV) akkumulátor, az inverter, a DC/DC konverter, fedélzeti töltőrendszer szinkron/ aszinkron villanymotor felépítésével, működésével. Ezen felül az alkalmazott eljárásokkal és programokkal, mint az állandó szigetelésfelügyelet, védőáramkör, passzív/aktív cellakiegyenlítés, step-up feszültség stb. A digitális tananyag kitöltése során a résztvevő folyamatos visszajelzést kap az elért eredményéről. Csak abban az esetben folytatható a képzés, ha az e-learning átlagos eredménye legalább 80%-os. A következő szint az Általános autódiagnoszta képzésben már említett négy nap egyéni mérőpadi mérés, amelyet további négy járműelektronikai méréstechnika szeminárium követ.

Következő lépcsőfok a mérőjárművön végzett mérési napok, amelyek létszáma 3 főben maximalizált. Ezen mérési napok egy külön erre a célra kialakított plug-in járművön kerülnek elvégzésre. Az első két mérési nap során a résztvevők első kézből tapasztalhatják meg többek között az energiafolyamokkal, a HV akkumulátor működésével, feszültségmentesítéssel, inverter működésével kapcsolatos ismereteket. Mivel nagyfeszültség alatt lévő rendszereket vizsgálunk, emiatt elengedhetetlen az ehhez kapcsolódó munkavédelmi oktatás, illetve a különféle személyi védőeszközök (pl. szigetelő kesztyű) viselése a gyakorlatok során.

Ezután a harmadik és negyedik gyakorlati napon a résztvevőknek különféle HV-rendszerrel kapcsolatos meghibásodást kell diagnosztizálniuk, csakúgy, mint a való életben. A 16 beállítható meghibásodás és a több, mint 200 kialakított mérőpont segítségével ezen a szinten olyan munkamódszer tanulható meg, amellyel szakszerű diagnosztizálást végezhetünk típustól függetlenül bármilyen HV-rendszerrel ellátott járművön.

Ha felkeltettük az érdeklődését, keresse fel a maroti-akademia.hu oldalt és lépjen velünk kapcsolatba további információért.

DIÓSY MIKLÓS
járműmérnök