Általános autódiagnoszta-képzés 2.

Cikksorozatunk előző részében ismertettük, hogy miért és hogyan alakult meg a Maróti Gépjárműtechnikai Képző Központ. Ezúttal büszkén mutatjuk be az egyik legizgalmasabb képzési programunkat, az Általános autódiagnoszta-képzésünket.

Amikor elmegyünk az orvoshoz valamilyen nyűgünkkel-bajunkkal, rendszerint felállítanak az állapotunkról egy diagnózist, ami meghatározza a további kezelésünk irányát. Ezt az alapján határozza meg a szakorvos, amit elmondunk és amit tapasztal rajtunk, illetve különféle eszközök mérései alapján pontosítani és igazolni is tudja a felállított diagnózist. Nagy az orvos munkájának hozzáadott értéke.

Nincs ez másképp egy gépjármű diagnosztizálása esetén sem. Sajnos nincs és nem is lesz olyan csoda-OBD eszköz, amellyel az autódiagnoszta munkája kiváltható lenne. Éppen ellenkezőleg; egyre nagyobb szükség van rájuk a gépjárműjavító és -fejlesztő szektorokban, hiszen nagy az autódiagnoszta munkájának hozzáadott értéke.

Annak érdekében, hogy jó autódiagnosztává váljon az ember fia, vagy lánya, a legfontosabb emberi tulajdonságok a kíváncsiság, az egészséges lustaság és a rend szeretete. Ha egy-egy újszerű mechatronikus rendszer működésével kapcsolatban megfogalmazódnak magunkban kérdések – hogyan működik?, miért így működik? –, ha ki nem állhatjuk a feleslegesen elvégzett munkát, és ha szeretjük átlátni az egyes munkafolyamatokat, netán vannak már saját munkamódszereink is, akkor minden lehetőségünk megvan arra, hogy profi autódiagnosztává váljunk.

Az úton szükségünk lesz azonban még kitartásra, rendszerezett alapismeretekre, magabiztos műszerhasználatra és rengeteg gyakorlat közeli ismeretre. Az utóbbi háromban nyújt segítséget az Általános autódiagnoszta-képzés. A résztvevők az alap autóvillamossági ismeretektől egészen a járműszenzorika és a befecskendezéstechnika területéig egy interaktív digitális tananyaggal készülnek fel. Ez kb. 3 hónap otthoni tanulást jelent, ahol nem kellemetlen visszalapozni olyan kérdésekhez sem, amit nyilvánosság előtt nem tennénk fel szívesen. Ezt követik az egyéni mérőpadi mérések, amelyek a Képzési Központunkban találhatók. Ezeken a mérőpadokon gyakorlatban, önállóan ismerkednek meg a résztvevők többek között az U4-módszerrel, a soros kommunikációval és alapszinten a PicoScope-használattal is. A továbbiakban szakelőadók által tartott szemináriumokon bővíthetik tudásukat a résztvevők, olyan témákban, mint a vezetéstámogató rendszerek (ADAS), diagnosztizálási stratégiák, kapcsolási rajzok értelmezése stb.

A képzés mérőjárműves gyakorlati részére tehát már kiegyenlített tudásszintű, kis létszámú csoportok jutnak el, ezzel biztosítva a képzés hatékonyságát. A gyakorlati napok központjában az autódiagnoszta leghűségesebb szövetségese, a PicoScope és annak haladó szintű használata áll. Az egyes mérések úgy kerülnek bemutatásra, hogy a résztvevő megismeri az adott rendszer pontos működését, a mérőrendszer felépítését és beállításait, továbbá rálátást szerez arra, hogy a látszólag különálló rendszerek meghibásodásai hogyan hatnak egymásra. A négy gyakorlati mérési napon az egyszerűbb mérésektől (pl. hengerkompresszió), az összetett multiplex rendszer diagnosztikán át, rengeteg esettanulmány is bemutatásra kerül.

Örömmel várjuk minden leendő, kezdő vagy haladó autódiagnoszta érdeklődését vagy jelentkezését a képzési programunkkal kapcsolatban.

DIÓSY MIKLÓS
járműmérnök

maroti-akademia.hu
06 (1) 285 6608,
06 30/523-1179
info@marotikonyvker.hu