Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2018. október | Olvasson bele!

Interjú Őri Péterrel, a SkillsHungary szakmai szakértőjével

Őri Pétert, az Autótechnika szakfolyóirat szerkesztőjét, a SkillsHungary autószerelő szakma szakértőjét kérdezték a közelgő EuroSkills-re való felkészítésről és a szakma hazai megítéléséről.

- Mi a foglalkozásod?

Járműmérnök a végzettségem, főleg járműdiagnosztikával foglalkozom.

- Hogyan kerültél kapcsolatba az eseménnyel?

Az Autószerelők Országos Egyesületével és az X-Meditor Kft-vel rendeztünk versenyeket autószerelő diákoknak. Tavaly versenyző nélküli szakértőként vehettem részt a Worldskillsen, így fel tudtam mérni a szakmai színvonalat és a versenyfeladatokat. A korábbi versenyszervezési és feladat-összeállítási és az új tapasztalatokat is felhasználtam a válogató versenyen.

- Mutasd be a versenyződet / versenyzőidet röviden, milyen szakterületük van, volt-e / voltak-e már korábban WorldSkills versenyen, ha igen milyen eredménnyel?

Hasza Attila az autószerelő versenyző, aki nagyon jól szerepelt a válogató versenyen, és másik két országos iskolai versenyen is. Nagyon jó diagnosztikában és járműelektronikában, de a mechanikus szereléseket is szívesen csinálja. Ez az első nemzetközi versenye.

- Hogy néz ki a felkészülési időszak?

A felkészülési időszak nagyon összetett, ugyanis a mi szakmánkban nincs előre meghatározott „test project”, nem ismerjük a feladatokat, hiszen azokat a verseny előtti 2. napon állítja össze a szakértői gárda. A versenyzővel ezeket az információkat még akkor sem oszthatjuk meg. Mivel 4 fő modulból áll a szakma, ezért a moduloknak megfelelő legjobb szakemberek és műhelyek segítségét kértem a felkészülés során, hogy Attila a részterületek legjobbjaitól tanulhasson. Amikor együtt készülünk, akkor célirányosan lehetséges versenyfeladatokat és versenyhelyzeteket beszélünk át, hogy a helyszínen ne érje sok meglepetés, illetve a begyakorolt folyamatokra talán kevesebb hatással van a versenydrukk. 

- Hogyan került(ek) kiválasztásra a versenyző(k)?

A kiválasztás 2 fordulóban történt. Az első feladat elméleti és gyakorlati kérdéseket tartalmazott, volt közötte sok angol nyelven feltett kérdés is, hiszen a versenyen angolul kell kommunikálni. A legjobb 7 versenyző került az országos döntőbe, amit a Szakma Sztár Fesztivál keretein belül tarthattunk. Itt két Attila kimagasló eredményt nyújtott, végül Hasza Attila került ki győztesen, pár pont különbséggel.

hirdetés

- Mik az előnyeink és mik a hátrányaink más országokhoz képest?

Egyelőre előnyként csak azt tudom feltűntetni, hogy Attila a versenyzőnk, hiszen nagyon ügyes és szorgalmas. Amikor nem készülünk, ő akkor is készül, mert mindene az autójavítás. 

- Kik a szakmai támogatók és hogyan segítik a versenyzőt?

Az X-Meditor Kft. a hivatalos szakmai támogató, aki a válogató versenyért felelt. A Széchenyi István Egyetemmel közösen segítik Attila lakhatását, mert a felkészítés egy része Győrben zajlik. Mivel márkafüggetlen a szakmai szponzor, így nem kell egy márka felé hajlanunk, nagyon sokan vannak független autójavítók, akik segítenek a felkészülésben. Az Autószerelők Országos Egyesülete saját tanfolyamaira, illetve pártoló tagjaihoz is segített elvinni Attilát, így mondhatom, hogy egy széleskörű szakmai összefogás született a verseny kapcsán, amit nem győzök eléggé megköszönni a szakmának és benne dolgozó szakembereknek.

- Hogyan fog zajlani a 3 napos verseny, mik lesznek a feladatok?

Az autó minden porcikáját érinti a verseny, ez adja az egyik nehézségét. Nálunk, Magyarországon ketté oszlik a képzés autószerelőre és autóelektronikai műszerészre, itt a versenyen mindkét szakmára szükség van. Szerencsére Attila multifinkciós. A feladatok között lesz diagnosztika-hibakeresés, elektronikai javítás, járműkommunikációs feladat, fék- és futóműszerviz, motorszerelés és –mérés.

- Hogyan jellemeznéd a szakmát a hazai viszonylatokban?

Nehéz helyzetben van a szakma, hiszen az autóipar ma az egyik leggyorsabban fejlődő iparág, mellyel a szolgáltató szektornak, vagyis az autójavítóknak is lépést kell tartani. Ezt csak oktatásokkal és képzésekkel lehet elérni, ráadásul a független autójavítókat a márka-rendszerek nehéz helyzetbe hozzák. Ha valaki jó autószerelő, akkor műszaki tudása el kell, hogy érje a mérnöki szintet, rendszerben gondolkodása pedig az orvosokéra kell, hogy hasonlítson, hiszen egy diagnózishoz ismerni kell a rendszer elemeinek összeköttetését, egymásra hatását, és tudni kell értelmezni a mért jeleket. Ezt a komplex tudást nehéz megfizettetni ma Magyarországon, de a jó szakembereknél már 2-4 hét várakozási idő van, így várhatóan növekedni fog a szakma tisztelete.

- Mit üzensz azoknak a fiataloknak, akik ebben a szakterületben gondolkodnak?

Jelenleg 2-3ezer ember hiányzik Magyarországon az autószerelő szakmában, így az elhelyezkedés nem probléma, de arra fel kell készülni, hogy az iskolában megszerzett tudás mellé szorgalom, és legalább 2-3 év műhelygyakorlat kell, hogy valaki teljes értékű munkatárssá váljon. Ezt az időszakot is alázattal kell ledolgozni, mert később megtérül a befektetett munka. A szolgáltató szektorban csak a valós teljesítményt tudják megfelelően jutalmazni, hiszen a jól és időben elvégzett munka hoz bevételt a szerviznek. 

- Miért választottad ezt a szakterületet és mi motivál még ma is?

Nagyon kis korom óta foglalkoztatnak a járművek, családom révén már korán kapcsolatba kerültem személy- és teherautókkal. Szívesen szereltem édesapámmal, nagyon sokat tanultam tőle. Nem volt kérdés az autós pálya, de szívesen kipróbáltam volna a tervezést is, mint mérnök. A csavarmentes, bepattintós műanyag alkatrészek és a tervezett meghibásodások korában, amikor a tervező csak az autó 1-2%-ára lát rá a munkája során, akkor inkább méréstechnikával foglalkoztam, mert ott látni kell az összefüggéseket és a teljes járművel foglalkozhatok. Így jött a diagnosztika és az autószerelés, ami folyamatosan a járművek közelében tart.

Forrás: skillshungary.hu


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés