Képzés a képzésben

„Jó pap is holtig tanul” – szól a mondás. Mai világunkra is igaz a bölcsesség, hiszen a gyors technológiai fejlődés miatt a folytonos tanulás, a képzések elengedhetetlenek, hogy naprakész tudással rendelkezzünk. Fontos a megfelelő szemlélet, a gyakorlat, melyet a Széchenyi István Egyetem járműmérnök, gépészmérnök, mérnök menedzser hallgatói az egyetemi oktatásuk során megszerezhetnek. A szélesebb látókör kiépítéséhez és a gyakorlati tudás bővítéséhez nagymértékben hozzájárult az alábbiakban bemutatott képzés.

A Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék és az Advanced Traffic Solutions Kft. közösen indított a hallgatók számára ingyenes képzést. A „Közúti Járműtervező I. és II.” tantárgyat az egyetem hallgatói fakultatívan választhatták, azzal a céllal, hogy e téren gyakorlatorientált plusz tudást szerezzenek. Az úttörőnek számító képzésben a hallgatók feladata nem új járműkonstrukciók létrehozása, hanem járművek átalakítása volt. Hallgatóként jómagam is részese lehettem a képzésnek, ezáltal az ott szerzett tapasztalataimat osztom meg Önökkel.

A való életből vett problémákkal találkozhattunk. Az első modul témaköre a 3500 kg alatti gépjárművek, a második modulé pedig a 3,5 és 80 tonna közötti gépjárművek háttér-információinak megismerésére egy-egy félév állt rendelkezésünkre. Nemzetközi és hazai jogszabályok és a műszaki előírások – az ENSZ-EGB – gyakorlati alkalmazásainak a lehetőségei kerültek bemutatásra. Az elméleti oktatáson kívül projektfeladatokat kaptunk, így a már megszerzett tudást tudtuk alkalmazni a gyakorlatban is. Az adott feladatokra vonatkozóan minden elméleti blokk végén hozzájuthattunk segítségként konkrétumokhoz (EK-rendeletekhez, ENSZ-EGB előírásokhoz, műszaki paraméterekhez), amikre folyamatában fel tudtuk fűzni az elképzelésünket, a fantáziánkat be tudtuk határolni a jogszabályi keretekkel. Ezek a projektek a valóságból kerültek kiválasztásra, ilyen például a vontatási lehetőségek kialakítása egy bizonyos járműtípuson, lakóautóvá alakítás, felépítménycserék, fékátalakítások. Mind-mind olyan témák, amelyek mindennapos igényeket, problémákat ölelnek fel az iparban. Ezeket a projekteket a 2–3 fős csapatokban dolgoztuk ki, a tervezésről dokumentációkat nyújtottunk be, számításokkal, műszaki tényekkel és jogszabályokkal alátámasztva a tervezés menetét és miértjeit. A dokumentációkat Molnár László – járműgyártó mérnök, közlekedési szakértő – a képzés oktatója, és dr. habil Lakatos István – Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék tanszékvezetője – nézték át és értékelték. Ezeknek az átalakítási terveknek a hatósági engedélyeztetés során is helyt kell állniuk. A megfelelt csapatok mindkét modul esetében a terveik szóbeli bemutatásával zárták a képzést. Végül a dokumentációk és a prezentációk együttes értékelése után kézhez vehettük az Európai Készségútlevél mellékleteként csatolható 2 nyelvű oklevelet. A feladatukat megvédő csapatok közül kerültek ki, a képzés sajátosságaként, a tanszék egyedi programja keretében a „Best of the Best” hallgatók, akik mérnökjelöltként kiemelkedő felkészültségről, kreativitásról, innovatív gondolkodásról tettek tanúságot a képzés során.

A mérnökhallgatók egy kifinomultabb gondolkodásmódot sajátíthattak el, melyek az egyetemen tanult elméleti tudással karöltve rendkívül innovatív és kreatív szemlélettel, és némi gyakorlattal hagyhatják el az egyetem falait, ezáltal nagy előnyt szerezve a munkaerőpiacon. Akik eddig lemaradtak, azoknak sem kell csüggedniük, 2015 tavaszi félévében indul az újdonságnak számító harmadik modul, mely segéd-motorkerékpár, motorkerékpár, quad, mopedautó, azaz az L1e-L7e járműkategóriájú képzés. A nagy érdeklődésre való tekintettel az első modul (3,5 tonna alatti gépjárművek) is ezzel párhuzamosan meg lesz tartva, így akik eddig lemaradtak volna, lehetőségük lesz részt venni rajta, és nagyszerű élményeket, nem utolsósorban pedig remek tapasztalatokat szerezni, melyet ez a képzés nyújt.n