Összefoglaló a régiós megmérettetésekről

Már hagyománynak tekinthető, hogy az Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny 3 fordulóból áll, melyek közül az online válogatót és a középdöntőket az Autószerelők Országos Egyesülete, míg a döntőt az X-Meditor Kft. szervezi. A középdöntőket régiós bontásban rendezi az AOE, és minden régióban az első fordulóból bejutó két csapat méri össze tudását gyakorlati feladatokkal. Az első két forduló szponzora idén is az Inter Cars Hungária Kft. volt, így a versenyhelyszínek minden esetben a Q-Service szervizhálózat tagjaiból kerültek ki.

Az elméleti feladatokat tartalmazó írásbeli forduló után az Autószerelők Országos Egyesülete és az Inter Cars kifejezetten gyakorlatias és kézügyes- séget igénylő feladatokkal várta a versenyzőket a középdöntőkben. A feladatok mind az öt helyszínen meg- egyeztek, de a járműtípusok, amiken a javítási munkát kellett végezni, eltértek a különböző helyszíneken, ugyanis a versenyzőknek az éppen ott adódó mindennapi munkafeladatok közül kellett egyet megoldani. A csapatoknak két részletben kellett a munkát végezni. Az egyik feladat egy emelőn lévő autó átvizsgálása, folyadékainak és akkumu- látorának ellenőrzése, majd féktárcsát és fékbetétet kellett cserélni egy-egy oldalon, úgy, hogy a féktárcsa ütését is mérni kellett. Előfordult, hogy a hátsó fék dobfék volt, ami meglepetésünkre, nem várt módon megnehezítette a diákok munkáját. A fékjavítást fékméréssel kellett ellenőrizni, illetve a diákokat a fék- és lengéscsillapító-mérésről kérdezték a zsűritagok. A másik csapat egyik tagja eközben felkereste Lakos Imrét és Szeibel Györgyöt, az Inter Cars munkatársait, hogy árajánlatot készítsen és megrendelje az alkatrészeket egy időszakos szervizhez. A feladatok során az IC Technika szoftvert használták a versenyzők. A csapat másik 2 tagja eközben több részfelada- tot is megoldott: különböző alkatrésze- ket kellett felismerni, és a működését elmagyarázni, a kerékcsapágyakkal kapcsolatos ismeretekről kellett számot adni, egy egyszerű LED-világításos kapcsolást kellett összeállítani és megmérni multiméterrel, dugattyút és dugattyúgyűrűt kellett szerelni és mérni, valamint menetjavítást kellett elvégezni egy hengerfejen.

Mindkét csapat 1,5 órát dolgozhatott a feladatrészén, majd helyet cseréltek, így mindkét csapat ugyanazokat a munkákat végezte el, ami megkönnyítette az összehasonlítást és a pontosabb értékelést.

A versenyhelyszínek jól felszereltek voltak és segítőkész kollégák dolgoztak bennük, így az értékelő bizottságnak lehetősége volt végig a versenyre koncentrálni.

Az idei év egyik újdonsága, hogy a nyertes csapatok mellett a legjobban teljesítő második helyezett is bejutott a döntőbe. Ezzel próbáltuk csökkenteni a régiók közötti különbség okozta torzítást. Kíváncsian várjuk ennek hatását a végeredményre.

A döntőbe jutott csapatok:

  • Bornemissza – Egri SZC Borne- missza Gergely Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma
  • Brassai-technikus – DSZC Brassai Sámuel Gimnáziuma és Műszaki Szakgimnáziuma
  • Jelky-Baja1 – BSZC Jelky András Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
  • ADY2 – SZC Ady Endre Szakképző Iskolája és Kollégiuma
  • Savaria 14T – Szombathelyi Műszaki SZC Savaria Szakgimnáziuma és Kollégiuma
  • Qpolo – Nyíregyházi SZC Bánki Donát Műszaki Középiskolája és Kollégiuma

A versenybizottság tagjai:

  • Dr. Nagyszokolyai Iván – elnök
  • Spindler Tibor – társelnök
  • Őri Péter – társelnök
  • Molnár László – bizottsági tag
  • Papp Zoltán – bizottsági tag
  • Kuczik Zsgimond – bizottsági tag
  • Kézér Zoltán – bizottsági tag
  • Lakos Imre – bizottsági tag
  • Szeibel György – bizottsági tag

Gratulálunk minden résztvevőnek a színvonalas teljesítményhez és köszönjük felkészítő tanáraiknak az áldozatos munkát, amivel hozzájárultak a diákok eredményeihez és szakmai fejlődésük- höz, továbbá köszönjük a Q-Service hálózat tagjainak, hogy színvonalas helyet, kiváló feltételeket biztosítottak a verseny lebonyolításához. Az idei AOTV másik különlegessége, hogy az Inter Cars nemzetközi versenyének, a Young Car Mechanicnak a döntőjébe kerülő versenyzők kiválasztása is
az AOTV első két fordulóján nyújtott teljesítmény alapján történt.


KÖZÉPDÖNTŐ A SZOMBATHELYI NAGY AUTÓSZERVIZNÉL

Visszatérő szerviz az AOTV történetében

Február 18-án rendeztük az első középdöntőt Szombathelyen, a Nagy Autószerviz Kft. Q-Service-nél, ahova a Szombathelyi Műszaki SZC Savaria Szakgimnáziuma és Kollégiuma Savaria 14T és a Veszprémi SZC Jendrassik-Venesz Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának WD-40 csapata jutott be. A veszprémi diákok autóátvizsgálása döcögősen indult, majd a hátsófék-javításnál kifogytak az időből, így a feladatot nem tudták befejezni. A második feladatrészben a LED-világítással és a menetjavítással sem haladtak jól, így lehetőséget adtak a szombathelyieknek, akik a hátsó dobfék javítást sokkal határozottabban és időre teljesítették, valamint a két kritikus részfeladatot is jól elvégezték a satupadnál, így magabiztosan jutottak be a döntőbe. A veszprémi csapatból kiemelkedő teljesítményt nyújtott Balta Tibor, a szombathelyieknél Viktor Mihály és Ölbei Zsolt teljesítménye volt meggyőző. Ölbei Zsolt bejutott a Young Car Mechanic magyarországi döntőjébe is.


MÁSODIK ALKALOMMAL A CENTRUM AUTÓ KFT.-NÉL

Siófokon versenyzett a dél-dunántúli régió

A Centrum Autó Kft.-hez másodszor látogatott az AOTV, ahol a Szekszárdi SZC Ady Endre Szakképző Iskolája és Kollégiuma ADY2 és a Zalaegerszegi SZC Munkácsy Mihály Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának LIN Tech csapata mérte össze gyakorlati tudását. Pataki Gábor, a szerviz tulajdonosa köszöntötte a versenyzőket és bemutatta a műhely sajátos- ságait. A csapatok lassan lendültek bele a munkába, majd a fékjavításnál is hasonlóan lassan végezték el a feladatlapon szereplő javítási munkákat. A menetjavításban, a csavarok ismeretében is bizonytalanok voltak, de a szekszárdi csapat az autóátvizsgálásban és az alkatrészrendelésben sokkal jobbnak bizonyult, mint a zalaegerszegi diákok, így nem nagy különbséggel ők kerültek egyenes ágon a döntőbe. A feladat kiírásakor nem gondoltuk, hogy a dugattyú és a gyűrűk mérése ennyire sok problémát fog okozni a versenyzőknek. Az biztos, hogy a metrológia nagy vízválasztó lett a középdöntők során.


VIDÉKI VETÉLKEDÉS BONYHÁDON

Először vidéki helyszín a közép-magyarországi régióban

A bonyhádi Pamikron Bt. Q-Service először szereplője az Autótechnika Országos Tanulmányi Versenynek, és ez a második év, hogy a 3. régióban nem jutott tovább fővárosi csapat a középdöntőbe, így a BSZC Jelky András Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának Jelky-Baja1 csapata és a Székesfehérvári SZC Váci Mihály Ipari Szakgimnáziuma, Szakközépiskolájának VÁMISZ csapata mérte össze tudását. A műhely részéről Illés László tartotta meg a munkavédelmi oktatást és köszöntötte a diákokat és a felkészítő tanárokat. Mindkét csapat nekilátott a feladatoknak, a nap folyamán a bajaiak tűntek a gyorsabbnak és rutinosabbaknak, ráadásul a részfeladatok pontozása során is őket találta jobbnak a versenybizottság, a fékméréssel kapcsolatos ismereteik is kis mértékben jobbnak bizonyultak. A székesfehérvári csapat a fékbetétek beszerelésekor a kapkodás miatt hibát is vétett, két dugattyú oldali betét került egy tárcsához, ami a hátsó fék megszorulását eredményezte. A nagy hiba és a nap folyamán mért teljesítmény alapján a bajai csapat került a döntőbe, ahol Szetteli Dávid teljesítménye kimagaslott a csapatból, ő is részt vehet az Inter Cars Young Car Mechanic nemzeti döntőjén.


A SZOLNOKI KÖZÉPDÖNTŐ ÖSSZEFOGLALÓJA

Az AOTV negyedszer tért vissza a Huszár Autóklinikába

Február 27-én Szolnokon a Huszár Autóklinikában versenyzett a DSZC Brassai Sámuel Gimnáziuma és Műszaki Szakgimnáziumának Brassai-Technikus csapata és a Békéscsabai SZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakközépiskolájának „Kemények” fantázianevű csapata. Huszár Gábor szerviztulajdonos maga is részt vett a megnyitón, köszöntötte a diákokat és megtartotta a munkavédelmi oktatást. A munkafelvétel, alkatrész- rendelés és a javítási munka is a debreceni csapatnak sikerült

jobban, az alkatrész-felismerésnél pedig nagy előnyre tettek szert. A békéscsabaiak rég voltak AOTV-középdöntőn, ennek ellenére jól helytálltak a feladatoknál, például a LED-világításnál és a menetjavításnál is több pontot szereztek, mint a rutinos debreceni csapat. A részpontok összeadásakor a zsűri még csak sejtette az eredményt, alig több, mint 10%-kal bizonyult jobbnak a debreceni csapat, így ők jutottak a döntőbe. Sőrés Albert Imre és Brückner Erik is kiválóan dolgozott a javítási feladaton.


A CÍMVÉDŐ VIGASZÁGRA KERÜLT

Másodjára az Automobil-Eger ’97 Kft.-nél

Másodjára került az észak-keleti régió megmérettetése az Automobil-Eger ’97 Kft. Q-Service-hez Egerbe, ahová az Egri SZC Bornemissza Gergely Szakgimnáziuma, Szakkö- zépiskolája és Kollégiumának csapata, a Bornemissza és
a Nyíregyházi SZC Bánki Donát Műszaki Középiskolája és Kollégiumának Qpolo csapata jutott be. A reggeli eligazítás és munkavédelmi oktatás után neki is láttak a versenyzők a feladatoknak. Mindkét csapatnak meggyűlt a baja a Peugeot hátsó dobfékével, a menetjavítást és a szerelési feladatot is az egriek végezték el jobban, viszont a feladatok ütemezésében mutattak kis hiányosságot. Az autó átvizsgálásában alaposak voltak, az alkatrészrendelés és az árajánlatkérés is jól ment mind a két csapatnak. A nap végén nehéz döntés hárult a versenybizottságra, amely egyhangú, de kis különbségű (kisebb, mint 10%) egri győzelmet hirdetett. Az egrieknek két húzóembere is volt Szarvas Roland és Tóth Ádám András személyében, míg nyíregyházi oldalon Katona Dávid tett azért sokat, hogy a csapat a legjobb második helyezettként vigaszágon bejusson a döntőbe, ahol hatodik csapatként vehet részt.