AOE Aotógáz-szerelő Szakmai Tagozat

Az Autótechnika 2015/3. számában adtunk hírt arról, hogy megalakult az AOE (Autószerelők Országos Egyesülete) Autógáz-szerelő Szakmai Tagozata. A tagozat június 25–26-án tartotta meg az első, autógáz-szerelőknek szóló szakmai rendezvényét Jánoshalmán, a Bácsgépker Kft.-nél.

Az oktatást az AC SA képviselői tartották, akik Lengyelországból érkeztek. Lengyelországban rendkívül fejlett iparággá vált az autógáz utólagos beszereléséhez gyártott alkatrészek fejlesztése, előállítása. Ebben nagy szerepe van annak is, hogy Lengyelországban kedvezőbbek az autógázok adóterhei, így nagyobb gazdasági előnyt jelent alkalmazásuk. Az oktatók nagy tapasztalattal rendelkeztek és színvonalas előadásokat tartottak az alábbi témákban:

– A STAG gázvezérlő ECU-k új Q-BOX generációja benzinüzemű motorokhoz. 

– Az AFR- (keverési arány) mérés. 

– Közúton történő beállítás android-os okostelefonnal és táblagéppel. 

– Dízel-gáz vegyes üzemű rendszerek. 

Az elméleti képzés mindkét napon gyakorlattal fejeződött be, amelynek keretében a résztvevők elvégezték a rendszer beállítását közúton, menetkörülmények között is.

Nagy erőfeszítéseket tesznek világszerte az autómotorok környezetszennyezésének csökkentése érdekében. Lengyelországban már hivatalosan történik a Diesel-gáz utólagos beszerelése. 

Jelenleg LPG-vel maximum 20% gázolaj váltható ki, CNG-vel 50%-ot is el lehet érni. Ezek az ún. Duel-Fuel megoldások (melyekről az Autótechnika 2015/6. számában olvashatnak bővebben), de léteznek már olyan rendszerek is, ahol akár 90% gázolajat kiválthatunk, ezeket Micro Pilot-nak hívjuk. A Micro Pilot esetében az Euro V, Euro VI környezetvédelmi előírás SCR (Selective Catalytic Reduction) és DPF (Diesel Particulate Filters) nélkül is elérhető. 

Ezek az eszközök készen vannak, már rendelkezésre állnak, nemzetközi jóváhagyási jellel ellátottak, csak arra várnak a fejlesztők és a gyártók, hogy a társadalom is felismerje ezeknek az eszközöknek a szükségességét és egyúttal mielőbb kihasználja ezen eszközök gazdasági lehetőségeit.

Az egyes országok – köztük Magyarország – állami vezetésének, törvényalkotóinak kell a továbblépést megtenniük annak érdekében, hogy ez a környezetkímélő közlekedési megoldás minél előbb elterjedhessen.

A tagozat szerint a lehető leggyorsabban keresztül kellene vinni ezeket az új műszaki eredményeket az Európai Unió és hazánk bürokratikus gépezetén, hogy azok megjelenhessenek az autókban és az utakon.n