E-learning főpróba élesben

Minden tiszteletem azoké, és sokan vagyunk így, akik tesznek azért, hogy egy szakma, a mi autójavítói szakmánk művelői képezhessék magukat. Miután – de sokszor mondtuk szükségességét – nincs egy állami, vagy nonprofit vállalkozás, mely a továbbképzéseket végezné, sajnos mind a mai napig ez a civil szféra magánkezdeményezésére marad. Nem kis feladat és nem kis szellemi és anyagi ráfordítás kell hozzá. Van ennek talán annyi előnye a résztvevők számára, hogy akik az oktatást szervezik alfától ómegáig, szívvel-lélekkel csinálják és nem hivatali kötelességből (persze az is lehet jó). Mivel nincs hozzá támogatás, ennek egy vállalkozásnál meg kell térülnie.

Az e-learningről talán mindenki hallott már, de, hogy mi is az valójában, csak az tudja igazán, aki már legalább egyet végig csinált belőle. A tanulás teljes folyamatának mindössze két szereplője van: ön és a szigorú képernyőn-professzor. A prof. a maga módján, lépésről lépésre ismereteket közöl, feladatot ad, azt ellenőrzi, visszakérdez. Tovább csak akkor enged, ha elégedett, azaz ön jól válaszolt. Ennek a tanulási módszernek az előnyeiről és a nehézségeiről könyveket írtak, de könnyű belátni, hogy a tanulási elfoglaltság szabad választása, az egyénre szabott haladási sebesség és a támogató információk szükség szerinti igénybevétele, a tetszőleges számú ismétlés állnak az előnylista elején. Egy dolog kell hozzá, ami kettő: eltántoríthatatlan kitartás és szorgalom.

HIBRID ÉS ELEKTROMOS JÁRMŰVEK DIGITÁLIS ELMÉLETI SZAKTANFOLYAM

Ezek ismeretében, talán látva a rájuk váró nehézségeket, a Maróti Könyvkereskedés Kft. a világon méltán híres e-learning tananyagot fordított és adaptált hazai viszonyokra. A választott téma aktualitásához nem fér kétség: az autótechnikában a hajtáslánc villamosítása biztos jövőnek tűnik. Annyira más az eddigi gépészethez, esetleg mechatronikához képest, hogy alapozó képzés nélkül nem szabad javításába, de még karbantartásába sem belefogni. A „Hibrid és elektromos járművek digitális elméleti szaktanfolyam” egy sorozat első tagjaként, modulokra bontottan, lényegében autóvillamossági alapismeretek méréstechnikával bőségesen átitatva. További kettő követi majd, a „Hibridés elektromos járművek I-II.”


Az elnökség

Marótiék meghirdették az első tanfolyamot, tulajdonképpen egy teljes értékű főpróbát élesben. A jelentkezők az indulásnál 58-an voltak, köztük 10-en a Magyar Autóklubtól. A tanfolyamot 43-an fejezték be, igen jónak mondható 79%-os átlageredménnyel. Volt résztvevő 60 év felett és 25 alatt, a derékhad 45–50 év közöttiekből állt, a végzettséget tekintve szakmunkások, technikusok, felsőfokú végzettségűek és „csak” érettségizettek alkották a csapatot. Az eredmények, részeredményekre is bontva, a vélemények, tanulási szokások statisztikája rendkívül érdekes minden, oktatással foglalkozó számára. A tanfolyamgazda az e-learning folyamatot tanulónként, minden mozzanatában látja, ez a statisztikai kimutatások forrása.


A „zöld” csapat és mentoruk

Az első évfolyamot négy csoportra osztották, a csoportokra egy-egy szervező (szemmel tartó, kedves szóval biztató, néha ösztökélő hölgy munkatárs) figyelt, követve a tanulók előrehaladását. Néha elkelt a biztató szó, hiszen a tanulók sem tudták az elején pontosan, mi is vár rájuk; család és munka mellett kellett igen komoly tanulmányi munkát végezni (az agyműködés pedig köztudottan a szervezet egyik legnagyobb energiafogyasztója…).

A képzés a tudás megszerzéséről ad tanúsítványt, más feljogosítást ez nem jelent. Ma még nagy a homály szakmapolitikai szinten, és onnan kell a dolgoknak erednie, hogy milyen szabályozás, tárgyi és személyi feltételek legyenek az elektromos gépjárművek javításának, műszaki vizsgáztatásának területén.


Dobrocsi Zsolt és Faragó Sándor

Időközben már több, nagy létszámú e-learning csoport is belekezdett tanulmányaiba. Felnőtt-továbbképzésben ez lehet korunk üdvözítő megoldása.

Méltó módon, ünnepélyes tanúsítvány-átadóval ért véget a képzés. Mindennek meg kell adni a módját! Így van ez rendjén, minden magára valamit is adó „iskola” így csinálja a világon. Ami ebben rendhagyó, hogy olyan „osztályról” vagy „évfolyamról” van szó, akik eddig még nem találkoztak. Köszöntők, visszatekintés statisztikákkal, humoros percek visszaidézése, szakmai előadás és az oklevélátadás. Zárásként a Magyar Autóklub szíves vendéglátása. Elérzékenyülő résztvevők, jóleső érzés sikeres munka után, jogos büszkeség. Gratulálunk a tanulóknak!

Köszönet Marótiéknak, akik ezzel, és tervezetten más témákkal, új korszakot nyitottak a hazai szakmai továbbképzésben.